Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli

Pilvipalveluiden ja SaaS-sovellusten levinneisyyden kasvu on luonut tarpeen sovelluskaupoille. Sovelluskaupat tarjoavat keskitetyn myyntikanavan ja useita toimijoita yhdistävän alustan erilaisille sovelluksille. Sovelluskaupat on hyväksytty kuluttajien keskuudessa jo vuosia sitten ja sovelluksia onk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkiniemi, Juho
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52336
_version_ 1826225781528854528
author Mäkiniemi, Juho
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkiniemi, Juho Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkiniemi, Juho Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkiniemi, Juho
datasource_str_mv jyx
description Pilvipalveluiden ja SaaS-sovellusten levinneisyyden kasvu on luonut tarpeen sovelluskaupoille. Sovelluskaupat tarjoavat keskitetyn myyntikanavan ja useita toimijoita yhdistävän alustan erilaisille sovelluksille. Sovelluskaupat on hyväksytty kuluttajien keskuudessa jo vuosia sitten ja sovelluksia onkin tarjolla miljoonia. Yritysten välisessä liiketoiminnassa sovelluskauppojen mahdollisuudet on kuitenkin tunnistettu hitaammin ja aikaisempi tutkimuskirjallisuus yritysten välisistä sovelluskaupoista on vielä vähäistä. Teleoperaattorit ovat tarttuneet tähän uuteen liiketoimintamahdollisuuteen, jonka avulla ne voivat tarjota lisäarvoa yritysasiakkailleen. Sovelluskaupat eivät itsessään takaa kuitenkaan menestystä. Ratkaiseva tekijä onnistumisen suhteen saattaa olla liiketoimintamalli, jonka tarkoitus on kuvata, miten palvelu (sovelluskauppa) luo, toimittaa ja vangitsee arvoa. Liiketoimintamalleista on olemassa runsaasti tutkimuskirjallisuutta, mutta sen sijaan sovelluskauppojen liiketoimintamallien tutkimus on lähes olematonta. Tutkimuksen aihepiiriin tutustuttiin kartoittamalla aikaisempaa tieteellistä tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin tutkimuksen kannalta keskeisimpien käsitteiden (liiketoimintalli ja yritysten välinen sovelluskauppa) ymmärtämiseen. Tutkimus rajattiin yhteen suomalaiseen teleoperaattoriin ja sen sovelluskaupan liiketoimintamallin tarkasteluun. Tavoitteena oli kuvailla sovelluskaupan liiketoimintamallin nykytilanne, tunnistaa sen mahdolliset ongelmat ja haasteet sekä näiden pohjalta rakentaa sopiva liiketoimintamalli. Empiirinen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Tämän jälkeen aineisto analysoitiin ja sen perusteella esitettiin tutkimuksen tulokset. Tutkimustuloksissa mallinnettiin tutkimuskohteen nykyinen liiketoimintamalli ja sen kehityskohteet. Tulosten perusteella esitettiin myös yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli. Tässä tutkimuksessa aikaansaatu malli on yksi ensimmäisistä yritysten välisen sovelluskaupan liiketoimintamalleista. Tutkielman tieteellinen kontribuutio oli antaa tarkka kuvaus sovelluskaupalle sopivasta liiketoimintamallista ja täydentää tutkimuksesta tehtyä kirjallisuutta. Distribution of cloud services and SaaS-applications has raised a need for application stores. Application stores offer a centralized sales channel and multiple actors linking platform for a variety of applications. These application stores are widely accepted by consumers and there are millions of applications available. Possibilities of B2B (business-to-business) SaaS-application marketplaces have been slowly recognized and scientific literature regarding this topic is still limited. Telecom operators have seized on this new business opportunity enabling them to provide added value to their B2B-customers. However, the B2B SaaS-application marketplaces alone do not guarantee success of these marketplaces. The crucial factor of success in operating business may be a business model of a service. The purpose of a business model is to describe how the service (B2B SaaS-application marketplace) creates, delivers, and captures value. There is great amount of business model research literature available, unlike research related to B2B SaaS-application marketplace which is almost non-existent. Topic of the thesis was explored by mapping out a previous scientific studies. The literature review focused especially on understanding key concepts of the thesis, which were business model and B2B SaaS-application market. The study was limited to a single Finnish telecom operator to observe its application marketplace’s business model. Aim of the study was to describe current application marketplace's business model, to identify potential problems and challenges of it, and based on these building an appropriate business model for B2B SaaS-application marketplace. Empirical research was conducted as a case study and the data was collected by theme interviews. After this, the data was analyzed and based on the analysis the results of the study were presented. By identifying the research object’s current business model and targets of development it was possible to draw conclusions on what kind of business model is suitable for B2B SaaS-application marketplace. The accomplished model is one of the first B2B SaaS-application marketplace business models in scientific literature. The scientific contribution of the thesis was to give a detailed description of the appropriate application store business model and it completes the scientific literature in this field.
