Summary: | TIIVISTELMÄ
Puusaari, Ulla. 2016. Monivammaisen lapsen arki päiväkodissa – tapaustutkimus. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 91 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata monivammaisen lapsen arkea päiväkodissa inklusiivisessa ympäristössä. Lapsen arkea tarkasteltiin vuorovaikutuksen ja osallisuuden näkökulmasta arjen eri toimintatilanteissa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli ekokulttuurinen teoria, jonka mukaan lapsi oppii ja kehittyy aktiivisena toimijana arjen eri toimissa.
Tämä laadullinen tapaustutkimus tukeutui etnografiaan. Aineisto kerättiin havainnoimalla päiväkodissa päivittäisiä arjen toimintoja ja tekemällä havainnoista kenttämuistiinpanoja. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Päiväkotiarjen erilaisia toimintatilanteita analysoitiin sekä vuorovaikutuksen että osallisuuden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että päiväkodissa monivammainen lapsi oli ensisijaisesti vuorovaikutuksessa avustajansa kanssa kaikissa arjen toimintatilanteissa. Vuorovaikutus ryhmän muiden aikuisten ja toisten lasten kanssa oli vähäistä ja rajoittavana tekijänä oli yhteisen kommunikaatiokeinon puuttuminen. Arjen toimintatilanteista ruokailutilanteet sekä vapaan leikin tilanteet olivat vuorovaikutuksen kannalta antoisimpia. Vammaisen lapsen osallisuutta tukivat parhaiten ohjatun toiminnan hetket sekä vapaa leikki, joissa monivammainen lapsi oli osallisena tuetusti avustajan kanssa tai mukana kuten muutkin lapset omien taitojensa mukaan. Päiväkodin nopeatempoinen arki sekä toimivan kommunikaatiokeinon puuttuminen asettivat monia haasteita monivammaisen lapsen vuorovaikutukselle ja osallisuudelle. Viittomien vähäinenkin käyttö tuki vuorovaikutusta, osallisuutta ja kuntouttavaa arkea.
Avainsanat: inkluusio, varhaiskasvatus, vuorovaikutus, osallisuus, toimijuus
|