Summary: | Tutkimuksessa selvitettiin katseentunnistuslaitetta apuna käyttäen, onko representaatiolla vai-kutusta siihen, kuinka hyvin lukio-opiskelija kykenee ratkaisemaan mekaniikkaan liittyviä on-gelmia. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka tehtävään oikein ja väärin vastanneiden ongelman-ratkaisutavat eroavat toisistaan. Havaintoja myös vertailtiin aiemmissa tutkimuksissa saatuihin tutkimustuloksiin. Tässä tutkimuksessa havaittiin representaatiolla olevan jonkin verran vaiku-tusta ongelmanratkaisukykyyn. Lisäksi havaittiin tehtäviin oikein ja väärin vastanneiden välil-lä eroja siinä, mihin he kiinnittävät tehtävissä huomiota.
The effect of representation for student`s ability to solve mechanics problems was examined by using an eye-tracking device. The secondary aim was to investigate if students answering right or wrong have differences in their problem solving procedures. The results were also compared to previous studies. According to the results of this study the representation has a slight effect on student`s ability to solve problems. Some differences were also found about where students answering right or wrong pay attention while solving physics problems.
|