Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen

Tämän tutkielman tarkoituksena on edesauttaa vuorovaikutusta rikastavien, luovien ja taidelähtöisten menetelmien käyttöä lastensuojelun sijaishuollossa, jossa tehdään monipuolisia kohtaamisen tapoja edellyttävää ihmissuhdetyötä. Tutkimuksen viitekehys rakentuu sosiaalisia piirteitä korostavista tait...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hynninen, Sanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52263
_version_ 1826225777080795136
author Hynninen, Sanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hynninen, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hynninen, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hynninen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on edesauttaa vuorovaikutusta rikastavien, luovien ja taidelähtöisten menetelmien käyttöä lastensuojelun sijaishuollossa, jossa tehdään monipuolisia kohtaamisen tapoja edellyttävää ihmissuhdetyötä. Tutkimuksen viitekehys rakentuu sosiaalisia piirteitä korostavista taiteen kehityssuunnista. Tutkimuksessa käsitellään muun muassa dialogisen taiteen teoriaa sekä taidelähtöiseen toimintaan liittyvää esteettistä etääntymistä ja mahdollisuuksille avointa tilaa. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen tutkimus, jonka ihmis- ja tiedonkäsitys perustuu fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen. Tutkimusstrategiana on toimintatutkimus, jossa tutkimuksen osat ovat muotoutuneet aineistolähtöisesti. Tutkimuksen kenttäjakson alussa viisi lastenkodin ohjaajaa kuvaili yksilöllisissä teemahaastatteluissa itseään, työympäristöään sekä yhtä ”osastonsa” eli kotiryhmänsä lasta. Haastattelujen pohjalta tutkija suunnitteli kyseisille ohjaajille luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä, joihin ohjaajat tutustuivat yksilöllisissä työpajoissa. Työpajojen jälkeen ohjaajilla oli mahdollisuus 2-3 kuukauden ajan kokeilla menetelmiä valitsemiensa lasten kanssa. Kenttäjakson lopuksi ohjaajat ja tutkija pohtivat menetelmien käyttöä ryhmäkeskustelussa. Aineiston keräämisen tukena käytettiin luovia ja osallistavia tutkimuskäytäntöjä. Lasten osallistuminen tutkimukseen oli ohjaajien toiminnan kautta välillistä, eikä lapsilta kerätty tutkimustietoa. Aineiston avulla haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisia vuorovaikutuksellisia piirteitä luovien ja taidelähtöisten menetelmien käyttö nosti esiin lastenkodin arjesta sekä ohjaajien ja lasten välisestä kanssakäymisestä? Mitkä seikat vaikuttavat luovien vuorovaikutustapojen vakiintumiseen lastenkodissa? Tutkimus kuvaa lastenkodin arkea ohjaajien ja lasten kahdenkeskisen ajan näkökulmasta. Yksilöllinen kohtaaminen ja kahdenkeskinen aika aikuisen kanssa ovat lastenkodin asukkaille tärkeitä, koska lasten aiemmat kokemukset aikuisten käyttäytymisestä voivat olla moninaisia. Ohjaajat kokivat, että huomion keskittäminen yhteen lapseen on merkittävää paitsi lapselle, myös työntekijöille. Kun kommunikointiin löytyi soveltuvia tapoja ja kahdenkeskinen aika järjestyi, vuorovaikutus pääsi muotoutumaan molempia osapuolia palkitsevaksi. Tällaisessa tasa-arvoisessa kanssakäymisessä on sellaista vuorovaikutuksen esteettistä laatua, jota dialogisen taiteen teorioissa kuvaillaan. Parhaimmillaan menetelmät häivyttivät osapuolten välisiä ristiriitoja, antaen aikuiselle mahdollisuuden keskittyä lapsen toiminnan ohjaamisen ja kontrolloinnin sijasta vuorovaikutuksen rakentamiseen ja positiiviseen yhdessäoloon. Jos vuorovaikutussuhde koettiin jo ennestään toimivaksi, menetelmien käyttö oli muun muassa alleviivannut arjesta poikkeavalla tavalla lapsille ominaisia tapoja. Tutkimus tarjosi ohjaajille uutta tietotaitoa kuunnella ja vastata lapsen tarpeisiin häntä kunnioittavin tavoin. Menetelmät myös mahdollistivat lapselle sosiaalisten taitojen harjoittelua hänelle kohdennetuin tavoin. Jos hyviksi koettuja käytäntöjä tahdotaan jatkaa ja kehittää, kahdenkeskiselle ajalle tulee luoda rakenteellista tilaa. Lastenkodin valmiiksi yhteisöllinen ilmapiiri on erinomainen alusta luovien vuorovaikutustapojen juurtumiselle osaksi yksikön arkea. Tällainen kehitys vaatii yksikön eri tasojen aktiivista tahtotilaa toiminnan vakiinnuttamiseksi.
