Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin

Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksen TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyväskylässä vuosina 2013–2017. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kuudesluokkalaisten nuorten kaverisuhteiden yhteyttä nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Antwi, Tarja
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52582
_version_ 1826225690069958656
author Antwi, Tarja
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Antwi, Tarja Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Antwi, Tarja Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Antwi, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksen TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyväskylässä vuosina 2013–2017. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kuudesluokkalaisten nuorten kaverisuhteiden yhteyttä nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin, ja temperamentin mahdollista muuntavaa vaikutusta kaverisuhteiden ja kouluhyvinvonnin välisiin suhteisiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2014 kahden keskisuomalaisen kunnan kuudesluokkalaisilta nuorilta ja heidän vanhemmiltaan. Nuoret (N=870) vastasivat kyselyihin kouluhyvinvoinnistaan ja kaverisuhteistaan, ja vanhemmat (N=676) arvioivat nuorten temperamenttia Early Adolescent Temperament Questionnaire – Revised (EATQ-R) –kyselylomakkeen avulla. Kouluhyvinvointia tutkittiin kouluviihtyvyyden, kouluun liittyvän stressin ja koulun vastaisten asenteiden avulla. Nuorten kaverisuhteita tarkasteltiin luokkatovereiden antamien positiivisten ja negatiivisten nimeämisten sekä itse raportoidun parhaan kaverin olemassaolon avulla. Positiiviset nimeämiset kertovat vertaisten hyväksynnästä ja negatiiviset nimeämiset vertaisten hyljeksinnästä. Tutkimuksen mukaan luokkatovereiden hyväksyntä oli yhteydessä nuorten korkeampaan kouluviihtyvyyteen ja vähäisempiin koulun vastaisiin asenteisiin. Luokkatovereiden hyljeksintä taas oli yhteydessä korkeampaan kouluun liittyvän stressiin ja voimakkaampiin koulun vastaisiin asenteisiin. Sillä, oliko nuorella parasta kaveria samalla luokalla, ei havaittu yhteyttä nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin. Parhaan kaverin ja kouluviihtyvyyden välinen yhteys oli erilainen riippuen nuoren temperamentista. Yhteyteen vaikutti nuoren tahdonalaisen itsesäätelyn taso. Nuorilla, joilla runsaasti tahdonalaista itsesäätelyä, parhaan kaverin olemassaolo samalla luokalla vaikutti positiivisesti heidän kouluviihtyvyyteensä. Niillä nuorilla taas, joilla oli vähäisesti tahdonalaista itsesäätelyä, parhaan kaverin olemassaololla ei ollut yhteyttä heidän kouluviihtyvyyteensä. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan erityisesti vertaisten hyväksynnällä ja hyljeksinnällä on yhteys nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin. Tulokset antavat viitteitä myös tahdonalaisen itsesäätelyn merkityksestä sille, miten tärkeä paras kaveri on nuoren kouluviihtyvyyden kannalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vertaisten hyljeksinnän ennaltaehkäisy on tärkeää nuorten kokeman kouluhyvinvoinnin parantamiseksi.
