Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä

Mesiäislehto, Eveliina. 2016. Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa – Varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 62 sivua. Varhaiskasvatusy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mesiäislehto, Eveliina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52451
Description
Summary:Mesiäislehto, Eveliina. 2016. Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa – Varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 62 sivua. Varhaiskasvatusyksikön johtajien työmäärä on lisääntynyt merkittävästi yksiköiden koon kasvamisen ja erilaisten organisaatiomuutosten takia. Johtajilla ei enää välttämättä ole vastuuta lapsiryhmästä, vaan vastuu keskittyy yksikön henkilöstöön. Näin ollen pedagogiikan johtamisen rinnalla tulee puhua pedagogisesta johtajuudesta. Arvot toimivat sekä pedagogisen johtajuuden että uudenlaisen työyhteisön kehittämismenetelmän Deep Talk -menetelmän taustalla. Tämän pohjalta lähdin tutkimaan, miten Deep Talk -menetelmä tukee varhaiskasvatusyksikön johtajien pedagogista johtajuutta. Tutkimuksessani selvitetään, mitä pedagogisen johtajuuden teemoja esiintyy työyhteisön keskusteluissa varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemysten mukaan. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus pedagogisesta johtajuudesta ja Deep Talk -menetelmästä sen tukena. Aineistonkeruumenetelminä tutkimuksessani ovat henkilökohtaiset kirjoitelmat, haastattelut ja lisäkysymykset. Aineisto on kerätty haastattelemalla varhaiskasvatusyksikön johtajia, joiden yksiköissä oli toteutettu Deep Talk -menetelmää. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että Deep Talk -menetelmä mahdollistaa pedagogisen johtajuuden teemojen käsittelyn luomalla luottamuksellisen vuorovaikutuksen arvolähtökohtaisen keskustelun kautta.