first_indexed 2023-03-22T09:58:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00e4\u00e4joki, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hynninen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-11T21:58:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-11T21:58:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644389", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52263", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on edesauttaa vuorovaikutusta rikastavien, luovien ja taidel\u00e4ht\u00f6isten menetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 lastensuojelun sijaishuollossa, jossa tehd\u00e4\u00e4n monipuolisia kohtaamisen tapoja edellytt\u00e4v\u00e4\u00e4 ihmissuhdety\u00f6t\u00e4. Tutkimuksen viitekehys rakentuu sosiaalisia piirteit\u00e4 korostavista taiteen kehityssuunnista. Tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n muun muassa dialogisen taiteen teoriaa sek\u00e4 taidel\u00e4ht\u00f6iseen toimintaan liittyv\u00e4\u00e4 esteettist\u00e4 et\u00e4\u00e4ntymist\u00e4 ja mahdollisuuksille avointa tilaa. Tutkimus on l\u00e4ht\u00f6kohdiltaan laadullinen tutkimus, jonka ihmis- ja tiedonk\u00e4sitys perustuu fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen. Tutkimusstrategiana on toimintatutkimus, jossa tutkimuksen osat ovat muotoutuneet aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\n\r\nTutkimuksen kentt\u00e4jakson alussa viisi lastenkodin ohjaajaa kuvaili yksil\u00f6llisiss\u00e4 teemahaastatteluissa itse\u00e4\u00e4n, ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4\u00e4n sek\u00e4 yht\u00e4 \u201dosastonsa\u201d eli kotiryhm\u00e4ns\u00e4 lasta. Haastattelujen pohjalta tutkija suunnitteli kyseisille ohjaajille luovia ja taidel\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 menetelmi\u00e4, joihin ohjaajat tutustuivat yksil\u00f6llisiss\u00e4 ty\u00f6pajoissa. Ty\u00f6pajojen j\u00e4lkeen ohjaajilla oli mahdollisuus 2-3 kuukauden ajan kokeilla menetelmi\u00e4 valitsemiensa lasten kanssa. Kentt\u00e4jakson lopuksi ohjaajat ja tutkija pohtivat menetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ryhm\u00e4keskustelussa. Aineiston ker\u00e4\u00e4misen tukena k\u00e4ytettiin luovia ja osallistavia tutkimusk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Lasten osallistuminen tutkimukseen oli ohjaajien toiminnan kautta v\u00e4lillist\u00e4, eik\u00e4 lapsilta ker\u00e4tty tutkimustietoa. Aineiston avulla haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisia vuorovaikutuksellisia piirteit\u00e4 luovien ja taidel\u00e4ht\u00f6isten menetelmien k\u00e4ytt\u00f6 nosti esiin lastenkodin arjesta sek\u00e4 ohjaajien ja lasten v\u00e4lisest\u00e4 kanssak\u00e4ymisest\u00e4? Mitk\u00e4 seikat vaikuttavat luovien vuorovaikutustapojen vakiintumiseen lastenkodissa?\r\n\r\nTutkimus kuvaa lastenkodin arkea ohjaajien ja lasten kahdenkeskisen ajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Yksil\u00f6llinen kohtaaminen ja kahdenkeskinen aika aikuisen kanssa ovat lastenkodin asukkaille t\u00e4rkeit\u00e4, koska lasten aiemmat kokemukset aikuisten k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 voivat olla moninaisia. Ohjaajat kokivat, ett\u00e4 huomion keskitt\u00e4minen yhteen lapseen on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 paitsi lapselle, my\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00f6ille. Kun kommunikointiin l\u00f6ytyi soveltuvia tapoja ja kahdenkeskinen aika j\u00e4rjestyi, vuorovaikutus p\u00e4\u00e4si muotoutumaan molempia osapuolia palkitsevaksi. T\u00e4llaisessa tasa-arvoisessa kanssak\u00e4ymisess\u00e4 on sellaista vuorovaikutuksen esteettist\u00e4 laatua, jota dialogisen taiteen teorioissa kuvaillaan. Parhaimmillaan menetelm\u00e4t h\u00e4ivyttiv\u00e4t osapuolten v\u00e4lisi\u00e4 ristiriitoja, antaen aikuiselle mahdollisuuden keskitty\u00e4 lapsen toiminnan ohjaamisen ja kontrolloinnin sijasta vuorovaikutuksen rakentamiseen ja positiiviseen yhdess\u00e4oloon. Jos vuorovaikutussuhde koettiin jo ennest\u00e4\u00e4n toimivaksi, menetelmien k\u00e4ytt\u00f6 oli muun muassa alleviivannut arjesta poikkeavalla tavalla lapsille ominaisia tapoja.