Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet

TIIVISTELMÄ Kääriäinen, R. 2016. Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54s., 1 liite. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat peruskouluikäisten lasten ja nuorten yleisimmät liikunnan syyt ja esteet ja miten l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kääriäinen, Roope
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52316
_version_ 1826225750330572800
author Kääriäinen, Roope
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kääriäinen, Roope Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kääriäinen, Roope Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kääriäinen, Roope
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Kääriäinen, R. 2016. Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54s., 1 liite. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat peruskouluikäisten lasten ja nuorten yleisimmät liikunnan syyt ja esteet ja miten lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus, ikä ja asuinpaikka ovat yhteydessä heidän liikkumisensa syihin ja esteisiin. Tutkielma oli kvantitatiivinen ja sen aineistona oli Valtion liikuntaneuvoston teettämän ja Jyväskylän Yliopiston toteuttaman LIITU-tutkimuksen aineisto vuodelta 2014. Sain aineistosta käyttööni tutkielmani kannalta oleellisen datan. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 5., 7. ja 9. luokan oppilaista (N=3071). Oppilaiden liikkumisen esteiden ja syiden eroja tarkasteltiin iän, fyysisen aktiivisuuden ja asuinpaikan perusteella muodostetuissa ryhmissä. Luokkien välisiä eroja tarkasteltiin ristiintaulukoinnin ja khiin neliö –testin avulla. Tutkielman tulokset osoittavat, että ikä ja fyysinen aktiivisuus ovat selkeässä yhteydessä liikkumisen syihin ja esteisiin. Asuinpaikka on yhteydessä liikkumisen esteisiin, mutta vain heikosti yhteydessä liikkumisen syihin. Lasten ja nuorten tärkeimmät liikkumisen esteet ovat muut harrastukset, se ettei viitsitä liikkua, ohjauksen puute ja liikuntapaikkojen puute. Tärkeimmät liikkumisen syyt ovat liikunnasta saatu hyvä olo, terveellisyys, parhaansa yrittäminen, kunto, lihasvoima, liikunnan ilo ja yhdessäolo. Mitä vanhemmista vastaajista oli kyse, sitä enemmän heillä oli liikkumisen esteitä ja sitä vähemmän liikkumisen syitä. Erityisesti este ”en viitsi” oli myös sitä vastatumpi, mitä vanhempia vastaajat olivat. Fyysinen aktiivisuus erotti vastaajaryhmiä tämän tutkielman muuttujista eniten. Fyysisesti inaktiivisimmilla oli keskimäärin moninkertainen määrä liikkumisen esteitä ja paljon vähemmän liikkumisen syitä, kuin fyysisesti aktiivisimmilla. Yleisimmistä liikkumisen esteistä ”viitsimättömyys” ei ollut enää vastatuimpien joukossa aktiivisimmilla ryhmillä ja inaktiivisimmilla ryhmillä ”itsensä kokeminen ei liikunnalliseksi” korostui, eli ne jotka eivät viitsi liikkua eivät liiku ja jotka taas viitsivät liikkua liikkuvat ja ne jotka eivät liiku paljoa eivät koe itseään liikunnalliseksi. Avainsanat: Liikunta, syy, este, ikä, fyysinen aktiivisuus, asuinpaikka, peruskoulu ABSTRACT Kääriäinen, R. 2016. Comprehensive school aged childrens reasons and barriers for sports. Department of Physical Education, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 54 pp., 1 appendice. The purpose of this study was to find out the most common reasons and barriers of children and adolescents for doing sports and how do children´s and adolescent´s physical activity, age and habitation affect their reasons and barriers. The study was quantitative and the data used was from a study ordered by Finnish governments sportscouncil and made by Jyväskylän Yliopisto - LIITU-studys data from year 2014. I used the data for the parts that were relevant to my study. The participants for the research were 5th, 7th, and 9th grade students (N=3071).The differences between students reasons and barriers for sports were examined in groups formed by the students age, physical activity and habitation. Cross-tabulation and chi-square test were used to analyze the data. The results indicate that age and physical activity are clearly connected to reasons and barriers for doing sports. Habitation is connected to barriers for doing sports but only weakly connected to reasons. Children´s and adolescent´s most important barriers for doing sports are: other hobbies, not feeling like doing sports, lack of organized sports and lack of sports places. Most important reasons were: good feeling you get from sports, healthiness, trying your best, condition, muscular strength, the joy of sports and being together. The older the group of answerers were, the more they averagely answered barriers for sports and the less reasons. Especially the barrier of not feeling like doing