Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteyttä lukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin formaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja informaalien lukuaktiviteettien eli jaetun lukemisen näkökulmasta. Tutkimuksessa t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kujala, Minja, Mikkolainen, Venla
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52321
_version_ 1828193108819443712
author Kujala, Minja Mikkolainen, Venla
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kujala, Minja Mikkolainen, Venla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kujala, Minja Mikkolainen, Venla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kujala, Minja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteyttä lukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin formaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja informaalien lukuaktiviteettien eli jaetun lukemisen näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuaktiviteettien vaikutusta lukutaitoon, nopean nimeämisen taitoon ja fonologiseen tietoisuuteen sekä näiden keskinäisiä yhteyksiä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston luku- ja laskusujuvuuden FLARE-hanketta. Aineistoon kuuluivat ensimmäisen luokan lopulla oppilaille (n=200) tehdyt lukutaidon eri osa-alueita mittaavat testit sekä vanhemmilta kerätyt, kodin lukuaktiviteetteja kartoittavat kyselylomakkeet. Aineisto analysoitiin hierarkkista regressioanalyysiä ja korrelaatiokertoimia tutkimalla. Tutkimustulokset osoittivat, että kodin lukuaktiviteeteilla oli vähäisiä yhteyksiä lukusujuvuuteen ensimmäisen luokan lopulla. Kodin lukuaktiviteeteilla ei ollut tässä tutkimuksessa nähtävissä vaikutusta nopean nimeämisen taitoon eikä fonologiseen tietoisuuteen Lukusujuvuuden, nopean nimeämisen taidon ja fonologisen tietoisuuden välillä puolestaan yhteydet olivat vahvemmat. Tulokset vahvistavat osaltaan aiempaa tutkimustietoa siitä, että erityisesti ortografialtaan säännönmukaisissa kielissä lukemaan oppiminen on nopeaa. Tämän vuoksi on mahdollista, että ensimmäisen luokan lopulla kodin lukuaktiviteettien vaikutus lukemisen taitoihin ei ole merkittävästi nähtävissä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kujala, Minja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkolainen, Venla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-13T16:13:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-13T16:13:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644701", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52321", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteytt\u00e4\r\nlukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin\r\nformaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja informaalien lukuaktiviteettien\r\neli jaetun lukemisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kodin\r\nlukuaktiviteettien vaikutusta lukutaitoon, nopean nime\u00e4misen taitoon ja fonologiseen\r\ntietoisuuteen sek\u00e4 n\u00e4iden keskin\u00e4isi\u00e4 yhteyksi\u00e4.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luku- ja laskusujuvuuden\r\nFLARE-hanketta. Aineistoon kuuluivat ensimm\u00e4isen luokan lopulla oppilaille\r\n(n=200) tehdyt lukutaidon eri osa-alueita mittaavat testit sek\u00e4 vanhemmilta\r\nker\u00e4tyt, kodin lukuaktiviteetteja kartoittavat kyselylomakkeet. Aineisto analysoitiin\r\nhierarkkista regressioanalyysi\u00e4 ja korrelaatiokertoimia tutkimalla.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 kodin lukuaktiviteeteilla oli v\u00e4h\u00e4isi\u00e4 yhteyksi\u00e4\r\nlukusujuvuuteen ensimm\u00e4isen luokan lopulla. Kodin lukuaktiviteeteilla\r\nei ollut t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 vaikutusta nopean nime\u00e4misen taitoon\r\neik\u00e4 fonologiseen tietoisuuteen Lukusujuvuuden, nopean nime\u00e4misen taidon ja\r\nfonologisen tietoisuuden v\u00e4lill\u00e4 puolestaan yhteydet olivat vahvemmat.\r\n\r\nTulokset vahvistavat osaltaan aiempaa tutkimustietoa siit\u00e4, ett\u00e4 erityisesti\r\nortografialtaan s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisissa kieliss\u00e4 lukemaan oppiminen on nopeaa. T\u00e4m\u00e4n\r\nvuoksi on mahdollista, ett\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan lopulla kodin lukuaktiviteettien\r\nvaikutus lukemisen taitoihin ei ole merkitt\u00e4v\u00e4sti n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Venla Mikkolainen (vekemikk) on 2016-12-13 16:13:04.855582. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-13T16:13:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612135080.pdf: 537051 bytes, checksum: 7655bff8387153879e6f98e40c11a643 (MD5)\r\nlicense.html: 5126 bytes, checksum: 8585726fde50156d687fe85e09305cb2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-13T16:13:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612135080.pdf: 537051 bytes, checksum: 7655bff8387153879e6f98e40c11a643 (MD5)\r\nlicense.html: 5126 bytes, checksum: 8585726fde50156d687fe85e09305cb2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (43 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612135080", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-13T16:13:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonologinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52321
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:38Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6da6c4dc-804c-41c0-9872-dd91024feb7a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612135080.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kujala, Minja Mikkolainen, Venla Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin lukusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 kotiympäristö lukeminen oppiminen fonologinen tietoisuus
title Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
title_full Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
title_fullStr Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
title_full_unstemmed Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
title_short Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
title_sort kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
title_txtP Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
topic lukusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 kotiympäristö lukeminen oppiminen fonologinen tietoisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education fonologinen tietoisuus kotiympäristö lukeminen lukusujuvuus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52321 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612135080
work_keys_str_mv AT kujalaminja kodinlukuaktiviteettienyhteyslukemisentaitoihin