first_indexed 2023-03-22T09:59:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma,Eetu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kiniemi, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-14T08:51:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-14T08:51:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644472", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pilvipalveluiden ja SaaS-sovellusten levinneisyyden kasvu on luonut tarpeen sovelluskaupoille. Sovelluskaupat tarjoavat keskitetyn myyntikanavan ja useita toimijoita yhdist\u00e4v\u00e4n alustan erilaisille sovelluksille. Sovelluskaupat on hyv\u00e4ksytty kuluttajien keskuudessa jo vuosia sitten ja sovelluksia onkin tarjolla miljoonia. Yritysten v\u00e4lisess\u00e4 liiketoiminnassa sovelluskauppojen mahdollisuudet on kuitenkin tunnistettu hitaammin ja aikaisempi tutkimuskirjallisuus yritysten v\u00e4lisist\u00e4 sovelluskaupoista on viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Teleoperaattorit ovat tarttuneet t\u00e4h\u00e4n uuteen liiketoimintamahdollisuuteen, jonka avulla ne voivat tarjota lis\u00e4arvoa yritysasiakkailleen. Sovelluskaupat eiv\u00e4t itsess\u00e4\u00e4n takaa kuitenkaan menestyst\u00e4. Ratkaiseva tekij\u00e4 onnistumisen suhteen saattaa olla liiketoimintamalli, jonka tarkoitus on kuvata, miten palvelu (sovelluskauppa) luo, toimittaa ja vangitsee arvoa. Liiketoimintamalleista on olemassa runsaasti tutkimuskirjallisuutta, mutta sen sijaan sovelluskauppojen liiketoimintamallien tutkimus on l\u00e4hes olematonta.\nTutkimuksen aihepiiriin tutustuttiin kartoittamalla aikaisempaa tieteellist\u00e4 tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin tutkimuksen kannalta keskeisimpien k\u00e4sitteiden (liiketoimintalli ja yritysten v\u00e4linen sovelluskauppa) ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Tutkimus rajattiin yhteen suomalaiseen teleoperaattoriin ja sen sovelluskaupan liiketoimintamallin tarkasteluun. Tavoitteena oli kuvailla sovelluskaupan liiketoimintamallin nykytilanne, tunnistaa sen mahdolliset ongelmat ja haasteet sek\u00e4 n\u00e4iden pohjalta rakentaa sopiva liiketoimintamalli. Empiirinen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelumenetelm\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen aineisto analysoitiin ja sen perusteella esitettiin tutkimuksen tulokset. Tutkimustuloksissa mallinnettiin tutkimuskohteen nykyinen liiketoimintamalli ja sen kehityskohteet. Tulosten perusteella esitettiin my\u00f6s yritysten v\u00e4liselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aikaansaatu malli on yksi ensimm\u00e4isist\u00e4 yritysten v\u00e4lisen sovelluskaupan liiketoimintamalleista. Tutkielman tieteellinen kontribuutio oli antaa tarkka kuvaus sovelluskaupalle sopivasta liiketoimintamallista ja t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 tutkimuksesta tehty\u00e4 kirjallisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Distribution of cloud services and SaaS-applications has raised a need for application stores. Application stores offer a centralized sales channel and multiple actors linking platform for a variety of applications. These application stores are widely accepted by consumers and there are millions of applications available. Possibilities of B2B (business-to-business) SaaS-application marketplaces have been slowly recognized and scientific literature regarding this topic is still limited. Telecom operators have seized on this new business opportunity enabling them to provide added value to their B2B-customers. However, the B2B SaaS-application marketplaces alone do not guarantee success of these marketplaces. The crucial factor of success in operating business may be a business model of a service. The purpose of a business model is to describe how the service (B2B SaaS-application marketplace) creates, delivers, and captures value. There is great amount of business model research literature available, unlike research related to B2B SaaS-application marketplace which is almost non-existent.\nTopic of the thesis was explored by mapping out a previous scientific studies. The literature review focused especially on understanding key concepts of the thesis, which were business model and B2B SaaS-application market. The study was limited to a single Finnish telecom operator to observe its application marketplace\u2019s business model. Aim of the study was to describe current application marketplace's business model, to identify potential problems and challenges of it, and based on these building an appropriate business model for B2B SaaS-application marketplace. Empirical research was conducted as a case study and the data was collected by theme interviews. After this, the data was analyzed and based on the analysis the results of the study were presented. By identifying the research object\u2019s current business model and targets of development it was possible to draw conclusions on what kind of business model is suitable for B2B SaaS-application marketplace. The accomplished model is one of the first B2B SaaS-application marketplace business models in scientific literature. The scientific contribution of the thesis was to give a detailed description of the appropriate application store business model and it completes the scientific literature in this field.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juho M\u00e4kiniemi (jukumaki) on 2016-12-14 08:51:38.300529. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-14T08:51:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612145092.pdf: 917594 bytes, checksum: 90715fee85790beb322655439a4e9e33 (MD5)\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: e53b0bc448d09041b21afe64708d47f3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-14T08:51:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612145092.pdf: 917594 bytes, checksum: 90715fee85790beb322655439a4e9e33 (MD5)\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: e53b0bc448d09041b21afe64708d47f3 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Software-as-a-Service", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SaaS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sovelluskauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yritysten v\u00e4liselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612145092", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-14T08:51:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistoala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52336
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df559228-5a11-4c62-bc1d-023b747dbfb8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612145092.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkiniemi, Juho Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli Software-as-a-Service SaaS sovelluskauppa Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 liiketoimintamallit ohjelmistoala
title Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
title_full Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
title_fullStr Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
title_full_unstemmed Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
title_short Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
title_sort yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
title_txtP Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
topic Software-as-a-Service SaaS sovelluskauppa Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 liiketoimintamallit ohjelmistoala
topic_facet 601 Information Systems Science SaaS Software-as-a-Service Tietojärjestelmätiede liiketoimintamallit ohjelmistoala sovelluskauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52336 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612145092
work_keys_str_mv AT mäkiniemijuho yritystenvälisellesovelluskaupallesopivaliiketoimintamalli