"Words fly out of my mouth but also out of my head" adult learners' challenges and successes in learning English

Vanhusten ja lasten kieltenoppimisprosessi on ollut tutkimusten kohteena jo kauan, mutta vielä työelämässä olevat aikuiset kielten oppijat ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tutkimukset ovat myös poikkeuksetta keskittyneet varttuneempien kielten oppijoiden kykyyn oppia kieltä sen sijaan, että tarkas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raivio, Juulia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52720
_version_ 1826225809846697984
author Raivio, Juulia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Raivio, Juulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Raivio, Juulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Raivio, Juulia
datasource_str_mv jyx
description Vanhusten ja lasten kieltenoppimisprosessi on ollut tutkimusten kohteena jo kauan, mutta vielä työelämässä olevat aikuiset kielten oppijat ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tutkimukset ovat myös poikkeuksetta keskittyneet varttuneempien kielten oppijoiden kykyyn oppia kieltä sen sijaan, että tarkasteltaisiin heidän omia käsityksiään ja kokemuksiaan itsestään kieltenoppijana. Työni tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita tai onnistumisia vielä työelämässä olevat ja vapaa-ajallaan englantia opiskelevat aikuiset olivat opiskelutaipaleensa varrella kohdanneet sekä millaisena he kokivat oman kielenoppija-minänsä ja kykynsä oppia kieltä. Tämän lisäksi pyrin saamaan selville, ovatko aikuisopiskelijat huomanneet kykyjensä muuttuneen verrattuna aikaan, jolloin he olivat nuorempia ja opiskelivat englantia koulussa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden ryhmähaastattelun avulla. Haastateltavat olivat kansalaisopiston englannin kursseille osallistuvia, kielitaidoltaan hyvin eritasoisia 45–72-vuotiaita aikuisia Itä- ja Keski-Suomessa. Toisen ryhmän haastateltavien englannin kurssi koostui perinteisemmästä kielten opetuksesta, jossa edettiin kirjojen avulla, kun taas toisessa ryhmässä osallistujien kurssi käsitti paljon puhumista ja pelaamista. Tulokset osoittivat aikuisopiskelijoiden uskovan kykyihinsä oppia uutta kieltä, mutta he olivat huomanneet kielen oppimisen tuottavan vaikeuksia muun muassa muistin ja kiireisen elämäntyylin osalta – asioita, jotka eivät nuorempana olleet englannin opiskelua haitanneet. Useilla haastateltavista oli hyvinkin negatiivisia kokemuksia kielten opiskelusta koulusta, minkä vuoksi osallistujien myönteinen suhtautuminen kieleen ja omiin kykyihinsä oli erityisen positiivinen huomio. Kaiken kaikkiaan osallistujat löysivät englannin opiskelustaan huomattavasti enemmän positiivisia kuin negatiivisia ilmiöitä ja seurauksia.
first_indexed 2024-09-11T08:49:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raivio, Juulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-12T14:55:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-12T14:55:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52720", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vanhusten ja lasten kieltenoppimisprosessi on ollut tutkimusten kohteena jo kauan, mutta viel\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olevat aikuiset kielten oppijat ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Tutkimukset ovat my\u00f6s poikkeuksetta keskittyneet varttuneempien kielten oppijoiden kykyyn oppia kielt\u00e4 sen sijaan, ett\u00e4 tarkasteltaisiin heid\u00e4n omia k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n ja kokemuksiaan itsest\u00e4\u00e4n kieltenoppijana.\r\n\r\nTy\u00f6ni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia haasteita tai onnistumisia viel\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olevat ja vapaa-ajallaan englantia opiskelevat aikuiset olivat opiskelutaipaleensa varrella kohdanneet sek\u00e4 millaisena he kokivat oman kielenoppija-min\u00e4ns\u00e4 ja kykyns\u00e4 oppia kielt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi pyrin saamaan selville, ovatko aikuisopiskelijat huomanneet kykyjens\u00e4 muuttuneen verrattuna aikaan, jolloin he olivat nuorempia ja opiskelivat englantia koulussa. \r\n\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kahden ryhm\u00e4haastattelun avulla. Haastateltavat olivat kansalaisopiston englannin kursseille osallistuvia, kielitaidoltaan hyvin eritasoisia 45\u201372-vuotiaita aikuisia It\u00e4- ja Keski-Suomessa. Toisen ryhm\u00e4n haastateltavien englannin kurssi koostui perinteisemm\u00e4st\u00e4 kielten opetuksesta, jossa edettiin kirjojen avulla, kun taas toisessa ryhm\u00e4ss\u00e4 osallistujien kurssi k\u00e4sitti paljon puhumista ja pelaamista.\r\n\r\nTulokset osoittivat aikuisopiskelijoiden uskovan kykyihins\u00e4 oppia uutta kielt\u00e4, mutta he olivat huomanneet kielen oppimisen tuottavan vaikeuksia muun muassa muistin ja kiireisen el\u00e4m\u00e4ntyylin osalta \u2013 asioita, jotka eiv\u00e4t nuorempana olleet englannin opiskelua haitanneet. Useilla haastateltavista oli hyvinkin negatiivisia kokemuksia kielten opiskelusta koulusta, mink\u00e4 vuoksi osallistujien my\u00f6nteinen suhtautuminen kieleen ja omiin kykyihins\u00e4 oli erityisen positiivinen huomio. Kaiken kaikkiaan osallistujat l\u00f6ysiv\u00e4t englannin opiskelustaan huomattavasti enemm\u00e4n positiivisia kuin negatiivisia ilmi\u00f6it\u00e4 ja seurauksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juulia Raivio (jumamara) on 2017-01-12 14:55:07.022106. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-12T14:55:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701121141.pdf: 554408 bytes, checksum: 511c0ca0b3d0ef4fba01e291f94bdd32 (MD5)\r\nlicense.html: 4863 bytes, checksum: a468107956fa48d391a30e752d5bf3ad (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-12T14:55:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701121141.pdf: 554408 bytes, checksum: 511c0ca0b3d0ef4fba01e291f94bdd32 (MD5)\r\nlicense.html: 4863 bytes, checksum: a468107956fa48d391a30e752d5bf3ad (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adult education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "age", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Words fly out of my mouth but also out of my head\" : adult learners' challenges and successes in learning English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701121141", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-12T14:55:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52720
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32fc3b19-290a-47bc-beee-b250b83e4eeb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701121141.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raivio, Juulia "Words fly out of my mouth but also out of my head" : adult learners' challenges and successes in learning English language learning adult education age English Englannin kieli
title "Words fly out of my mouth but also out of my head" : adult learners' challenges and successes in learning English
title_full "Words fly out of my mouth but also out of my head" : adult learners' challenges and successes in learning English
title_fullStr "Words fly out of my mouth but also out of my head" : adult learners' challenges and successes in learning English "Words fly out of my mouth but also out of my head" : adult learners' challenges and successes in learning English
title_full_unstemmed "Words fly out of my mouth but also out of my head" : adult learners' challenges and successes in learning English "Words fly out of my mouth but also out of my head" : adult learners' challenges and successes in learning English
title_short "Words fly out of my mouth but also out of my head"
title_sort words fly out of my mouth but also out of my head adult learners challenges and successes in learning english
title_sub adult learners' challenges and successes in learning English
title_txtP "Words fly out of my mouth but also out of my head" : adult learners' challenges and successes in learning English
topic language learning adult education age English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English adult education age language learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52720 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701121141
work_keys_str_mv AT raiviojuulia wordsflyoutofmymouthbutalsooutofmyheadadultlearnerschallengesandsuccessesinlearning