Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa

Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinäisyyden (yksinolo) yhteyttä kouluviihtyvyyteen j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kyllönen, Sanna
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52737
_version_ 1828193109768404992
author Kyllönen, Sanna
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kyllönen, Sanna Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kyllönen, Sanna Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kyllönen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinäisyyden (yksinolo) yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja sen muutoksiin siirtymävaiheessa alakoulusta yläkouluun. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella ovatko yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinäisyyden yhteydet kouluviihtyvyyteen ja sen muutoksiin erilaisia riippuen nuoren sukupuolesta tai siitä missä määrin hän pystyy uskoutumaan vanhemmilleen. Tutkimuksen aineisto koostuu syksyllä 2014 ja 2015 TIKAPUU-tutkimukseen osallistuneista nuorista (2014 N= 856; 2015 N= 857). Oppilaat vastasivat sekä kuudennella että seitsemännellä luokalla omiin tunteisiinsa pohjautuen kyselylomakkeen kysymyksiin yksinäisyydestä, yksinolemisesta, kouluviihtyvyydestä sekä vanhemmille uskoutumisesta. Nuorista valtaosa koki kouluviihtyvyytensä vähintäänkin keskitasoiseksi ja seitsemännen luokan syksyllä nuoret viihtyivät koulussa hieman paremmin kuin kuudennen luokan syksyllä. Valtaosa nuorista halusi kuudennen luokan syksyllä viettää koulupäiväänsä vertaistensa seurassa. Tulokset osoittivat myös, että mitä enemmän nuori koki yksinäisyyttä tai tarvetta omaehtoiseen yksinäisyyteen, sitä heikommaksi hän koki kouluviihtyvyytensä. Yksinäisyydellä ja yksinololla oli yhteys kouluviihtyvyyteen sekä kuudennella että seitsemännellä luokalla, mutta yhteyksiä ei löytynyt kouluviihtyvyyden muutokseen. Tytöt viihtyivät koulussa paremmin kuin pojat, mutta sukupuolella ei ollut vaikutusta yksinäisyyden ja kouluviihtyvyyden tai yksinolon ja kouluviihtyvyyden välisiin yhteyksiin. Tulokset osoittivat edelleen, että vanhemmille uskoutuminen oli yhteydessä nuorten lisääntyneeseen kouluviihtyvyyteen heidän siirtyessään alakoulusta yläkouluun. Vanhemmille uskoutuminen ei kuitenkaan muuntanut yksinäisyyden tunteen yhteyttä kouluviihtyvyyteen. Uskoutumisella oli kuitenkin yhteys yksinolon ja kouluviihtyvyyden yhteyteen kuudennella luokalla. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen tunteet välittyvät myös kouluviihtyvyyteen. Tulokset osoittivat myös, että nuorten satunnaisesti kokema yksinäisyys koskettaa liki jokaista nuorta ja olisikin tärkeä tunnistaa yksinäisyys ajoissa, jotta se ei pääse kroonistumaan. Erityisen tärkeää olisi myös huomioida säännöllisen yksinolon tunnistaminen ja siihen reagoiminen syrjäytymistä ehkäisevänä ja kouluviihtyvyyttä parantavana tekijänä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:47Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kyll\u00f6nen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-16T18:08:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-16T18:08:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1646102", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52737", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU \u2013 Alakoulusta yl\u00e4kouluun \u2013tutkimushanketta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 yksin\u00e4isyyden ja omaehtoisen yksin\u00e4isyyden (yksinolo) yhteytt\u00e4 kouluviihtyvyyteen ja sen muutoksiin siirtym\u00e4vaiheessa alakoulusta yl\u00e4kouluun. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli tarkastella ovatko yksin\u00e4isyyden ja omaehtoisen yksin\u00e4isyyden yhteydet kouluviihtyvyyteen ja sen muutoksiin erilaisia riippuen nuoren sukupuolesta tai siit\u00e4 miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin h\u00e4n pystyy uskoutumaan vanhemmilleen. Tutkimuksen aineisto koostuu syksyll\u00e4 2014 ja 2015 TIKAPUU-tutkimukseen osallistuneista nuorista (2014 N= 856; 2015 N= 857). Oppilaat vastasivat sek\u00e4 kuudennella ett\u00e4 seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla omiin tunteisiinsa pohjautuen kyselylomakkeen kysymyksiin yksin\u00e4isyydest\u00e4, yksinolemisesta, kouluviihtyvyydest\u00e4 sek\u00e4 vanhemmille uskoutumisesta. Nuorista valtaosa koki kouluviihtyvyytens\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin keskitasoiseksi ja seitsem\u00e4nnen luokan syksyll\u00e4 nuoret viihtyiv\u00e4t koulussa hieman paremmin kuin kuudennen luokan syksyll\u00e4. Valtaosa nuorista halusi kuudennen luokan syksyll\u00e4 viett\u00e4\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4ns\u00e4 vertaistensa seurassa. