Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä

Asiakasdatan kerääminen on tärkeää yritysten pyrkiessä lisäämään asiakastuntemustaan. Tämän tutkielman tarkoituksena on käsitellä asiakasdatan keräämisen keinoja, liiketoiminnan joustavuutta sekä näiden välistä yhteyttä ohjelmistoyritysten tapauksessa. Tässä tutkielmassa asiakasdatan keräämisen k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Natunen, Laura
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52289
_version_ 1826225780188774400
author Natunen, Laura
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Natunen, Laura Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Natunen, Laura Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Natunen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Asiakasdatan kerääminen on tärkeää yritysten pyrkiessä lisäämään asiakastuntemustaan. Tämän tutkielman tarkoituksena on käsitellä asiakasdatan keräämisen keinoja, liiketoiminnan joustavuutta sekä näiden välistä yhteyttä ohjelmistoyritysten tapauksessa. Tässä tutkielmassa asiakasdatan keräämisen keinot on jaettu kahteen pääosaan: perinteisiin ja digitaalisiin keinoihin. Erilaisia keinoja asiakasdatan keräämiseksi on paljon ja olisikin hyvä tiedostaa, että erilaisista kanavista on mahdollista saavuttaa erilaista dataa. Asiakasdatan keräämisen myötä on mahdollista muodostaa informaatiota ja myöhemmin tietämystä. Tietämyksen kautta yrityksellä on paremmat edellytykset syvempään asiakasymmärrykseen, organisatoriseen oppimiseen sekä muutoksen tarpeen aikaisempaan huomaamiseen. Nämä ovat osaltaan myös tärkeitä tekijöitä liiketoiminnan joustavuuden rakentumisessa. Ohjelmistoyritykset lukeutuvat teknologia-alan yrityksiin, joiden tapauksissa toiminnan joustavuuden on todettu olevan erityisen tärkeää, sillä tuotteet, tuotantoprosessit sekä kilpailulliset rajat ovat jatkuvassa muutoksessa. Joustavuus onkin yhtä merkityksellistä niin pienille Startup –henkisille firmoille kuin myös suurille ohjelmistoalan yrityksille. Kirjallisuuskatsauksen perusteella empiiriselle tutkimukselle luotiin viitekehys, jonka perusteella määrällisen tutkimuksen tuloksia lähdettiin analysoimaan. Kysely lähetettiin 2000 yritykselle lokakuussa 2015. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin 215 kappaletta. Kyselyn tulosten perusteella yritykset ovat alkaneet keräämään asiakasdataa monipuolisemmin vuosien 2013 ja 2015 välillä. Suosituin kanava on edelleen asiakasdatan kerääminen suoraan asiakkailta, erityisesti haastattelemalla, mutta myös digitaaliset kanavat ovat nostaneet suosiotaan. Joillakin asiakasdatan keräämisen kanavilla havaittiin olevan yhteys yrityksen liiketoiminnan joustavuuteen, joskaan osa kanavista ei juurikaan näyttänyt vaikuttavan joustavuuteen. Collecting customer data is important when companies are trying to increase their customer knowledge. The aim of this thesis is to research the channels to collect customer data, business flexibility and whether these two factors affect each other in the context of Finnish software companies. In this thesis the ways to collect customer data are divided into two main categories, digital and traditional. There are several ways to collect customer data and it is important to realize, that using different channels will create different kind of customer data. By collecting customer data it is possible to gain customer information and later advance it into customer knowledge. By gaining customer information it is more possible to advance it into deeper customer knowledge, organizational learning and to be able to observe the need of change. These factors are also important parts of business flexibility. Software companies are counted into technology firms who especially need to be flexible in their operation. This is because the products, development processes and the limits of competition are under constant change. Flexibility is just as important to small Start up- firms as it is to bigger software companies. The theoretical framework was created based on the literature review, which was used to analyse the results of the quantitative research. The questionnaire was sent to 2000 Finish software companies in October 2015. 215 acceptable answers were returned. The answers gotten from the questionnaire shows, that companies have started to collect customer data more diverse after 2013. Still the most popular way to collect customer data is straight from customers especially by interviews. But also digital ways have become more popular. Some ways to collect customer data have influence on business flexibility but some ways hardly seemed to effect flexibility.
