Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla

Tutkimus kartoittaa ikäihmisten teknologiankäyttötaitoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohteena ovat Suomessa asuvat yli 65-vuotiaat ikäihmiset. Verrokkiryhmänä ovat alle 13-vuotiaat lapset. Tutkimus on käyttäjätutkimus, jossa tutkittiin eroa koetussa ja mitatussa käytettävyydessä k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nyqvist, Maarit
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52480
_version_ 1826225783011540992
author Nyqvist, Maarit
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nyqvist, Maarit Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nyqvist, Maarit Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nyqvist, Maarit
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus kartoittaa ikäihmisten teknologiankäyttötaitoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohteena ovat Suomessa asuvat yli 65-vuotiaat ikäihmiset. Verrokkiryhmänä ovat alle 13-vuotiaat lapset. Tutkimus on käyttäjätutkimus, jossa tutkittiin eroa koetussa ja mitatussa käytettävyydessä kahdella eri ikäryhmällä. Tutkittavat tekivät erilaisia tehtäviä pöytätietokoneella ja tabletti-tietokoneella. Käytettävyyttä tutkittiin suorituskykymittauksilla ja käyttäjäkokemusta ääneenajattelulla ja kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeilla selvitettiin tutkittavien kokemia erilaisia tunteita, esimerkiksi ärtymystä, turhautumista ja määrätietoisuutta tehtävien teon aikana. Taustalla vaikuttavia tekijöitä tutkittiin persoonallisuustestillä, joka mittaa avoimuutta uusille kokemuksille. Taustavaikutuksia tutkittiin myös kyselylomakkeilla, joilla kartoitettiin laitteiden käyttökokemuksia ja ongelmanratkaisutaitoja. Ikäihmisten tuloksia verrattiin lasten tuloksiin. Tulokset on purettu tilastollisin testein ja sisällönanalyysilla. Ikä vaikutti käytettävyyteen tablettilaitteella tehdyissä tehtävissä. Ikäihmiset olivat hitaampia ja saivat heikommin tehtäviä suoritettua lapsiin verrattuna. Tietokoneella tehdyissä tehtävissä eroa ei ollut. Koetussa käytettävyydessä ei kummankaan laitteen osalta ollut eroa lasten ja ikäihmisten välillä tilastollisin testein mitattuna. Tyytyväisyydessä ei ollut suuria eroja, turhautuminen ei korostunut kummallakaan laitteella eikä kummallakaan ikäryhmällä. Ääneenajattelussa ikäihmiset tuottivat enemmän tunneilmaisuja lapsiin verrattuna, mutta laitekohtaiset erot eivät olleet suuria. Avoimuus uusille kokemuksille ei tämän tutkimuksen mukaan vaikuta koettuun tai mitattuun käytettävyyteen eikä käyttäjäkokemukseen. Ongelmanratkaisutaidot sitä vastoin vaikuttavat, lapsilla oli paremmat ongelmanratkaisutaidot ja he olivat tablettilaitteella hiukan nopeampia ja saivat tehtäviä enemmän valmiiksi verrattuna ikäihmisiin. Lapset olivat myös määrätietoisempia kuin ikäihmiset. This thesis will identify technology using skills of older adults, as well as user experience. Subject to this study are Finnish older adults aged more than 65 years. In the control group are children under the age of 13. This study examines usability, user experience and factors that affects to them. The study is a user research –study which examines the differences in experienced and measured usability in two different age groups. The study includes two different devices, a desktop computer and a tablet computer. Test groups did a variety of tasks on both platforms. Usability was examined by task performance. User experience was examined by think-aloud and questionnaires. The questionnaires measured a variety of different feelings, for example, irritation, frustration and determination during the tasks. The background variables were examined by questionnaires that included questions about experiences of devices and problem solving skills. One factor is openness to new experiences which was measured by a personality test. Results were analysed with statistical tests and content analysis. The results were compared between older adults and children. Age was a factor in measured usability of tablet computers. Older adults were slower and completed less tasks compared to the children. The difference did not appear in tasks with computers. Both groups completed almost the same amount of tasks. Computer was also more effective, tasks were done quicker than with a tablet computer. There was not any difference between children and older adults in statistically measured user experience. There were no significant differences in satisfaction. Frustration was not a factor in either of the groups nor the devices. In think-aloud older adults produced more expressions of feelings compared to children, but the differences between devices were not significant. In this study, openness to new experiences wasn’t a factor in measured and experienced usability nor user-experience. Problem solving skills on the other hand might be. The children had better problem solving skills, and they were found to be slightly faster and completed more tasks compared to the elderly. The children were also more determined than older adults. Keywords: user experience, usability, older adults, openness to new experiences, problem solving skills, frustration