sports was answered more within the older participants. Physical activity made most difference in this study within its answerer groups. The most physically inactive group had multiple times as much barriers for doing sports and much less reasons for doing sports than the physically most active group. From the most common barriers “not feeling like doing sports” wasn’t in the group of most answered barriers with the most active group and with the inactive groups feeling yourself unsporty person was highlighted. In conclusion, those who don’t feel like doing sports do it much less than those who feel like doing it and those who feel themselves as unsporty persons don’t move as much as those who don’t feel like unsporty persons. Key words: Sports, reason, barrier, physical activity, habitation, comprehensive school
first_indexed 2023-03-22T09:57:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4\u00e4ri\u00e4inen, Roope", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-13T13:36:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-13T13:36:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52316", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nK\u00e4\u00e4ri\u00e4inen, R. 2016. Peruskouluik\u00e4isten liikkumisen syyt ja esteet. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54s., 1 liite.\r\n\r\nTutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat peruskouluik\u00e4isten lasten ja nuorten yleisimm\u00e4t liikunnan syyt ja esteet ja miten lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus, ik\u00e4 ja asuinpaikka ovat yhteydess\u00e4 heid\u00e4n liikkumisensa syihin ja esteisiin. \r\n\r\nTutkielma oli kvantitatiivinen ja sen aineistona oli Valtion liikuntaneuvoston teett\u00e4m\u00e4n ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston toteuttaman LIITU-tutkimuksen aineisto vuodelta 2014. Sain aineistosta k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ni tutkielmani kannalta oleellisen datan. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 5., 7. ja 9. luokan oppilaista (N=3071). Oppilaiden liikkumisen esteiden ja syiden eroja tarkasteltiin i\u00e4n, fyysisen aktiivisuuden ja asuinpaikan perusteella muodostetuissa ryhmiss\u00e4. Luokkien v\u00e4lisi\u00e4 eroja tarkasteltiin ristiintaulukoinnin ja khiin neli\u00f6 \u2013testin avulla.\r\n\r\nTutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 ik\u00e4 ja fyysinen aktiivisuus ovat selke\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 liikkumisen syihin ja esteisiin. Asuinpaikka on yhteydess\u00e4 liikkumisen esteisiin, mutta vain heikosti yhteydess\u00e4 liikkumisen syihin. Lasten ja nuorten t\u00e4rkeimm\u00e4t liikkumisen esteet ovat muut harrastukset, se ettei viitsit\u00e4 liikkua, ohjauksen puute ja liikuntapaikkojen puute. T\u00e4rkeimm\u00e4t liikkumisen syyt ovat liikunnasta saatu hyv\u00e4 olo, terveellisyys, parhaansa yritt\u00e4minen, kunto, lihasvoima, liikunnan ilo ja yhdess\u00e4olo. Mit\u00e4 vanhemmista vastaajista oli kyse, sit\u00e4 enemm\u00e4n heill\u00e4 oli liikkumisen esteit\u00e4 ja sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n liikkumisen syit\u00e4. Erityisesti este \u201den viitsi\u201d oli my\u00f6s sit\u00e4 vastatumpi, mit\u00e4 vanhempia vastaajat olivat. Fyysinen aktiivisuus erotti vastaajaryhmi\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkielman muuttujista eniten. Fyysisesti inaktiivisimmilla oli keskim\u00e4\u00e4rin moninkertainen m\u00e4\u00e4r\u00e4 liikkumisen esteit\u00e4 ja paljon v\u00e4hemm\u00e4n liikkumisen syit\u00e4, kuin fyysisesti aktiivisimmilla. Yleisimmist\u00e4 liikkumisen esteist\u00e4 \u201dviitsim\u00e4tt\u00f6myys\u201d ei ollut en\u00e4\u00e4 vastatuimpien joukossa aktiivisimmilla ryhmill\u00e4 ja inaktiivisimmilla ryhmill\u00e4 \u201ditsens\u00e4 kokeminen ei liikunnalliseksi\u201d korostui, eli ne jotka eiv\u00e4t viitsi liikkua eiv\u00e4t liiku ja jotka taas viitsiv\u00e4t liikkua liikkuvat ja ne jotka eiv\u00e4t liiku paljoa eiv\u00e4t koe itse\u00e4\u00e4n liikunnalliseksi.\r\n\r\nAvainsanat: Liikunta, syy, este, ik\u00e4, fyysinen aktiivisuus, asuinpaikka, peruskoulu", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\r\n\r\nK\u00e4\u00e4ri\u00e4inen, R. 2016. Comprehensive school aged childrens reasons and barriers for sports. Department of Physical Education, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis, 54 pp., 1 appendice.