Koodinvaihto opetuksessa puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien välillä

Koodinvaihdolla tarkoitetaan sitä, että keskustelussa jokin koodi, kuten kieli, puhetapa tai symboli, vaihtuu. Sitä on tutkittu paljon monikielisillä luokilla eri kielten välillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajien tekemää koodinvaihtoa luokka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pirttimäki, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52399
Description
Summary:Koodinvaihdolla tarkoitetaan sitä, että keskustelussa jokin koodi, kuten kieli, puhetapa tai symboli, vaihtuu. Sitä on tutkittu paljon monikielisillä luokilla eri kielten välillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajien tekemää koodinvaihtoa luokkahuonevuorovaikutuksessa puheen sekä viittomien ja kuvien välillä. Tavoitteena oli selvittää, miten erityisopettaja ja koulunkäynninohjaajat käyttävät koodinvaihtoa opetuksessaan ja millaisia tehtäviä koodinvaihdolla on opetuksessa. Tästä näkökulmasta koodinvaihtoa ei ole juurikaan tutkittu. Tutkimuksen aineistona oli videotallenteet alakouluikäisten oppilaiden autismiopetusryhmästä, ja aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Koodinvaihto puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien välillä oli joko lauseensisäistä tietyn ilmauksen kohdalla tai lauseiden välistä. Viittomien ja puheen välillä tapahtuva koodinvaihto ilmeni pelkän viittoman tuottamisena ilman puhetta, valitun avainsanan tukiviittomisena tai pidemmän ilmauksen viitottuna puheena. Kuvaa näytettiin ilman puhetta, vasta valittua sanaa sanottaessa tai koko vuoron ajan. Kuvaa, viittomia ja puhetta käytettiin myös samassa vuorossa joko niin, että yksityiskohta viitottiin ja kuvaa näytettiin pidemmän kerronnan tukena tai sitten kaikkia kommunikointikeinoja käytettiin saman sanan kohdalla. Koodinvaihdon tehtäviä löytyi kuusi: olennaisen asian selkeyttäminen, sanaston opettaminen, oppilaan ilmaisun tukeminen, ajan jäsentäminen, siirtymien ennakointi sekä käyttäytymisen ohjaaminen. Olennaisen asian selkeyttämisessä, ajan jäsentämisessä ja oppilaan ilmaisun tukemisessa käytettiin sekä viittomia että kuvia. Sanaston opettamisessa ja siirtymien ennakoinnissa käytettiin lähinnä kuvia, ja käyttäytymisen ohjaami- sessa painottui viittomien käyttö. Viittomien käyttö oli tilannesidonnaisempaa, kun taas kuvien käyttö oli suunniteltu ennalta. Tutkimustulosten perusteella opettajat voivat pohtia kuvien ja viittomien käytön lisäämistä opetuksessa erilaisiin opetuksellisiin tehtäviin.