"Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla

Koskinen, Maaret. 2016. ”Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!” Yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 92 sivua....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskinen, Maaret
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52199
_version_ 1826225723448229888
author Koskinen, Maaret
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskinen, Maaret Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskinen, Maaret Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskinen, Maaret
datasource_str_mv jyx
description Koskinen, Maaret. 2016. ”Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!” Yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 92 sivua. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää peruskoulun 1.-3.-luokan oppilaiden ajatuksia eri-ikäisten yhteistyöstä opetuskokeiluna järjestettyjen yhteisötaidepäivien aikana. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutui Yhteisöllisyyttä kouluihin yhteisötaiteen keinoin –hankkeessa osana toimintatutkimusta (Stringer 2014). Tutkimuskoulussa kehitetään eri-ikäisten yhdessä oppimista. Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja lasten (n=11) haastattelujen avulla. Tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat eri-ikäisten yhdessä oppimisen yhteisötaiteen työpajoissa mukavana vaihteluna kouluarkeen. Yhteistyö ennalta tuttujen oppilaiden kanssa koettiin sujuvan hyvin, vieraampien oppilaiden kanssa yhteistyö koettiin epämukavuusalueelle menemisenä. Oppilaat kokivat oppivansa paremmin yhdessä uusia taitoja kuin yksin. Oppilaiden mielestä ryhmätyötaitoja voi oppia. Niitä opittiin yhteisötaidepajoissa, joissa leikki ja mielikuvitus johdattivat ideointia. Roolien jakaminen yhteistoiminnallisuudessa on olennaista oppilaiden osallisuuden toteutumiseksi. Aikuisen rooli yhteistoiminnallisuuden mahdollistajana on tärkeä. Tulosten perusteella eri-ikäisten oppilaiden yhteistyötä voidaan kehittää yhteisötaiteen ja yhteistoiminnallisuuden periaatteiden mukaisesti huomioiden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet (POPS 2014). Koulutaide valinnaisena oppiaineena mahdollistaa eri-ikäisten oppilaiden osallisuuden kouluyhteisön kehittämiseen ja pedagoginen hyvinvointi lisääntyy kouluyhteisössä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Maaret", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-07T09:11:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-07T09:11:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644247", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52199", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koskinen, Maaret. 2016. \u201dTulee semmonen hyv\u00e4 olo, ett\u00e4 on tehnyt sen kanssa\r\nmahtavaa ty\u00f6t\u00e4!\u201d Yhteistoiminnallisuus eri-ik\u00e4isten oppilaiden kesken\r\nyhteis\u00f6taiteen ty\u00f6pajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla. Kasvatustieteen pro\r\ngradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 92 sivua.\r\nTutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulun 1.-3.-luokan oppilaiden\r\najatuksia eri-ik\u00e4isten yhteisty\u00f6st\u00e4 opetuskokeiluna j\u00e4rjestettyjen\r\nyhteis\u00f6taidep\u00e4ivien aikana.\r\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutui Yhteis\u00f6llisyytt\u00e4\r\nkouluihin yhteis\u00f6taiteen keinoin \u2013hankkeessa osana toimintatutkimusta\r\n(Stringer 2014). Tutkimuskoulussa kehitet\u00e4\u00e4n eri-ik\u00e4isten yhdess\u00e4 oppimista.\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin osallistuvan havainnoinnin ja lasten (n=11)\r\nhaastattelujen avulla.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaat kokivat eri-ik\u00e4isten yhdess\u00e4 oppimisen\r\nyhteis\u00f6taiteen ty\u00f6pajoissa mukavana vaihteluna kouluarkeen. Yhteisty\u00f6 ennalta\r\ntuttujen oppilaiden kanssa koettiin sujuvan hyvin, vieraampien oppilaiden\r\nkanssa yhteisty\u00f6 koettiin ep\u00e4mukavuusalueelle menemisen\u00e4. Oppilaat kokivat\r\noppivansa paremmin yhdess\u00e4 uusia taitoja kuin yksin. Oppilaiden mielest\u00e4\r\nryhm\u00e4ty\u00f6taitoja voi oppia. Niit\u00e4 opittiin yhteis\u00f6taidepajoissa, joissa leikki ja\r\nmielikuvitus johdattivat ideointia. Roolien jakaminen yhteistoiminnallisuudessa\r\non olennaista oppilaiden osallisuuden toteutumiseksi. Aikuisen rooli\r\nyhteistoiminnallisuuden mahdollistajana on t\u00e4rke\u00e4.\r\nTulosten perusteella eri-ik\u00e4isten oppilaiden yhteisty\u00f6t\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4\r\nyhteis\u00f6taiteen ja yhteistoiminnallisuuden periaatteiden mukaisesti huomioiden\r\nperusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet (POPS 2014).\r\nKoulutaide valinnaisena oppiaineena mahdollistaa eri-ik\u00e4isten oppilaiden\r\nosallisuuden kouluyhteis\u00f6n kehitt\u00e4miseen ja pedagoginen hyvinvointi lis\u00e4\u00e4ntyy\r\nkouluyhteis\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maaret Koskinen (koskmaha) on 2016-12-07 09:11:41.899247. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-07T09:11:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612074967.pdf: 1344377 bytes, checksum: 200d71da5514e82ca8b90e38e7614df1 (MD5)\r\nlicense.html: 4947 bytes, checksum: 6e86e71a5f0294d7dbc1aee0ba8568c5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-07T09:11:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612074967.pdf: 1344377 bytes, checksum: 200d71da5514e82ca8b90e38e7614df1 (MD5)\r\nlicense.html: 4947 bytes, checksum: 6e86e71a5f0294d7dbc1aee0ba8568c5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6taide", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhdysluokkaopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Tulee semmonen hyv\u00e4 olo, ett\u00e4 on tehnyt sen kanssa mahtavaa ty\u00f6t\u00e4!\" : yhteistoiminnallisuus eri-ik\u00e4isten oppilaiden kesken yhteis\u00f6taiteen ty\u00f6pajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yhteistoiminnallisuus eri-ik\u00e4isten oppilaiden kesken yhteis\u00f6taiteen ty\u00f6pajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612074967", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-07T09:11:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdysluokkaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52199
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/15a1dfbc-7872-49ba-8a26-2b025949d879\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612074967.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Maaret "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla yhteistoiminnallisuus yhteisötaide yhteisöllisyys yhdysluokkaopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla
title_alt Yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla
title_full "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla
title_fullStr "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla
title_full_unstemmed "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla
title_short "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!"
title_sort tulee semmonen hyvä olo että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä yhteistoiminnallisuus eri ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1 3 luokilla
title_sub yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla
title_txtP "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla
topic yhteistoiminnallisuus yhteisötaide yhteisöllisyys yhdysluokkaopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education yhdysluokkaopetus yhteistoiminnallisuus yhteisöllisyys yhteisötaide
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52199 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612074967
work_keys_str_mv AT koskinenmaaret tuleesemmonenhyväoloettäontehnytsenkanssamahtavaatyötäyhteistoiminnallisuuseriikä