Pausmönster i andraspråksinlärares skrivprocesser

Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin kielitaidon kehittyminen vaikuttaa toisella kielellä kirjoittamisen aikaisiin taukoihin. Pitkittäistutkimuksen tutkimuskysymyksiä olivat kuinka paljon edistyneet kielenoppijat pitävät taukoa kirjoittamisen aikana, missä kohdin tekstiä tauot s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pehkonen, Tanja
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52290
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin kielitaidon kehittyminen vaikuttaa toisella kielellä kirjoittamisen aikaisiin taukoihin. Pitkittäistutkimuksen tutkimuskysymyksiä olivat kuinka paljon edistyneet kielenoppijat pitävät taukoa kirjoittamisen aikana, missä kohdin tekstiä tauot sijaitsevat ja kuinka nämä tekijät muuttuvat kolmen vuoden aikana. Koehenkilöinä tutkimuksessa oli 14 suomenkielistä yliopisto-opiskelijaa, jotka opiskelivat pääaineenaan ruotsia. He kirjoittivat tekstejä kolmen vuoden ajan Topling-projektia varten. Tekstit kirjoitettiin Scriptlog-ohjelmalla, joka tallentaa jokaisen näppäimenpainalluksen ja antaa numeerista dataa kirjoitusprosessista. Kielitaidon kehittymistä seurattiin CEFRarviointiasteikolla. Tutkimuksessa selvisi, että kielitaidon parantuessa taukoajan määrä kirjoittaessa vähenee. Ensimmäisenä vuonna taukoaikaa koko kirjoittamisajasta oli 61,4 % (vähintään 2 sekuntia kestäviä taukoja) ja kolmantena vuonna taukoaika oli 53,5 %. Virkkeiden aluissa ja lopuissa pidettiin n. 34 % tauoista sekä ensimmäisenä että kolmantena vuonna, mutta fraasien tuottamisen yhteydessä pidetyt tauot laskivat kielenoppijan taitojen kehittyessä lähes 39 %:sta 28 %:iin. Tekstin tuottamisen aikaisen taukoajan vähetessä muokkaamisen tai uudelleenlukemisen yhteydessä oleva taukoaika nousi. Ensimmäisenä vuonna tämä editointitaukoaika oli 21,2 % koko kirjoitusajasta, mutta kolmatta vuotta kohti se nousi 33,5 %:iin. Siitä huolimatta taukoajan osuus koko kirjoitusajasta laski kolmanteen vuoteen mennessä. Tutkimuksen introspektiivinen osuus osoitti, että kielitaidon ollessa huonompi tuottamisen aikaisiin ongelmiin kului enemmän aikaa. Kielitaidon parantuessa kirjoittajalla oli enemmän resursseja editoida tekstiä sen tuottamisen jälkeen.