Summary: | Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien lapsen kotitehtäviin antaman tuen määrää sekä keinoja, joilla vanhemmat tukevat lastaan kotitehtävissä ja kannustavat itsenäiseen toimintaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin, ovatko perherakenne, sisarusten määrä ja vanhemman koulutus yhteydessä annettuun tukeen ja itsenäiseen toimintaan kannustamiseen. Lisäksi selvitettiin, ovatko vanhemman minäpystyvyys tai odotukset lapsen koulusuoriutumista kohtaan yhteydessä vanhemman antaman tuen määrään tai tuen keinoihin. Tutkimus on osa Suomessa ja Virossa toteutettua Kotitehtävät-tutkimushanketta. Aineistona käytettiin Suomessa keväällä 2015 kerättyä aineistoa, joka koostui toisen luokan oppilaiden vanhempien (n = 85) täyttämästä kyselystä. Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä ja yhteyksien analyysistä sekä avointen vastausten kuvailevaa tarkastelua.
Tulokset osoittivat, että suurin osa vanhemmista auttoi lastaan joka päivä, mutta lähes yhtä suuri osa vanhemmista auttoi lastaan kerran viikossa. Vanhemmat raportoivat käyttävänsä paljon sekä kotitehtävärutiinien luomiseen että itsenäiseen toimintaan tukevia keinoja. Eniten vanhemmat käyttivät aktiivisen osallistumisen keinoja ja vähiten lapsen yksilöllisyyden huomioivia keinoja. Vanhempien minäpystyvyydellä tai odotuksilla lapsen koulusuoriutumista kohtaan ei ollut yhteyttä tuen määrään tai itsenäiseen toimintaan kannustavaan tukeen. Vanhemmat antoivat lapselleen useammin apua perheissä, joissa lasten lukumäärä oli pieni. Tutkimus lisää ymmärrystä vanhempien tavoista tukea lastaan kotitehtävissä sekä kotitehtäviin liittyvään tukeen yhteydessä olevista tekijöistä.
|