first_indexed 2023-03-22T09:58:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Natunen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-13T09:29:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-13T09:29:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644440", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakasdatan ker\u00e4\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 yritysten pyrkiess\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n asiakastuntemustaan.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on k\u00e4sitell\u00e4 asiakasdatan ker\u00e4\u00e4misen\r\nkeinoja, liiketoiminnan joustavuutta sek\u00e4 n\u00e4iden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 ohjelmistoyritysten\r\ntapauksessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa asiakasdatan ker\u00e4\u00e4misen keinot on\r\njaettu kahteen p\u00e4\u00e4osaan: perinteisiin ja digitaalisiin keinoihin. Erilaisia keinoja\r\nasiakasdatan ker\u00e4\u00e4miseksi on paljon ja olisikin hyv\u00e4 tiedostaa, ett\u00e4 erilaisista\r\nkanavista on mahdollista saavuttaa erilaista dataa. Asiakasdatan ker\u00e4\u00e4misen\r\nmy\u00f6t\u00e4 on mahdollista muodostaa informaatiota ja my\u00f6hemmin tiet\u00e4myst\u00e4. Tiet\u00e4myksen\r\nkautta yrityksell\u00e4 on paremmat edellytykset syvemp\u00e4\u00e4n asiakasymm\u00e4rrykseen,\r\norganisatoriseen oppimiseen sek\u00e4 muutoksen tarpeen aikaisempaan\r\nhuomaamiseen. N\u00e4m\u00e4 ovat osaltaan my\u00f6s t\u00e4rkeit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 liiketoiminnan\r\njoustavuuden rakentumisessa. Ohjelmistoyritykset lukeutuvat teknologia-alan\r\nyrityksiin, joiden tapauksissa toiminnan joustavuuden on todettu olevan erityisen\r\nt\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 tuotteet, tuotantoprosessit sek\u00e4 kilpailulliset rajat ovat jatkuvassa\r\nmuutoksessa. Joustavuus onkin yht\u00e4 merkityksellist\u00e4 niin pienille Startup\r\n\u2013henkisille firmoille kuin my\u00f6s suurille ohjelmistoalan yrityksille.\r\nKirjallisuuskatsauksen perusteella empiiriselle tutkimukselle luotiin viitekehys,\r\njonka perusteella m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen tuloksia l\u00e4hdettiin analysoimaan.\r\nKysely l\u00e4hetettiin 2000 yritykselle lokakuussa 2015. Hyv\u00e4ksyttyj\u00e4 vastauksia\r\nsaatiin 215 kappaletta. Kyselyn tulosten perusteella yritykset ovat alkaneet\r\nker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n asiakasdataa monipuolisemmin vuosien 2013 ja 2015 v\u00e4lill\u00e4.\r\nSuosituin kanava on edelleen asiakasdatan ker\u00e4\u00e4minen suoraan asiakkailta,\r\nerityisesti haastattelemalla, mutta my\u00f6s digitaaliset kanavat ovat nostaneet suosiotaan.\r\nJoillakin asiakasdatan ker\u00e4\u00e4misen kanavilla havaittiin olevan yhteys\r\nyrityksen liiketoiminnan joustavuuteen, joskaan osa kanavista ei juurikaan\r\nn\u00e4ytt\u00e4nyt vaikuttavan joustavuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Collecting customer data is important when companies are trying to increase\r\ntheir customer knowledge. The aim of this thesis is to research the channels to\r\ncollect customer data, business flexibility and whether these two factors affect\r\neach other in the context of Finnish software companies. In this thesis the ways\r\nto collect customer data are divided into two main categories, digital and traditional.\r\nThere are several ways to collect customer data and it is important to\r\nrealize, that using different channels will create different kind of customer data.\r\nBy collecting customer data it is possible to gain customer information and later\r\nadvance it into customer knowledge. By gaining customer information it is\r\nmore possible to advance it into deeper customer knowledge, organizational\r\nlearning and to be able to observe the need of change. These factors are also important\r\nparts of business flexibility. Software companies are counted into technology\r\nfirms who especially need to be flexible in their operation. This is because\r\nthe products, development processes and the limits of competition are\r\nunder constant change. Flexibility is just as important to small Start up- firms as\r\nit is to bigger software companies.\r\nThe theoretical framework was created based on the literature review,\r\nwhich was used to analyse the results of the quantitative research. The questionnaire\r\nwas sent to 2000 Finish software companies in October 2015. 215 acceptable\r\nanswers were returned. The answers gotten from the questionnaire\r\nshows, that companies have started to collect customer data more diverse after\r\n2013. Still the most popular way to collect customer data is straight from customers\r\nespecially by interviews. But also digital ways have become more popular.\r\nSome ways to collect customer data have influence on business flexibility\r\nbut some ways hardly seemed to effect flexibility.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Natunen (laevnatu) on 2016-12-13 09:29:52.604807. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-13T09:29:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612135063.pdf: 993064 bytes, checksum: 0d4c95d60c45f883ce5234ddb7d71791 (MD5)\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: 2748da7272d8a3ce78ddadfc443edde1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-13T09:29:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612135063.pdf: 993064 bytes, checksum: 0d4c95d60c45f883ce5234ddb7d71791 (MD5)\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: 2748da7272d8a3ce78ddadfc443edde1 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (67 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasdata", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakasdatan ker\u00e4\u00e4minen suomalaisissa ohjelmistoyrityksiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612135063", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-13T09:29:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikkayritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joustavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52289
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b3d82d0-af4d-48ee-bcf9-fe8276e853da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612135063.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Natunen, Laura Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä asiakasdata Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 tietotekniikkayritykset liiketoiminta joustavuus
title Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
title_full Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
title_fullStr Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
title_full_unstemmed Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
title_short Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
title_sort asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
title_txtP Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
topic asiakasdata Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 tietotekniikkayritykset liiketoiminta joustavuus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakasdata joustavuus liiketoiminta tietotekniikkayritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52289 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612135063
work_keys_str_mv AT natunenlaura asiakasdatankerääminensuomalaisissaohjelmistoyrityksissä