Jelmu-suomea suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä

Maisterintutkielmassani tarkastelen suomen kielen non-formaalia eli suunnitelluissa toiminnoissa mutta koulukontekstin ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Tutkin Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry:n kansainvälisten vapaaehtoistyöntekijöiden suomen kielen käyttöä ja oppimista. Olen tehnyt Je...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tourunen, Anniina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52400
_version_ 1826225759649267712
author Tourunen, Anniina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tourunen, Anniina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tourunen, Anniina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tourunen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmassani tarkastelen suomen kielen non-formaalia eli suunnitelluissa toiminnoissa mutta koulukontekstin ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Tutkin Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry:n kansainvälisten vapaaehtoistyöntekijöiden suomen kielen käyttöä ja oppimista. Olen tehnyt Jelmussa vapaaehtoistyötä 15 vuoden ajan, joten tutkimuksessani on etnografista otetta. Suomen kielen oppimista vapaaehtoistyössä on tutkittu vasta erittäin vähän, vaikka kielen oppimisesta työelämässä on jo jonkin verran tutkimustietoa. Esimerkiksi työyhteisön tuella on havaittu olevan merkitystä maahanmuuttajataustaisen työntekijän kielen oppimiselle. Tutkimukseni aineisto on kerätty haastattelemalla viittä vapaaehtoistyöntekijää, osaa suomeksi ja osaa englanniksi. Lisäksi olen haastatellut Jelmu ry:n entistä vapaaehtoisvastaavaa. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt diskurssianalyysia. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjaa ekologiseen näkökulmaan kielenoppimisesta, jonka mukaan oppimisen ymmärtämisessä keskeistä on oppijan aistitoiminta, sosiaalinen aktiivisuus sekä vuorovaikutus, johon oppija sitoutuu. Ekologiseen näkökulmaan liittyy olennaisena affordanssi, joka tarkoittaa organismin ja ympäristössä ilmenevän ominaisuuden vastavuoroista suhdetta. Kielellisistä resursseista tulee affordansseja, kun oppija rakentaa niihin henkilökohtaisen suhteen. Tutkimukseni mukaan vapaaehtoistyöntekijät oppivat suomea ennen kaikkea vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa. Kieltä opitaan passiivisesti kuuntelemalla ja aktiivisesti puhetilanteisiin osallistuen. Affordansseina toimivat myös muun muassa kirjalliset ohjeet. Vapaaehtoistyössä opitaan erityisesti puhekieltä ja sanastoa. Vapaaehtoistyöntekijät pääsevät hyvin mukaan työyhteisöön suomen kieltä osaamattominakin, mutta kielen oppiminen helpottaa syvällisempää kanssakäymistä työkavereiden kanssa ja muun muassa huumorin ymmärtämistä. Kielitaito ei määrittele vapaaehtoistyöntekijän työtehtäviä: jokainen on päässyt halutessaan kokeilemaan haastavampiakin työtehtäviä kielitaitotasostaan huolimatta. Työyhteisön jäsenet tukevat kielen oppimista muun muassa antamalla oppijalle tarvittavia sanoja tai fraaseja, toistamalla ja selittämällä sanoja, korjaamalla kieltä ja antamalla aikaa miettiä. Ryhmätilanteissa vapaamuotoisesti keskusteltaessa suomea osaamaton vapaaehtoistyöntekijä kuitenkin usein ”unohtuu.” Näissä tilanteissa suomenkielisten olisi hyvä varmistaa, että suomea vasta opettelevatkin pysyvät mukana keskustelussa. Tulosten pohjalta minua jäi mietityttämään, miten ratkaista yhteisön vuorovaikutustilanteissa kieltä opettelevan henkilön ymmärtämisen varmistaminen ja keskusteluun mukaan ottaminen. Myös englannin kielen vahva asema Suomessa ja englannin käyttö lingua francana mietityttää, koska asialla tuntuu olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia kielen oppimiseen. Vapaaehtoistyön kenttää pitäisi tutkia jatkossa laajemmin, jotta kolmannen sektorin hyödyntämismahdollisuuksista kielenoppimisen ja kotoutumisen saralla saataisiin lisää tietoa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tourunen, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-16T19:53:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-16T19:53:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644642", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52400", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmassani tarkastelen suomen kielen non-formaalia eli suunnitelluissa toiminnoissa mutta koulukontekstin ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Tutkin Jyv\u00e4skyl\u00e4n el\u00e4v\u00e4n musiikin yhdistys Jelmu ry:n kansainv\u00e4listen vapaaehtoisty\u00f6ntekij\u00f6iden suomen kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja oppimista. Olen tehnyt Jelmussa vapaaehtoisty\u00f6t\u00e4 15 vuoden ajan, joten tutkimuksessani on etnografista otetta. Suomen kielen oppimista vapaaehtoisty\u00f6ss\u00e4 on tutkittu vasta eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n, vaikka kielen oppimisesta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 on jo jonkin verran tutkimustietoa. Esimerkiksi ty\u00f6yhteis\u00f6n tuella on havaittu olevan merkityst\u00e4 maahanmuuttajataustaisen ty\u00f6ntekij\u00e4n kielen oppimiselle.\r\nTutkimukseni aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla viitt\u00e4 vapaaehtoisty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, osaa suomeksi ja osaa englanniksi. Lis\u00e4ksi olen haastatellut Jelmu ry:n entist\u00e4 vapaaehtoisvastaavaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 olen k\u00e4ytt\u00e4nyt diskurssianalyysia. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjaa ekologiseen n\u00e4k\u00f6kulmaan kielenoppimisesta, jonka mukaan oppimisen ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 keskeist\u00e4 on oppijan aistitoiminta, sosiaalinen aktiivisuus sek\u00e4 vuorovaikutus, johon oppija sitoutuu. Ekologiseen n\u00e4k\u00f6kulmaan liittyy olennaisena affordanssi, joka tarkoittaa organismin ja ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ilmenev\u00e4n ominaisuuden vastavuoroista suhdetta. Kielellisist\u00e4 resursseista tulee affordansseja, kun oppija rakentaa niihin henkil\u00f6kohtaisen suhteen.\r\nTutkimukseni mukaan vapaaehtoisty\u00f6ntekij\u00e4t oppivat suomea ennen kaikkea vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senten kanssa. Kielt\u00e4 opitaan passiivisesti kuuntelemalla ja aktiivisesti puhetilanteisiin osallistuen. Affordansseina toimivat my\u00f6s muun muassa kirjalliset ohjeet. Vapaaehtoisty\u00f6ss\u00e4 opitaan erityisesti puhekielt\u00e4 ja sanastoa. Vapaaehtoisty\u00f6ntekij\u00e4t p\u00e4\u00e4sev\u00e4t hyvin mukaan ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n suomen kielt\u00e4 osaamattominakin, mutta kielen oppiminen helpottaa syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 kanssak\u00e4ymist\u00e4 ty\u00f6kavereiden kanssa ja muun muassa huumorin ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Kielitaito ei m\u00e4\u00e4rittele vapaaehtoisty\u00f6ntekij\u00e4n ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4: jokainen on p\u00e4\u00e4ssyt halutessaan kokeilemaan haastavampiakin ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 kielitaitotasostaan huolimatta. Ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senet tukevat kielen oppimista muun muassa antamalla oppijalle tarvittavia sanoja tai fraaseja, toistamalla ja selitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sanoja, korjaamalla kielt\u00e4 ja antamalla aikaa mietti\u00e4. Ryhm\u00e4tilanteissa vapaamuotoisesti keskusteltaessa suomea osaamaton vapaaehtoisty\u00f6ntekij\u00e4 kuitenkin usein \u201dunohtuu.\u201d N\u00e4iss\u00e4 tilanteissa suomenkielisten olisi hyv\u00e4 varmistaa, ett\u00e4 suomea vasta opettelevatkin pysyv\u00e4t mukana keskustelussa. \r\nTulosten pohjalta minua j\u00e4i mietitytt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten ratkaista yhteis\u00f6n vuorovaikutustilanteissa kielt\u00e4 opettelevan henkil\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4misen varmistaminen ja keskusteluun mukaan ottaminen. My\u00f6s englannin kielen vahva asema Suomessa ja englannin k\u00e4ytt\u00f6 lingua francana mietitytt\u00e4\u00e4, koska asialla tuntuu olevan sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia vaikutuksia kielen oppimiseen. Vapaaehtoisty\u00f6n kentt\u00e4\u00e4 pit\u00e4isi tutkia jatkossa laajemmin, jotta kolmannen sektorin hy\u00f6dynt\u00e4mismahdollisuuksista kielenoppimisen ja kotoutumisen saralla saataisiin lis\u00e4\u00e4 tietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anniina Tourunen (antourun) on 2016-12-16 19:53:14.980618. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-16T19:53:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612165141.pdf: 1469459 bytes, checksum: 971728a8f721a631875043bcccf311fd (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 0bdc7d34abd60125e94c208b7949299d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-16T19:53:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612165141.pdf: 1469459 bytes, checksum: 971728a8f721a631875043bcccf311fd (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 0bdc7d34abd60125e94c208b7949299d (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (113 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n El\u00e4v\u00e4n Musiikin Yhdistys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jelmu-suomea : suomen kielen k\u00e4ytt\u00f6 ja oppiminen vapaaehtoisty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612165141", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-16T19:53:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaaehtoisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52400
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec93ad7b-799e-4369-8639-ba5306e806a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612165141.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tourunen, Anniina Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä Jyväskylän Elävän Musiikin Yhdistys Suomen kieli Finnish 309 vapaaehtoistyö kulttuuriala kielen oppiminen suomi toisena kielenä kotoutuminen opiskelijat maahanmuuttajat
title Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
title_full Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
title_fullStr Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
title_full_unstemmed Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
title_short Jelmu-suomea
title_sort jelmu suomea suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
title_sub suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
title_txtP Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
topic Jyväskylän Elävän Musiikin Yhdistys Suomen kieli Finnish 309 vapaaehtoistyö kulttuuriala kielen oppiminen suomi toisena kielenä kotoutuminen opiskelijat maahanmuuttajat
topic_facet 309 Finnish Jyväskylän Elävän Musiikin Yhdistys Suomen kieli kielen oppiminen kotoutuminen kulttuuriala maahanmuuttajat opiskelijat suomi toisena kielenä vapaaehtoistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52400 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612165141
work_keys_str_mv AT tourunenanniina jelmusuomeasuomenkielenkäyttöjaoppiminenvapaaehtoistyössä