\r\n\r\nTutkimus tarjosi ohjaajille uutta tietotaitoa kuunnella ja vastata lapsen tarpeisiin h\u00e4nt\u00e4 kunnioittavin tavoin. Menetelm\u00e4t my\u00f6s mahdollistivat lapselle sosiaalisten taitojen harjoittelua h\u00e4nelle kohdennetuin tavoin. Jos hyviksi koettuja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 tahdotaan jatkaa ja kehitt\u00e4\u00e4, kahdenkeskiselle ajalle tulee luoda rakenteellista tilaa. Lastenkodin valmiiksi yhteis\u00f6llinen ilmapiiri on erinomainen alusta luovien vuorovaikutustapojen juurtumiselle osaksi yksik\u00f6n arkea. T\u00e4llainen kehitys vaatii yksik\u00f6n eri tasojen aktiivista tahtotilaa toiminnan vakiinnuttamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Hynninen (saemhynn) on 2016-12-11 21:58:39.022923. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-11T21:58:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612115031.pdf: 925845 bytes, checksum: 507e08e43331e988df3b429839b3cdf0 (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 0346dcfdf3b4193015fd0fb9fc69048e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-11T21:58:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612115031.pdf: 925845 bytes, checksum: 507e08e43331e988df3b429839b3cdf0 (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 0346dcfdf3b4193015fd0fb9fc69048e (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (94 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Luova toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastensuojelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijaishuolto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidekasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "creative activity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arts-based methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "child protection", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foster care", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "art education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "action research", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luovat ja taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612115031", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-11T21:58:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijaishuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52263
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/58c0c59b-09c9-4bf3-86e6-d81eb9cfd3a7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612115031.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hynninen, Sanna Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen Luova toiminta taidelähtöiset menetelmät sosiaalinen vuorovaikutus lastensuojelu sijaishuolto taidekasvatus toimintatutkimus creative activity arts-based methods social interaction child protection foster care art education action research Taidekasvatus Art Education Toimintatutkimus 311 luova toiminta
title Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
title_alt Ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
title_full Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
title_fullStr Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
title_full_unstemmed Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
title_short Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa
title_sort luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
title_sub ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
title_txtP Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
topic Luova toiminta taidelähtöiset menetelmät sosiaalinen vuorovaikutus lastensuojelu sijaishuolto taidekasvatus toimintatutkimus creative activity arts-based methods social interaction child protection foster care art education action research Taidekasvatus Art Education Toimintatutkimus 311 luova toiminta
topic_facet 311 Art Education Luova toiminta Taidekasvatus Toimintatutkimus action research art education arts-based methods child protection creative activity foster care lastensuojelu luova toiminta sijaishuolto social interaction sosiaalinen vuorovaikutus taidekasvatus taidelähtöiset menetelmät toimintatutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52263 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612115031
work_keys_str_mv AT hynninensanna luovatjataidelähtöisetmenetelmätlastenkodinarjessaohjaajanjalapsenvuorovaikutustap