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n nuori koki yksin\u00e4isyytt\u00e4 tai tarvetta omaehtoiseen yksin\u00e4isyyteen, sit\u00e4 heikommaksi h\u00e4n koki kouluviihtyvyytens\u00e4. Yksin\u00e4isyydell\u00e4 ja yksinololla oli yhteys kouluviihtyvyyteen sek\u00e4 kuudennella ett\u00e4 seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla, mutta yhteyksi\u00e4 ei l\u00f6ytynyt kouluviihtyvyyden muutokseen. Tyt\u00f6t viihtyiv\u00e4t koulussa paremmin kuin pojat, mutta sukupuolella ei ollut vaikutusta yksin\u00e4isyyden ja kouluviihtyvyyden tai yksinolon ja kouluviihtyvyyden v\u00e4lisiin yhteyksiin. Tulokset osoittivat edelleen, ett\u00e4 vanhemmille uskoutuminen oli yhteydess\u00e4 nuorten lis\u00e4\u00e4ntyneeseen kouluviihtyvyyteen heid\u00e4n siirtyess\u00e4\u00e4n alakoulusta yl\u00e4kouluun. Vanhemmille uskoutuminen ei kuitenkaan muuntanut yksin\u00e4isyyden tunteen yhteytt\u00e4 kouluviihtyvyyteen. Uskoutumisella oli kuitenkin yhteys yksinolon ja kouluviihtyvyyden yhteyteen kuudennella luokalla. Tulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 kuulluksi ja ymm\u00e4rretyksi tulemisen tunteet v\u00e4littyv\u00e4t my\u00f6s kouluviihtyvyyteen. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 nuorten satunnaisesti kokema yksin\u00e4isyys koskettaa liki jokaista nuorta ja olisikin t\u00e4rke\u00e4 tunnistaa yksin\u00e4isyys ajoissa, jotta se ei p\u00e4\u00e4se kroonistumaan. Erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi my\u00f6s huomioida s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen yksinolon tunnistaminen ja siihen reagoiminen syrj\u00e4ytymist\u00e4 ehk\u00e4isev\u00e4n\u00e4 ja kouluviihtyvyytt\u00e4 parantavana tekij\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Kyll\u00f6nen (saelkyll) on 2017-01-16 18:08:11.320485. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-16T18:08:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201701161163.pdf: 1178652 bytes, checksum: 9b4d3c1731f1e764dedeb87b3dcd2a17 (MD5)\nlicense.html: 1192 bytes, checksum: ddb9fc785158ba6780e12484f10c3ba6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-16T18:08:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201701161163.pdf: 1178652 bytes, checksum: 9b4d3c1731f1e764dedeb87b3dcd2a17 (MD5)\nlicense.html: 1192 bytes, checksum: ddb9fc785158ba6780e12484f10c3ba6 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (56 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksinolo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uskoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksin\u00e4isyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yl\u00e4kouluun siirtym\u00e4vaiheessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701161163", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-16T18:08:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omaehtoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52737
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:20Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kyllönen, Sanna Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa yksinolo uskoutuminen Psykologia Psychology 202 kouluviihtyvyys yksinäisyys omaehtoisuus nuoret siirtymävaihe
title Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
title_full Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
title_fullStr Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
title_full_unstemmed Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
title_short Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
title_sort yksinäisyyden yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
title_txtP Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
topic yksinolo uskoutuminen Psykologia Psychology 202 kouluviihtyvyys yksinäisyys omaehtoisuus nuoret siirtymävaihe
topic_facet 202 Psychology Psykologia kouluviihtyvyys nuoret omaehtoisuus siirtymävaihe uskoutuminen yksinolo yksinäisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52737 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701161163
work_keys_str_mv AT kyllönensanna yksinäisyydenyksinolonjavanhemmilleuskoutumisenyhteyskouluviihtyvyyteenalakoulusta