first_indexed 2023-03-22T09:59:53Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Antwi, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-03T06:53:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-03T06:53:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1645801", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52582", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Psykologian laitoksen TIKAPUU \u2013 Alakoulusta \nyl\u00e4kouluun \u2013tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 vuosina 2013\u20132017. Tutkimuksen \ntavoitteena oli tarkastella kuudesluokkalaisten nuorten kaverisuhteiden yhteytt\u00e4 nuorten kokemaan \nkouluhyvinvointiin, ja temperamentin mahdollista muuntavaa vaikutusta kaverisuhteiden ja \nkouluhyvinvonnin v\u00e4lisiin suhteisiin. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2014 kahden \nkeskisuomalaisen kunnan kuudesluokkalaisilta nuorilta ja heid\u00e4n vanhemmiltaan. Nuoret (N=870) \nvastasivat kyselyihin kouluhyvinvoinnistaan ja kaverisuhteistaan, ja vanhemmat (N=676) arvioivat \nnuorten temperamenttia Early Adolescent Temperament Questionnaire \u2013 Revised (EATQ-R) \n\u2013kyselylomakkeen avulla. Kouluhyvinvointia tutkittiin kouluviihtyvyyden, kouluun liittyv\u00e4n \nstressin ja koulun vastaisten asenteiden avulla. Nuorten kaverisuhteita tarkasteltiin luokkatovereiden \nantamien positiivisten ja negatiivisten nime\u00e4misten sek\u00e4 itse raportoidun parhaan kaverin \nolemassaolon avulla. Positiiviset nime\u00e4miset kertovat vertaisten hyv\u00e4ksynn\u00e4st\u00e4 ja negatiiviset \nnime\u00e4miset vertaisten hyljeksinn\u00e4st\u00e4. Tutkimuksen mukaan luokkatovereiden hyv\u00e4ksynt\u00e4 oli \nyhteydess\u00e4 nuorten korkeampaan kouluviihtyvyyteen ja v\u00e4h\u00e4isempiin koulun vastaisiin asenteisiin. \nLuokkatovereiden hyljeksint\u00e4 taas oli yhteydess\u00e4 korkeampaan kouluun liittyv\u00e4n stressiin ja \nvoimakkaampiin koulun vastaisiin asenteisiin. Sill\u00e4, oliko nuorella parasta kaveria samalla luokalla, \nei havaittu yhteytt\u00e4 nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin. Parhaan kaverin ja kouluviihtyvyyden \nv\u00e4linen yhteys oli erilainen riippuen nuoren temperamentista. Yhteyteen vaikutti nuoren \ntahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn taso. Nuorilla, joilla runsaasti tahdonalaista itses\u00e4\u00e4tely\u00e4, parhaan kaverin \nolemassaolo samalla luokalla vaikutti positiivisesti heid\u00e4n kouluviihtyvyyteens\u00e4. Niill\u00e4 nuorilla \ntaas, joilla oli v\u00e4h\u00e4isesti tahdonalaista itses\u00e4\u00e4tely\u00e4, parhaan kaverin olemassaololla ei ollut yhteytt\u00e4 \nheid\u00e4n kouluviihtyvyyteens\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten mukaan erityisesti vertaisten \nhyv\u00e4ksynn\u00e4ll\u00e4 ja hyljeksinn\u00e4ll\u00e4 on yhteys nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin. Tulokset antavat \nviitteit\u00e4 my\u00f6s tahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn merkityksest\u00e4 sille, miten t\u00e4rke\u00e4 paras kaveri on nuoren \nkouluviihtyvyyden kannalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 vertaisten hyljeksinn\u00e4n \nennaltaehk\u00e4isy on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 nuorten kokeman kouluhyvinvoinnin parantamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2017-01-03 06:53:58.233144. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-03T06:53:58Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201701031025.pdf: 470574 bytes, checksum: 880d7c144ee7d4d726e02b052f3b98f1 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-03T06:53:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201701031025.pdf: 470574 bytes, checksum: 880d7c144ee7d4d726e02b052f3b98f1 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (48 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun liittyv\u00e4 stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun vastaiset asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaisten hyljeksint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaisten hyv\u00e4ksynt\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaverisuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701031025", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-03T06:53:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52582
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Antwi, Tarja Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin kouluhyvinvointi kouluviihtyvyys kouluun liittyvä stressi koulun vastaiset asenteet vertaisten hyljeksintä vertaisten hyväksyntä kaverisuhteet temperamentti Psykologia Psychology 202 koulu hyvinvointi stressi vertaissuhteet ystävät
title Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
title_full Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
title_fullStr Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
title_full_unstemmed Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
title_short Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
title_sort kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
title_txtP Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
topic kouluhyvinvointi kouluviihtyvyys kouluun liittyvä stressi koulun vastaiset asenteet vertaisten hyljeksintä vertaisten hyväksyntä kaverisuhteet temperamentti Psykologia Psychology 202 koulu hyvinvointi stressi vertaissuhteet ystävät
topic_facet 202 Psychology Psykologia hyvinvointi kaverisuhteet koulu kouluhyvinvointi koulun vastaiset asenteet kouluun liittyvä stressi kouluviihtyvyys stressi temperamentti vertaissuhteet vertaisten hyljeksintä vertaisten hyväksyntä ystävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52582 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701031025
work_keys_str_mv AT antwitarja kaverisuhteidenjatemperamentinyhteyskuudesluokkalaistennuortenkouluhyvinvointiin