first_indexed 2023-03-22T09:59:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyqvist, Maarit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-20T12:36:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-20T12:36:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus kartoittaa ik\u00e4ihmisten teknologiank\u00e4ytt\u00f6taitoja sek\u00e4 niihin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen kohteena ovat Suomessa asuvat yli 65-vuotiaat ik\u00e4ihmiset. Verrokkiryhm\u00e4n\u00e4 ovat alle 13-vuotiaat lapset.\nTutkimus on k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tutkimus, jossa tutkittiin eroa koetussa ja mitatussa k\u00e4ytett\u00e4vyydess\u00e4 kahdella eri ik\u00e4ryhm\u00e4ll\u00e4. Tutkittavat tekiv\u00e4t erilaisia teht\u00e4vi\u00e4 p\u00f6yt\u00e4tietokoneella ja tabletti-tietokoneella.\nK\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 tutkittiin suorituskykymittauksilla ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta \u00e4\u00e4neenajattelulla ja kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeilla selvitettiin tutkittavien kokemia erilaisia tunteita, esimerkiksi \u00e4rtymyst\u00e4, turhautumista ja m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisuutta teht\u00e4vien teon aikana. Taustalla vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 tutkittiin persoonallisuustestill\u00e4, joka mittaa avoimuutta uusille kokemuksille. Taustavaikutuksia tutkittiin my\u00f6s kyselylomakkeilla, joilla kartoitettiin laitteiden k\u00e4ytt\u00f6kokemuksia ja ongelmanratkaisutaitoja. Ik\u00e4ihmisten tuloksia verrattiin lasten tuloksiin. Tulokset on purettu tilastollisin testein ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nIk\u00e4 vaikutti k\u00e4ytett\u00e4vyyteen tablettilaitteella tehdyiss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4. Ik\u00e4ihmiset olivat hitaampia ja saivat heikommin teht\u00e4vi\u00e4 suoritettua lapsiin verrattuna. Tietokoneella tehdyiss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 eroa ei ollut. Koetussa k\u00e4ytett\u00e4vyydess\u00e4 ei kummankaan laitteen osalta ollut eroa lasten ja ik\u00e4ihmisten v\u00e4lill\u00e4 tilastollisin testein mitattuna. Tyytyv\u00e4isyydess\u00e4 ei ollut suuria eroja, turhautuminen ei korostunut kummallakaan laitteella eik\u00e4 kummallakaan ik\u00e4ryhm\u00e4ll\u00e4. \u00c4\u00e4neenajattelussa ik\u00e4ihmiset tuottivat enemm\u00e4n tunneilmaisuja lapsiin verrattuna, mutta laitekohtaiset erot eiv\u00e4t olleet suuria. Avoimuus uusille kokemuksille ei t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan vaikuta koettuun tai mitattuun k\u00e4ytett\u00e4vyyteen eik\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen. Ongelmanratkaisutaidot sit\u00e4 vastoin vaikuttavat, lapsilla oli paremmat ongelmanratkaisutaidot ja he olivat tablettilaitteella hiukan nopeampia ja saivat teht\u00e4vi\u00e4 enemm\u00e4n valmiiksi verrattuna ik\u00e4ihmisiin. Lapset olivat my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisempia kuin ik\u00e4ihmiset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis will identify technology using skills of older adults, as well as user experience. Subject to this study are Finnish older adults aged more than 65 years. In the control group are children under the age of 13.\nThis study examines usability, user experience and factors that affects to them. The study is a user research \u2013study which examines the differences in experienced and measured usability in two different age groups. The study includes two different devices, a desktop computer and a tablet computer. Test groups did a variety of tasks on both platforms.