"Media are your windows to the world" teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching

Eri medioita on käytetty opetuksessa jo vuosikymmeniä. Internetin ja sosiaalisen median käytön kasvun myötä uudentyyppiset mediat ovat ottaneet jalansijaa luokkahuoneissa ja niiden oppiainerajat ylittävään käyttöön kehotetaan myös uusimmissa opetussuunnitelmissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viitanen, Piia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52211
_version_ 1826225756606300160
author Viitanen, Piia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Viitanen, Piia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Viitanen, Piia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Viitanen, Piia
datasource_str_mv jyx
description Eri medioita on käytetty opetuksessa jo vuosikymmeniä. Internetin ja sosiaalisen median käytön kasvun myötä uudentyyppiset mediat ovat ottaneet jalansijaa luokkahuoneissa ja niiden oppiainerajat ylittävään käyttöön kehotetaan myös uusimmissa opetussuunnitelmissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka usein opettajat käyttävät eri medioita opetuksessaan ja vapaa-ajallaan, kuinka pedagogisesti hyödyllisiksi he kokevat eri mediatyypit ja kuinka hyvin he osaavat niitä itse käyttää opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisäksi saada tietoa siitä, mitkä ovat opettajien mielestä suurimmat hyödyt ja haasteet median opetuskäytössä ja siitä, minkälaista lisäkoulutusta medioiden käyttöön liittyen tarvitaan. Tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse kieltenopettajille ympäri Suomea. Kyselyyn vastasi 60 opettajaa ja vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti lukuun ottamatta avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti. Tulosten perusteella opettajat käyttivät mediaa opetuksessaan melko usein. Perinteisemmät mediat olivat suositumpia kuin sosiaaliset mediat, tosin sosiaalisen median joukosta esimerkiksi mediapalveluiden käyttö oli melko yleistä. Opettajien iällä tai opetuskokemuksella ei ollut merkittävää vaikutusta eri medioiden käyttöön. Opettajat käyttivät eri medioita vapaa-ajallaan hieman eri tavalla kuin opetuksessa. Sosiaaliset mediat olivat huomattavasti suositumpia vapaa-ajalla kuin opetuksessa, samoin kuin jotkin opetuksessa paljon aikaa vievät mediatyypit, kuten kirjat ja elokuvat. Suurin korrelaatio oli sosiaalisen median vapaa-ajan käytön ja opetuskäytön välillä. Opettajat kokivat eri mediat pääsääntöisesti hyödyllisiksi, mutta joitakin vieraampia mediatyyppejä, kuten virtuaalimaailmoja, ei pidetty kovin hyödyllisinä opetukselle. Suurimmat hyödyt median käytössä olivat vastaajien mielestä ajankohtaisuus, autenttisuus, opetuksen monimuotoistaminen ja oppilaiden motivaatio työskennellä medioita käyttäen. Suurimmiksi haasteiksi todettiin muun muassa ajanpuute, tarjolla olevan materiaalin suuri määrä ja laadukkaan materiaalin löytäminen sekä laitteiden saatavuus ja epävarmuus niiden toimivuudessa. Jatkotutkimusta aiheesta voitaisiin tehdä esimerkiksi oppilaiden näkökulmasta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitanen, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-07T16:59:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-07T16:59:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644270", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52211", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Eri medioita on k\u00e4ytetty opetuksessa jo vuosikymmeni\u00e4. Internetin ja sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n kasvun my\u00f6t\u00e4 uudentyyppiset mediat ovat ottaneet jalansijaa luokkahuoneissa ja niiden oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kehotetaan my\u00f6s uusimmissa opetussuunnitelmissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 kuinka usein opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t eri medioita opetuksessaan ja vapaa-ajallaan, kuinka pedagogisesti hy\u00f6dyllisiksi he kokevat eri mediatyypit ja kuinka hyvin he osaavat niit\u00e4 itse k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on lis\u00e4ksi saada tietoa siit\u00e4, mitk\u00e4 ovat opettajien mielest\u00e4 suurimmat hy\u00f6dyt ja haasteet median opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja siit\u00e4, mink\u00e4laista lis\u00e4koulutusta medioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyen tarvitaan.