"Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää

Selkamo, Sanna. 2016.”Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla” – erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 115 s. Tutkimukseni tavoitteena oli tarkastella ammatillisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Selkamo, Sanna
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52597
_version_ 1826225732218519552
author Selkamo, Sanna
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Selkamo, Sanna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Selkamo, Sanna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Selkamo, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Selkamo, Sanna. 2016.”Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla” – erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 115 s. Tutkimukseni tavoitteena oli tarkastella ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden erityisnuorten ohjauksen ja tuen tarvetta työelämään siirryttäessä. Pyrkimyksenäni oli lisätä tietoa ja ymmärrystä ohjauksen ammattilaisille, kun ohjattavana on nuori, jonka koulutuspolkua ovat leimanneet oppimisen ja/tai tarkkaavaisuuden erityispiirteet. Tavoitteena oli myös tuoda esiin ohjausalan asiantuntijoiden näkemyksiä koulutuksen jälkeisestä nivelvaiheen ohjaustyöstä sekä alueellisen ja moniammatillisen yhteistyön toimivuudesta ohjauksen erityiskysymyksissä. Tutkimustehtäviä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin fenomenografisen tutkimusotteen kautta. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä fenomenografisen aineistoanalyysin että aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Fenomenografinen aineistoanalyysi tuotti viisi ylätason kuvauskategoriaa, jotka kuvasivat tutkimuksessa tarkasteltavaa erityisnuorten uraohjauksen ilmiötä. Nämä kategoriat olivat: erityisnuorten koulutuspolku työelämään, ohjaus ja muu oppimisen tuki erityisnuoren ammatillisen kasvun tukena, kokemuksien ja vahvuuksien kautta työelämään, erityisohjaus tukena nuoren urakehityksessä ja moniammatillinen ohjaustyö erityisnuoren urakehityksen tukena. Keskeisenä ilmiönä tutkimuksessani nousi esiin, että koetut oppimisvaikeudet ja kielteiset peruskouluajan kokemukset olivat ohjanneet erityisnuoria ammatillisen uranpolun valintaan. Ammatillisessa koulutuksessa saatuun ohjaukseen ja muuhun tukeen oltiin tyytyväisiä ja niiden katsottiin auttaneen opintojen loppuunsaattamista. Myös vuosien varrella omaksuttujen selviytymisstrategioiden sekä ”oman jutun löytämisen” opintojen aikana koettiin tukevan koulutuksen jälkeistä siirtymää. Toisen tutkimustehtävän tuloksiin viitaten voidaan todeta, että alueellinen moniammatillinen ohjaustyö on melko toimivaa, mutta tarve erityisohjaukselle omana ohjausmuotonaan on ilmeinen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Selkamo, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-03T09:33:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-03T09:33:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1645687", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52597", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Selkamo, Sanna. 2016.\u201dEtt\u00e4 sit\u00e4 tuntee olevansa ihminen, eik\u00e4 mik\u00e4\u00e4n numero jossain paperilla\u201d \u2013 erityisell\u00e4 osaamisella kohti aikuisuutta ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 115 s. \r\nTutkimukseni tavoitteena oli tarkastella ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden erityisnuorten ohjauksen ja tuen tarvetta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirrytt\u00e4ess\u00e4. Pyrkimyksen\u00e4ni oli lis\u00e4t\u00e4 tietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4 ohjauksen ammattilaisille, kun ohjattavana on nuori, jonka koulutuspolkua ovat leimanneet oppimisen ja/tai tarkkaavaisuuden erityispiirteet. Tavoitteena oli my\u00f6s tuoda esiin ohjausalan asiantuntijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 koulutuksen j\u00e4lkeisest\u00e4 nivelvaiheen ohjausty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 alueellisen ja moniammatillisen yhteisty\u00f6n toimivuudesta ohjauksen erityiskysymyksiss\u00e4. Tutkimusteht\u00e4vi\u00e4 l\u00e4hestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin fenomenografisen tutkimusotteen kautta. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 fenomenografisen aineistoanalyysin ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4\u00e4. Fenomenografinen aineistoanalyysi tuotti viisi yl\u00e4tason kuvauskategoriaa, jotka kuvasivat tutkimuksessa tarkasteltavaa erityisnuorten uraohjauksen ilmi\u00f6t\u00e4. N\u00e4m\u00e4 kategoriat olivat: erityisnuorten koulutuspolku ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n, ohjaus ja muu oppimisen tuki erityisnuoren ammatillisen kasvun tukena, kokemuksien ja vahvuuksien kautta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n, erityisohjaus tukena nuoren urakehityksess\u00e4 ja moniammatillinen ohjausty\u00f6 erityisnuoren urakehityksen tukena. Keskeisen\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4 tutkimuksessani nousi esiin, ett\u00e4 koetut oppimisvaikeudet ja kielteiset peruskouluajan kokemukset olivat ohjanneet erityisnuoria ammatillisen uranpolun valintaan. Ammatillisessa koulutuksessa saatuun ohjaukseen ja muuhun tukeen oltiin tyytyv\u00e4isi\u00e4 ja niiden katsottiin auttaneen opintojen loppuunsaattamista. My\u00f6s vuosien varrella omaksuttujen selviytymisstrategioiden sek\u00e4 \u201doman jutun l\u00f6yt\u00e4misen\u201d opintojen aikana koettiin tukevan koulutuksen j\u00e4lkeist\u00e4 siirtym\u00e4\u00e4. Toisen tutkimusteht\u00e4v\u00e4n tuloksiin viitaten voidaan todeta, ett\u00e4 alueellinen moniammatillinen ohjausty\u00f6 on melko toimivaa, mutta tarve erityisohjaukselle omana ohjausmuotonaan on ilmeinen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Selkamo (saselkam) on 2017-01-03 09:33:21.393219. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-03T09:33:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701031046.pdf: 956569 bytes, checksum: b78868bf8f59992acd64d80ff04a56e7 (MD5)\r\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: c569a0afb504edd54512beb8b7e9b8b0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-03T09:33:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701031046.pdf: 956569 bytes, checksum: b78868bf8f59992acd64d80ff04a56e7 (MD5)\r\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: c569a0afb504edd54512beb8b7e9b8b0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urapolku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ett\u00e4 sit\u00e4 tuntee olevansa ihminen, eik\u00e4 mik\u00e4\u00e4n numero jossain paperilla\" : erityisell\u00e4 osaamisella kohti aikuisuutta ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Erityisell\u00e4 osaamisella kohti aikuisuutta ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701031046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-03T09:33:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52597
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4598d9a7-1bc6-4d84-8314-eedc6403e5f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701031046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Selkamo, Sanna "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" : erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää erityisnuoret urapolku Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 102 nuoret ohjaus moniammatillisuus aikuisuus työelämä
title "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" : erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää
title_alt Erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää
title_full "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" : erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää
title_fullStr "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" : erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" : erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää
title_full_unstemmed "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" : erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" : erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää
title_short "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla"
title_sort että sitä tuntee olevansa ihminen eikä mikään numero jossain paperilla erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää
title_sub erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää
title_txtP "Että sitä tuntee olevansa ihminen, eikä mikään numero jossain paperilla" : erityisellä osaamisella kohti aikuisuutta ja työelämää
topic erityisnuoret urapolku Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 102 nuoret ohjaus moniammatillisuus aikuisuus työelämä
topic_facet 102 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma aikuisuus erityisnuoret moniammatillisuus nuoret ohjaus työelämä urapolku
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52597 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701031046
work_keys_str_mv AT selkamosanna ettäsitätunteeolevansaihmineneikämikäännumerojossainpaperillaerityiselläosaamisella