\nUsability was examined by task performance. User experience was examined by think-aloud and questionnaires. The questionnaires measured a variety of different feelings, for example, irritation, frustration and determination during the tasks. The background variables were examined by questionnaires that included questions about experiences of devices and problem solving skills. One factor is openness to new experiences which was measured by a personality test. Results were analysed with statistical tests and content analysis. The results were compared between older adults and children. \nAge was a factor in measured usability of tablet computers. Older adults were slower and completed less tasks compared to the children. The difference did not appear in tasks with computers. Both groups completed almost the same amount of tasks. Computer was also more effective, tasks were done quicker than with a tablet computer. There was not any difference between children and older adults in statistically measured user experience. There were no significant differences in satisfaction. Frustration was not a factor in either of the groups nor the devices. In think-aloud older adults produced more expressions of feelings compared to children, but the differences between devices were not significant.\nIn this study, openness to new experiences wasn\u2019t a factor in measured and experienced usability nor user-experience. Problem solving skills on the other hand might be. The children had better problem solving skills, and they were found to be slightly faster and completed more tasks compared to the elderly. The children were also more determined than older adults.\n\nKeywords: user experience, usability, older adults, openness to new experiences, problem solving skills, frustration", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maarit Nyqvist (maannous) on 2016-12-20 12:36:50.785123. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-20T12:36:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612205193.pdf: 1259526 bytes, checksum: 76fa2aa9c026fcb91abd4c89c2cdf066 (MD5)\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: 4ef2075791372f61d2285e9cb9928654 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-20T12:36:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612205193.pdf: 1259526 bytes, checksum: 76fa2aa9c026fcb91abd4c89c2cdf066 (MD5)\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: 4ef2075791372f61d2285e9cb9928654 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4ihmiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoimuus uusille kokemuksille", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ongelmanratkaisutaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turhautuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sek\u00e4 niiden vaikutukset k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen ik\u00e4ihmisill\u00e4 ja lapsilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612205193", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-20T12:36:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4\u00e4ntyneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmanratkaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "frustraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52480
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/badaea9c-efd7-420d-8815-0f1cc5eddc17\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612205193.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyqvist, Maarit Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla käyttäjäkokemus käytettävyys ikäihmiset avoimuus uusille kokemuksille ongelmanratkaisutaidot turhautuminen Cognitive Science Kognitiotiede 601 ikääntyneet lapset kokemukset ongelmanratkaisu frustraatio
title Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
title_full Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
title_fullStr Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
title_full_unstemmed Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
title_short Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
title_sort avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
title_txtP Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
topic käyttäjäkokemus käytettävyys ikäihmiset avoimuus uusille kokemuksille ongelmanratkaisutaidot turhautuminen Cognitive Science Kognitiotiede 601 ikääntyneet lapset kokemukset ongelmanratkaisu frustraatio
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede avoimuus uusille kokemuksille frustraatio ikäihmiset ikääntyneet kokemukset käytettävyys käyttäjäkokemus lapset ongelmanratkaisu ongelmanratkaisutaidot turhautuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52480 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612205193
work_keys_str_mv AT nyqvistmaarit avoimuusjaongelmanratkaisutaidotsekäniidenvaikutuksetkäyttäjäkokemukseenikäihmisil