Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä

Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia eettisiä ristiriitoja eli dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat ja millaista eettistä kuormittuneisuutta he mahdollisesti kokevat työssään. Lisäksi olimme kiinnostuneita siitä, millaiset eettiset periaatteet ohjaavat opinto-ohjaajia heidän työssään. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Matkoski, Henna, Peltonen, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52512
_version_ 1826225723454521344
author Matkoski, Henna Peltonen, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Matkoski, Henna Peltonen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Matkoski, Henna Peltonen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Matkoski, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia eettisiä ristiriitoja eli dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat ja millaista eettistä kuormittuneisuutta he mahdollisesti kokevat työssään. Lisäksi olimme kiinnostuneita siitä, millaiset eettiset periaatteet ohjaavat opinto-ohjaajia heidän työssään. Tarkoituksenamme oli saada päivitettyä tietoa opintoohjaajien työstä, sillä aiempia tutkimuksia opinto-ohjaajista on tehty Suomessa melko vähän. Toteutimme tutkimuksemme syksyllä 2016 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelimme kuutta peruskoulun opinto-ohjaajaa Länsi-, Keski- ja Etelä-Suomen alueilta. Tutkimusaineiston analyysimenetelmäksi valitsimme aineiston luonteen perusteella sekä aineistolähtöisen että teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Tarkoituksenamme oli etsiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: ”Mitkä eettiset periaatteet ohjaavat opintoohjaajien työtä?”, ”Millaisia eettisiä dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat työssään?” ja ”Millaista eettistä kuormittuneisuutta opinto-ohjaajat kokevat työssään?” Tutkimuksemme mukaan opinto-ohjaajat kohtaavat työssään enemmän tilanteita, joissa oikean toimintatavan tiedostaminen on vaikeaa (A-tyypin dilemma) kuin tilanteita, joissa he joutuvat toimimaan omien arvojen (B-tyypin dilemma) tai sääntöjen vastaisesti (C-tyypin dilemma). Tärkeimmiksi opinto-ohjaajan työtä ohjaaviksi eettisiksi periaatteiksi nousivat itsemääräämisoikeus, luottamuksellisuus sekä oppilaan ensisijaisuus. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistuneet opinto-ohjaajat kokivat eettisen kuormittuneisuutensa melko alhaiseksi. Opinto-ohjaaja on merkittävässä roolissa koulumaailmassa ja nuorten elämässä. Tutkimuksemme toi esille sen, että eettisiin valintoihin ja kysymyksiin liittyvät pulmat ovat osa opinto-ohjaajien työarkea. Oman tutkimuksemme tutkimusjoukon pienuuden sekä aiheen vähäisen tunnettavuuden vuoksi näemme, että kyseisestä aiheesta tehtäville lisätutkimuksille olisi paikkansa ohjaustutkimuksen kentällä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hanhim\u00e4ki, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Matkoski, Henna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltonen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-21T21:03:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-21T21:03:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1645411", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52512", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia eettisi\u00e4 ristiriitoja eli dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat ja millaista eettist\u00e4 kuormittuneisuutta he mahdollisesti kokevat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi olimme kiinnostuneita siit\u00e4, millaiset eettiset periaatteet ohjaavat opinto-ohjaajia heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Tarkoituksenamme oli saada p\u00e4ivitetty\u00e4 tietoa opintoohjaajien ty\u00f6st\u00e4, sill\u00e4 aiempia tutkimuksia opinto-ohjaajista on tehty Suomessa melko v\u00e4h\u00e4n. Toteutimme tutkimuksemme syksyll\u00e4 2016 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelimme kuutta peruskoulun opinto-ohjaajaa L\u00e4nsi-, Keski- ja Etel\u00e4-Suomen alueilta. Tutkimusaineiston analyysimenetelm\u00e4ksi valitsimme aineiston luonteen perusteella sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isen ett\u00e4 teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin. Tarkoituksenamme oli etsi\u00e4 vastauksia seuraaviin kysymyksiin: \u201dMitk\u00e4 eettiset periaatteet ohjaavat opintoohjaajien ty\u00f6t\u00e4?\u201d, \u201dMillaisia eettisi\u00e4 dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n?\u201d ja \u201dMillaista eettist\u00e4 kuormittuneisuutta opinto-ohjaajat kokevat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n?\u201d Tutkimuksemme mukaan opinto-ohjaajat kohtaavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n tilanteita, joissa oikean toimintatavan tiedostaminen on vaikeaa (A-tyypin dilemma) kuin tilanteita, joissa he joutuvat toimimaan omien arvojen (B-tyypin dilemma) tai s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen vastaisesti (C-tyypin dilemma). T\u00e4rkeimmiksi opinto-ohjaajan ty\u00f6t\u00e4 ohjaaviksi eettisiksi periaatteiksi nousivat itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misoikeus, luottamuksellisuus sek\u00e4 oppilaan ensisijaisuus. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistuneet opinto-ohjaajat kokivat eettisen kuormittuneisuutensa melko alhaiseksi. Opinto-ohjaaja on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa koulumaailmassa ja nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksemme toi esille sen, ett\u00e4 eettisiin valintoihin ja kysymyksiin liittyv\u00e4t pulmat ovat osa opinto-ohjaajien ty\u00f6arkea. Oman tutkimuksemme tutkimusjoukon pienuuden sek\u00e4 aiheen v\u00e4h\u00e4isen tunnettavuuden vuoksi n\u00e4emme, ett\u00e4 kyseisest\u00e4 aiheesta teht\u00e4ville lis\u00e4tutkimuksille olisi paikkansa ohjaustutkimuksen kent\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henna Matkoski (hekrmatk) on 2016-12-21 21:03:32.627848. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-21T21:03:33Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612215231.pdf: 1546707 bytes, checksum: e8be4fe45ef2c10b65f0833b58d3d8a8 (MD5)\nlicense.html: 5144 bytes, checksum: c61359455042832906ed1c6c745e5360 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-21T21:03:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612215231.pdf: 1546707 bytes, checksum: e8be4fe45ef2c10b65f0833b58d3d8a8 (MD5)\nlicense.html: 5144 bytes, checksum: c61359455042832906ed1c6c745e5360 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (94 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettiset dilemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen kuormittuneisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinto-ohjaaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan ty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612215231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-21T21:03:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuormitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52512
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba992d7f-545b-4388-aca4-e36869c9e240\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612215231.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Matkoski, Henna Peltonen, Sanna Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä eettiset dilemmat eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eettisyys kuormitus opinto-ohjaajat ohjaus
title Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä
title_full Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä
title_fullStr Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä
title_full_unstemmed Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä
title_short Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä
title_sort eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto ohjaajan työssä
title_txtP Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä
topic eettiset dilemmat eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eettisyys kuormitus opinto-ohjaajat ohjaus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eettinen kuormittuneisuus eettiset dilemmat eettisyys kuormitus ohjaus opinto-ohjaaja opinto-ohjaajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52512 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612215231
work_keys_str_mv AT matkoskihenna eettisetdilemmatjaeettinenkuormittuneisuusopintoohjaajantyössä