Ostajan intressit yrityskaupassa

Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ostajan intressejä yrityskaupassa. Tutkimusongelmaa lähestytään yrityskauppaprosessiin, kaupan osapuoliin ja kohdeyritykseen liittyvien tekijöiden avulla. Tutkimusta varten haastatellaan teemahaastatteluin seitsemää yritysostojen ammattilais...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nieminen, Heidi
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52513
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ostajan intressejä yrityskaupassa. Tutkimusongelmaa lähestytään yrityskauppaprosessiin, kaupan osapuoliin ja kohdeyritykseen liittyvien tekijöiden avulla. Tutkimusta varten haastatellaan teemahaastatteluin seitsemää yritysostojen ammattilaista, jotka ovat toimineet teollisina ostajina, pääomasijoittajina tai yritysostojen asiantuntijatehtävissä. Kerätty aineisto analysoidaan sisällönanalyysimenetelmällä. Tästä tutkielmasta saatujen tulosten mukaan ostajat toivovat myyjän valmistautuvan yrityksen myyntiin huolellisesti ja tarpeeksi aikaisin. Myyjän tahtotila yrityksen myynnin suhteen tulisi olla selkeä ja pohdittuna valmiiksi etukäteen. Myös yrityksen valmistelu myyntiä varten on haastateltujen ostajien mukaan syytä aloittaa aikaisessa vaiheessa kehittämällä yritystä aktiivisesti pitkällä tähtäimellä. Ostajat arvostavat tulosten mukaan selkeää yrityskauppaprosessia. Ostajien ostohalukkuutta yritystä kohtaan nostavat tulosten mukaan huolellisesti yrityskauppaa varten valmisteltu yritys ja huolellisesti yrityskauppaan valmistautunut myyjä. Sujuva yhteistyö yrityskauppaprosessin osapuolten välillä sekä selkeys, ennustettavuus ja jatkuvuus kohdeyritykseen, myyjään ja prosessiin liittyen nostavat niin ikään ostohalukkuutta yritystä kohtaan. Haastateltujen ostajien ostohalukkuutta yritystä kohtaan puolestaan laskevat epäluottamus- sekä epävarmuus- ja epäselvyystekijät yritysostoprosessiin, kohdeyritykseen ja myyjään liittyen.