"Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana

Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteenani on tarkastella viidesluokkalaisten luontosuhdetta sekä käsityksiä suomalaisista riistaeläimistä ja niiden elinympäris-töistä. Perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet ovat astuneet voi-maan syksystä 2016 alkaen. Tarkoituksenani on tuoda esille nii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaakkola, Janne
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52732
_version_ 1826225747705987072
author Jaakkola, Janne
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jaakkola, Janne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jaakkola, Janne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jaakkola, Janne
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteenani on tarkastella viidesluokkalaisten luontosuhdetta sekä käsityksiä suomalaisista riistaeläimistä ja niiden elinympäris-töistä. Perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet ovat astuneet voi-maan syksystä 2016 alkaen. Tarkoituksenani on tuoda esille niitä seikkoja, joihin uuden opetussuunnitelman mukaisessa ympäristöopin opiskelussa sekä mahdol-lisissa monialaisissa tai ilmiöpohjaisissa oppimiskokonaisuuksissa voisi olla hyö-dyllistä kiinnittää huomiota opetusta järjestettäessä. Tutkimusten tuloksiin perus-tuen luon ja kehitän yhteistyössä Suomen Riistakeskuksen kanssa riistakou-lu.com -oppimissivustoa. Tutkimuksen verkko-oppimateriaaliin liittyvästä kehittämistehtävästä johtuen teo-riatausta pohjautuu vahvasti digitaalisten oppimisympäristöjen ja digitaalisten oppimateriaalien käsitteisiin. Tutkimuksessa ja sen tulosten tulkinnassa käyttä-miäni käsitteitä ovat ympäristökasvatus sekä luonto- ja ympäristösuhde. Tutki-muksen ja sen perusteella kehittämäni verkkomateriaalin taustalla oleva oppi-miskäsitys on sosiokonstruktiivinen. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu nar-ratiiviseen lähestymistapaan. Tutkimusote on fenomenografinen. Keräsin aineis-ton eläytymismenetelmällä Uudellamaalla sijaitsevan koulun viidesluokkalaisilta oppilailta. Analysoin tutkimuksessa kerättyä aineistoa aineistolähtöisesti laadulli-sesti teemoittain tyypittelemällä. Etsin aineistosta tietoa ja viitteitä siitä, mitä op-pilaat tietävät riistaeläimistä ja niiden elinympäristöistä, ja millaisia käsityksiä heil-lä on niihin liittyen. Tutkimuksessa ilmenee, että viidesluokkalaisten tietämys riistaeläimistä on mel-ko kapeaa. Oppilaiden riistatuntemuksessa on kuitenkin eroja. Vaikka luonnosta ja vuodenaikoihin liittyvistä erityispiirteistä tiedetään, niihin liittyy myös virhekäsi-tyksiä. Teksteissä riistaeläinten maininnat olivat painottuneet vain muutamiin lajeihin. Luonto koetaan pääsääntöisesti positiivisena paikkana, jonne on hyvä palata uudestaan. Metsää ja sen eläimiä kunnioitetaan. Aineistosta ja tuloksista sain tietoa, jonka perusteella riistakoulu.com -sivustoa kannattaa kehittää entistä kokemuksellisempaan ja vuorovaikutuksellisempaan suuntaan. Kävijälle kannat-taa tulosten perusteella tehdä tutuksi riistalajien monipuolinen kirjo sekä erityi-sesti riistalintulajit, joista tutkimusta varten kerätyissä oppilaiden eläytymistari-noissa oli erittäin vähän mainintoja.