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin kyselyll\u00e4, joka l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6postitse kieltenopettajille ymp\u00e4ri Suomea. Kyselyyn vastasi 60 opettajaa ja vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti lukuun ottamatta avoimia kysymyksi\u00e4, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti. Tulosten perusteella opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t mediaa opetuksessaan melko usein. Perinteisemm\u00e4t mediat olivat suositumpia kuin sosiaaliset mediat, tosin sosiaalisen median joukosta esimerkiksi mediapalveluiden k\u00e4ytt\u00f6 oli melko yleist\u00e4. Opettajien i\u00e4ll\u00e4 tai opetuskokemuksella ei ollut merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta eri medioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t eri medioita vapaa-ajallaan hieman eri tavalla kuin opetuksessa. Sosiaaliset mediat olivat huomattavasti suositumpia vapaa-ajalla kuin opetuksessa, samoin kuin jotkin opetuksessa paljon aikaa viev\u00e4t mediatyypit, kuten kirjat ja elokuvat. Suurin korrelaatio oli sosiaalisen median vapaa-ajan k\u00e4yt\u00f6n ja opetusk\u00e4yt\u00f6n v\u00e4lill\u00e4. Opettajat kokivat eri mediat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti hy\u00f6dyllisiksi, mutta joitakin vieraampia mediatyyppej\u00e4, kuten virtuaalimaailmoja, ei pidetty kovin hy\u00f6dyllisin\u00e4 opetukselle.\r\n\r\nSuurimmat hy\u00f6dyt median k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olivat vastaajien mielest\u00e4 ajankohtaisuus, autenttisuus, opetuksen monimuotoistaminen ja oppilaiden motivaatio ty\u00f6skennell\u00e4 medioita k\u00e4ytt\u00e4en. Suurimmiksi haasteiksi todettiin muun muassa ajanpuute, tarjolla olevan materiaalin suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja laadukkaan materiaalin l\u00f6yt\u00e4minen sek\u00e4 laitteiden saatavuus ja ep\u00e4varmuus niiden toimivuudessa. Jatkotutkimusta aiheesta voitaisiin tehd\u00e4 esimerkiksi oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Piia Viitanen (pisokavi) on 2016-12-07 16:59:28.815252. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-07T16:59:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612074975.pdf: 2164565 bytes, checksum: 7713164f406d8c7b3d1389d749ca3c9b (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: bbe82905667eecb7a82510e1f749f294 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-07T16:59:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612074975.pdf: 2164565 bytes, checksum: 7713164f406d8c7b3d1389d749ca3c9b (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: bbe82905667eecb7a82510e1f749f294 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (131 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "media education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "educational technology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "educational media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "media literacy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "media pedagogy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "media opetuksessa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Media are your windows to the world\" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612074975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-07T16:59:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52211
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1676721b-fa9a-4eec-a59e-0336a6183a64\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612074975.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viitanen, Piia "Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching media foreign language teaching media education ICT educational technology educational media media literacy media pedagogy opetusteknologia media opetuksessa Englannin kieli English 301 kielet opetus
title "Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching
title_alt Teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching
title_full "Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching
title_fullStr "Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching "Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching
title_full_unstemmed "Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching "Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching
title_short "Media are your windows to the world"
title_sort media are your windows to the world teachers perspectives on the use of media and ict in foreign language teaching
title_sub teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching
title_txtP "Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching
topic media foreign language teaching media education ICT educational technology educational media media literacy media pedagogy opetusteknologia media opetuksessa Englannin kieli English 301 kielet opetus
topic_facet 301 Englannin kieli English ICT educational media educational technology foreign language teaching kielet media media education media literacy media opetuksessa media pedagogy opetus opetusteknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52211 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612074975
work_keys_str_mv AT viitanenpiia mediaareyourwindowstotheworldteachersperspectivesontheuseofmediaandictinforeignlang