\r\n\r\nThe purpose of this study was to find out the most common reasons and barriers of children and adolescents for doing sports and how do children\u00b4s and adolescent\u00b4s physical activity, age and habitation affect their reasons and barriers. \r\n\r\nThe study was quantitative and the data used was from a study ordered by Finnish governments sportscouncil and made by Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopisto - LIITU-studys data from year 2014. I used the data for the parts that were relevant to my study. The participants for the research were 5th, 7th, and 9th grade students (N=3071).The differences between students reasons and barriers for sports were examined in groups formed by the students age, physical activity and habitation. Cross-tabulation and chi-square test were used to analyze the data.\r\n\r\nThe results indicate that age and physical activity are clearly connected to reasons and barriers for doing sports. Habitation is connected to barriers for doing sports but only weakly connected to reasons. Children\u00b4s and adolescent\u00b4s most important barriers for doing sports are: other hobbies, not feeling like doing sports, lack of organized sports and lack of sports places. Most important reasons were: good feeling you get from sports, healthiness, trying your best, condition, muscular strength, the joy of sports and being together. The older the group of answerers were, the more they averagely answered barriers for sports and the less reasons. Especially the barrier of not feeling like doing sports was answered more within the older participants. Physical activity made most difference in this study within its answerer groups. The most physically inactive group had multiple times as much barriers for doing sports and much less reasons for doing sports than the physically most active group. From the most common barriers \u201cnot feeling like doing sports\u201d wasn\u2019t in the group of most answered barriers with the most active group and with the inactive groups feeling yourself unsporty person was highlighted. In conclusion, those who don\u2019t feel like doing sports do it much less than those who feel like doing it and those who feel themselves as unsporty persons don\u2019t move as much as those who don\u2019t feel like unsporty persons.\r\n\r\n\r\nKey words: Sports, reason, barrier, physical activity, habitation, comprehensive school", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Roope K\u00e4\u00e4ri\u00e4inen (rolapeka) on 2016-12-13 13:36:00.364589. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-13T13:36:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612135076.pdf: 890078 bytes, checksum: 696e5a9466c4cdfd203ad340d96a522a (MD5)\r\nlicense.html: 4815 bytes, checksum: e01a95ff732a1b53937b9afbc5fb05b6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-13T13:36:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612135076.pdf: 890078 bytes, checksum: 696e5a9466c4cdfd203ad340d96a522a (MD5)\r\nlicense.html: 4815 bytes, checksum: e01a95ff732a1b53937b9afbc5fb05b6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "este", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinene aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asuinpaikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskouluik\u00e4isten liikkumisen syyt ja esteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612135076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-13T13:36:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asuinpaikat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52316
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/68ca1cdb-a932-4df3-be86-3792ee415678\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612135076.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kääriäinen, Roope Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet liikunta syy este ikä fyysinene aktiivisuus asuinpaikka peruskoulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset nuoret fyysinen aktiivisuus asuinpaikat
title Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet
title_full Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet
title_fullStr Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet
title_full_unstemmed Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet
title_short Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet
title_sort peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet
title_txtP Peruskouluikäisten liikkumisen syyt ja esteet
topic liikunta syy este ikä fyysinene aktiivisuus asuinpaikka peruskoulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset nuoret fyysinen aktiivisuus asuinpaikat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education asuinpaikat asuinpaikka este fyysinen aktiivisuus fyysinene aktiivisuus ikä lapset liikunta nuoret peruskoulu syy
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52316 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612135076
work_keys_str_mv AT kääriäinenroope peruskouluikäistenliikkumisensyytjaesteet