Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä

Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia eettisiä ristiriitoja eli dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat ja millaista eettistä kuormittuneisuutta he mahdollisesti kokevat työssään. Lisäksi olimme kiinnostuneita siitä, millaiset eettiset periaatteet ohjaavat opinto-ohjaajia heidän työssään. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Matkoski, Henna, Peltonen, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52512
Description
Summary:Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia eettisiä ristiriitoja eli dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat ja millaista eettistä kuormittuneisuutta he mahdollisesti kokevat työssään. Lisäksi olimme kiinnostuneita siitä, millaiset eettiset periaatteet ohjaavat opinto-ohjaajia heidän työssään. Tarkoituksenamme oli saada päivitettyä tietoa opintoohjaajien työstä, sillä aiempia tutkimuksia opinto-ohjaajista on tehty Suomessa melko vähän. Toteutimme tutkimuksemme syksyllä 2016 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelimme kuutta peruskoulun opinto-ohjaajaa Länsi-, Keski- ja Etelä-Suomen alueilta. Tutkimusaineiston analyysimenetelmäksi valitsimme aineiston luonteen perusteella sekä aineistolähtöisen että teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Tarkoituksenamme oli etsiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: ”Mitkä eettiset periaatteet ohjaavat opintoohjaajien työtä?”, ”Millaisia eettisiä dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat työssään?” ja ”Millaista eettistä kuormittuneisuutta opinto-ohjaajat kokevat työssään?” Tutkimuksemme mukaan opinto-ohjaajat kohtaavat työssään enemmän tilanteita, joissa oikean toimintatavan tiedostaminen on vaikeaa (A-tyypin dilemma) kuin tilanteita, joissa he joutuvat toimimaan omien arvojen (B-tyypin dilemma) tai sääntöjen vastaisesti (C-tyypin dilemma). Tärkeimmiksi opinto-ohjaajan työtä ohjaaviksi eettisiksi periaatteiksi nousivat itsemääräämisoikeus, luottamuksellisuus sekä oppilaan ensisijaisuus. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistuneet opinto-ohjaajat kokivat eettisen kuormittuneisuutensa melko alhaiseksi. Opinto-ohjaaja on merkittävässä roolissa koulumaailmassa ja nuorten elämässä. Tutkimuksemme toi esille sen, että eettisiin valintoihin ja kysymyksiin liittyvät pulmat ovat osa opinto-ohjaajien työarkea. Oman tutkimuksemme tutkimusjoukon pienuuden sekä aiheen vähäisen tunnettavuuden vuoksi näemme, että kyseisestä aiheesta tehtäville lisätutkimuksille olisi paikkansa ohjaustutkimuksen kentällä.