first_indexed 2023-03-22T09:58:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaakkola, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-15T08:19:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-15T08:19:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1645982", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52732", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tavoitteenani on tarkastella viidesluokkalaisten luontosuhdetta sek\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 suomalaisista riistael\u00e4imist\u00e4 ja niiden elinymp\u00e4ris-t\u00f6ist\u00e4. Perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet ovat astuneet voi-maan syksyst\u00e4 2016 alkaen. Tarkoituksenani on tuoda esille niit\u00e4 seikkoja, joihin uuden opetussuunnitelman mukaisessa ymp\u00e4rist\u00f6opin opiskelussa sek\u00e4 mahdol-lisissa monialaisissa tai ilmi\u00f6pohjaisissa oppimiskokonaisuuksissa voisi olla hy\u00f6-dyllist\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota opetusta j\u00e4rjestett\u00e4ess\u00e4. Tutkimusten tuloksiin perus-tuen luon ja kehit\u00e4n yhteisty\u00f6ss\u00e4 Suomen Riistakeskuksen kanssa riistakou-lu.com -oppimissivustoa.\r\n\r\nTutkimuksen verkko-oppimateriaaliin liittyv\u00e4st\u00e4 kehitt\u00e4misteht\u00e4v\u00e4st\u00e4 johtuen teo-riatausta pohjautuu vahvasti digitaalisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen ja digitaalisten oppimateriaalien k\u00e4sitteisiin. Tutkimuksessa ja sen tulosten tulkinnassa k\u00e4ytt\u00e4-mi\u00e4ni k\u00e4sitteit\u00e4 ovat ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus sek\u00e4 luonto- ja ymp\u00e4rist\u00f6suhde. Tutki-muksen ja sen perusteella kehitt\u00e4m\u00e4ni verkkomateriaalin taustalla oleva oppi-misk\u00e4sitys on sosiokonstruktiivinen. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu nar-ratiiviseen l\u00e4hestymistapaan. Tutkimusote on fenomenografinen. Ker\u00e4sin aineis-ton el\u00e4ytymismenetelm\u00e4ll\u00e4 Uudellamaalla sijaitsevan koulun viidesluokkalaisilta oppilailta. Analysoin tutkimuksessa ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa aineistol\u00e4ht\u00f6isesti laadulli-sesti teemoittain tyypittelem\u00e4ll\u00e4. Etsin aineistosta tietoa ja viitteit\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 op-pilaat tiet\u00e4v\u00e4t riistael\u00e4imist\u00e4 ja niiden elinymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4, ja millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 heil-l\u00e4 on niihin liittyen. \r\n\r\nTutkimuksessa ilmenee, ett\u00e4 viidesluokkalaisten tiet\u00e4mys riistael\u00e4imist\u00e4 on mel-ko kapeaa. Oppilaiden riistatuntemuksessa on kuitenkin eroja. Vaikka luonnosta ja vuodenaikoihin liittyvist\u00e4 erityispiirteist\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n, niihin liittyy my\u00f6s virhek\u00e4si-tyksi\u00e4. Teksteiss\u00e4 riistael\u00e4inten maininnat olivat painottuneet vain muutamiin lajeihin. Luonto koetaan p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti positiivisena paikkana, jonne on hyv\u00e4 palata uudestaan. Mets\u00e4\u00e4 ja sen el\u00e4imi\u00e4 kunnioitetaan. Aineistosta ja tuloksista sain tietoa, jonka perusteella riistakoulu.com -sivustoa kannattaa kehitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 kokemuksellisempaan ja vuorovaikutuksellisempaan suuntaan. K\u00e4vij\u00e4lle kannat-taa tulosten perusteella tehd\u00e4 tutuksi riistalajien monipuolinen kirjo sek\u00e4 erityi-sesti riistalintulajit, joista tutkimusta varten ker\u00e4tyiss\u00e4 oppilaiden el\u00e4ytymistari-noissa oli eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n mainintoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janne Jaakkola (japejaak) on 2017-01-15 08:19:36.824766. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-15T08:19:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701151153.pdf: 2534716 bytes, checksum: 84374f1712b799eb9ec945145eeed1bf (MD5)\r\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: 9cb76e44d427a9b265923bf958223dcf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-15T08:19:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701151153.pdf: 2534716 bytes, checksum: 84374f1712b799eb9ec945145eeed1bf (MD5)\r\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: 9cb76e44d427a9b265923bf958223dcf (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luontosuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "riistael\u00e4imet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-oppimateriaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"N\u00e4in my\u00f6s ison hirven. Hirvi s\u00f6i j\u00e4k\u00e4l\u00e4\u00e4.\" : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistael\u00e4intietoisuus oppimissivuston kehitt\u00e4misen pohjana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistael\u00e4intietoisuus oppimissivuston kehitt\u00e4misen pohjana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701151153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-15T08:19:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontosuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riistael\u00e4imet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52732
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c89efa0-7b4f-43a8-af42-5496c27d5cfe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701151153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaakkola, Janne "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana luontosuhde ympäristökasvatus riistaeläimet verkko-oppimateriaali eläytymismenetelmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koululaiset luonto oppiminen
title "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
title_alt Viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
title_full "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
title_fullStr "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
title_full_unstemmed "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
title_short "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää."
title_sort näin myös ison hirven hirvi söi jäkälää viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
title_sub viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
title_txtP "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
topic luontosuhde ympäristökasvatus riistaeläimet verkko-oppimateriaali eläytymismenetelmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koululaiset luonto oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eläytymismenetelmä koululaiset luonto luontosuhde oppiminen riistaeläimet verkko-oppimateriaali ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52732 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701151153
work_keys_str_mv AT jaakkolajanne näinmyösisonhirvenhirvisöijäkälääviidesluokkalaistenluontosuhdejariistaeläintietoi