Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus

Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli tarkastella opiskelijoiden kokemuksia digitaalisen oppimisympäristön käytettävyydestä mahdollisten kehitettävien osa-alueiden löytämiseksi. Tavoitteeseen pyrittiin vastaamaan seuraavien tutkimuskysymyksten myötä: Millaiseksi kahden eri oppilaitoksen opis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salo, Mika
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52272
_version_ 1828193108787986432
author Salo, Mika
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salo, Mika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salo, Mika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salo, Mika
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli tarkastella opiskelijoiden kokemuksia digitaalisen oppimisympäristön käytettävyydestä mahdollisten kehitettävien osa-alueiden löytämiseksi. Tavoitteeseen pyrittiin vastaamaan seuraavien tutkimuskysymyksten myötä: Millaiseksi kahden eri oppilaitoksen opiskelijat kokevat käyttämänsä digitaalisen oppimisympäristön käytettävyyden SUS-mittarilla ja avoimilla kysymyksillä arvioituna? Mitä seikkoja opiskelijat nostavat esiin käyttämänsä digitaalisen oppimisympäristön käytettävyyden kehittämiseksi? Työn alkuosassa esitellään verkko-oppimisen ja -pedagogiikan teoriaa. Päätuloksina tässä tutkimuksessa tulivat esiin Moodle -oppimisympäristön osalta hyvä käytettävyys ja Peda.net-oppimisympäristön osalta melko hyvä käytettävyys sekä tarve nimeämisja navigointitapojen sekä ohjauskäytäntöjen kehittämiselle. The aim of this master‘s thesis was to examine the experiences of students regarding the usability of digital learning environment in order to identify possible areas for further development. This aim was met via two research problem: Evaluated by SUS - System Usability Scale, how do student experience the use of digital learning environment in two learning institutions? What issues did the students raise regarding the further development of usability of the digital learning environment that they use? First, this study presents theory of digital learning and pedagogy in digital learning. The main results of this study are that the Moodle learning environment received good usability assessment and the Peda.net learning environment received fairly good usability assessment. In addition to this the students raised the need to further develop the practise of naming, navigation and guidance for students.
first_indexed 2023-03-22T09:59:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-12T14:17:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-12T14:17:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52272", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli tarkastella opiskelijoiden\nkokemuksia digitaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4 mahdollisten kehitett\u00e4vien\nosa-alueiden l\u00f6yt\u00e4miseksi. Tavoitteeseen pyrittiin vastaamaan seuraavien\ntutkimuskysymyksten my\u00f6t\u00e4: Millaiseksi kahden eri oppilaitoksen opiskelijat kokevat\nk\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 digitaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n k\u00e4ytett\u00e4vyyden SUS-mittarilla\nja avoimilla kysymyksill\u00e4 arvioituna? Mit\u00e4 seikkoja opiskelijat nostavat esiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4\ndigitaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n k\u00e4ytett\u00e4vyyden kehitt\u00e4miseksi? Ty\u00f6n alkuosassa\nesitell\u00e4\u00e4n verkko-oppimisen ja -pedagogiikan teoriaa. P\u00e4\u00e4tuloksina t\u00e4ss\u00e4\ntutkimuksessa tulivat esiin Moodle -oppimisymp\u00e4rist\u00f6n osalta hyv\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyys ja\nPeda.net-oppimisymp\u00e4rist\u00f6n osalta melko hyv\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyys sek\u00e4 tarve nime\u00e4misja\nnavigointitapojen sek\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen kehitt\u00e4miselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this master\u2018s thesis was to examine the experiences of students\nregarding the usability of digital learning environment in order to identify possible\nareas for further development. This aim was met via two research problem: Evaluated\nby SUS - System Usability Scale, how do student experience the use of digital\nlearning environment in two learning institutions? What issues did the students\nraise regarding the further development of usability of the digital learning environment\nthat they use? First, this study presents theory of digital learning and pedagogy\nin digital learning. The main results of this study are that the Moodle learning\nenvironment received good usability assessment and the Peda.net learning environment\nreceived fairly good usability assessment. In addition to this the students\nraised the need to further develop the practise of naming, navigation and guidance\nfor students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mika Salo (mijusalo) on 2016-12-12 14:17:09.708386. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-12T14:17:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612125046.pdf: 2204530 bytes, checksum: 378660a23d6d30eb5f319d411e87c1b0 (MD5)\nlicense.html: 4811 bytes, checksum: 0d58ec1bb013d1e78b4e4a26c9eac3d0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-12T14:17:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612125046.pdf: 2204530 bytes, checksum: 378660a23d6d30eb5f319d411e87c1b0 (MD5)\nlicense.html: 4811 bytes, checksum: 0d58ec1bb013d1e78b4e4a26c9eac3d0 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SUS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "usability", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital learning environment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kahden digitaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n k\u00e4ytett\u00e4vyystutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612125046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietotekniikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-12T14:17:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisalustat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52272
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:20Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/afbb78c6-915d-4848-a932-1b5bd07d80de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612125046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Mika Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus SUS usability digital learning environment Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 oppimisympäristö oppimisalustat verkko-opetus käytettävyys
title Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus
title_full Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus
title_fullStr Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus
title_full_unstemmed Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus
title_short Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus
title_sort kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus
title_txtP Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus
topic SUS usability digital learning environment Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 oppimisympäristö oppimisalustat verkko-opetus käytettävyys
topic_facet 602 Mathematical Information Technology SUS Tietotekniikka digital learning environment käytettävyys oppimisalustat oppimisympäristö usability verkko-opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52272 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612125046
work_keys_str_mv AT salomika kahdendigitaalisenoppimisympäristönkäytettävyystutkimus