Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista

Opinnäytetyöni on kuvaileva ja arvioiva tapaustutkimus vetämistäni musikaaliprojekteista ryhmäytymisprosessin näkökulmasta että ryhmän ohjaajana saamieni kokemusten kannalta. Käsittelen ryhmäteorioiden toimivuutta yleisesti suhteessa omiin kokemuksiini ja tarkemmin tarkasteltavana olevan musikaali...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vanhanen, Petri
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52195
_version_ 1826225732217470976
author Vanhanen, Petri
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vanhanen, Petri Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vanhanen, Petri Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vanhanen, Petri
datasource_str_mv jyx
description Opinnäytetyöni on kuvaileva ja arvioiva tapaustutkimus vetämistäni musikaaliprojekteista ryhmäytymisprosessin näkökulmasta että ryhmän ohjaajana saamieni kokemusten kannalta. Käsittelen ryhmäteorioiden toimivuutta yleisesti suhteessa omiin kokemuksiini ja tarkemmin tarkasteltavana olevan musikaalin kannalta. Tutkin löytyykö yhteisiä tekijöitä teorian ja käytännön väliltä. Ryhmästä voidaan puhua silloin, kun siihen kuuluvilla toimijoilla on yksi yhteinen tavoite ja tuon tavoitteen saavuttamiseksi heidän tulee olla vuorovaikutuksessa keskenään. Tarkastelen musikaaliryhmän ryhmäprosessia Tuckmanin, Wheelanin ja Brunowin teorioiden näkökulmasta. Ryhmän kehitys noudatti pääpiirteissään Tuckmanin ajallisesti eteneviä vaiheita. Alussa oli epävarmuutta ja turvattomuutta, yleistä neuvottomuutta ja päämäärättö- myyttä, jotka kaikki kuuluvat muotoutumisvaiheeseen. Ryhmä ei toiminut ilman selkeää ohjausta. Myös Wheelanin ryhmäteorian vaiheet sopivat musikaaliryhmän kehitykseen keskimäärin. Brunowin kahdeksan eri vaiheen malli on yksityiskohtaisempi, josta löytyy joitakin ryhmiin sopivia vaiheita, mutta kehitykseltään musikaaliryhmä ei suoraan sopinut Brunowin malliin. Onkin luultavaa, että Tuckmanin yksinkertaistettu ryhmäkehityksen malli sopii keskimäärin parhaiten tällaisen yhtä tavoitetta varten perustetun ryhmän kehitykseen. Musikaaliprojekti ja ryhmässä toimiminen itsessään oli oppimiskokemus: toisten huomioon ottaminen, erilaisuuden arvostaminen, ongelmien rakentava ratkaiseminen, neuvottelutaidot ja itsestä oppiminen erilaisissa ryhmä- tilanteissa. Ryhmäkokemus on jatkuva kokemuksellisen oppimisen prosessi. Ohjaajan rooli onkin auttaa ryhmän jäseniä oppimaan myös ryhmäkokemuksestaan. Ryhmässä työskentelyn kokemus kehitti oppilaiden itsetuntemusta, sosiaalisia ja yhteistoiminnallisia taitoja. Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyyden kokeminen oli suurin yksittäinen positiiviseksi koettu asia, joka tuli ilmi teemahaastatteluissani. Tutkimukseni perusteella uskon, että luokattomassa lukiossa tarvitaan juuri tämän kaltaisia luovia taide- kasvatuksellisia projekteja. Niissä opiskelijat saavat tärkeitä pitkälle heidän tulevaisuuteensa vaikuttavia yhdessä tekemisen – yhteisöllisyyden – kokemuksia, joissa opitaan niin toisista kuin itsestäkin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vanhanen, Petri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-07T05:43:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-07T05:43:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644237", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52195", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opinn\u00e4ytety\u00f6ni on kuvaileva ja arvioiva tapaustutkimus vet\u00e4mist\u00e4ni musikaaliprojekteista ryhm\u00e4ytymisprosessin \nn\u00e4k\u00f6kulmasta ett\u00e4 ryhm\u00e4n ohjaajana saamieni kokemusten kannalta. K\u00e4sittelen ryhm\u00e4teorioiden toimivuutta \nyleisesti suhteessa omiin kokemuksiini ja tarkemmin tarkasteltavana olevan musikaalin kannalta. Tutkin l\u00f6ytyyk\u00f6 \nyhteisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 teorian ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n v\u00e4lilt\u00e4. \n\n \n\nRyhm\u00e4st\u00e4 voidaan puhua silloin, kun siihen kuuluvilla toimijoilla on yksi yhteinen tavoite ja tuon tavoitteen \nsaavuttamiseksi heid\u00e4n tulee olla vuorovaikutuksessa kesken\u00e4\u00e4n. Tarkastelen musikaaliryhm\u00e4n ryhm\u00e4prosessia \nTuckmanin, Wheelanin ja Brunowin teorioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ryhm\u00e4n kehitys noudatti p\u00e4\u00e4piirteiss\u00e4\u00e4n Tuckmanin \najallisesti etenevi\u00e4 vaiheita. Alussa oli ep\u00e4varmuutta ja turvattomuutta, yleist\u00e4 neuvottomuutta ja p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4tt\u00f6-\nmyytt\u00e4, jotka kaikki kuuluvat muotoutumisvaiheeseen. Ryhm\u00e4 ei toiminut ilman selke\u00e4\u00e4 ohjausta. My\u00f6s Wheelanin \nryhm\u00e4teorian vaiheet sopivat musikaaliryhm\u00e4n kehitykseen keskim\u00e4\u00e4rin. Brunowin kahdeksan eri vaiheen malli on \nyksityiskohtaisempi, josta l\u00f6ytyy joitakin ryhmiin sopivia vaiheita, mutta kehitykselt\u00e4\u00e4n musikaaliryhm\u00e4 ei suoraan \nsopinut Brunowin malliin. Onkin luultavaa, ett\u00e4 Tuckmanin yksinkertaistettu ryhm\u00e4kehityksen malli sopii \nkeskim\u00e4\u00e4rin parhaiten t\u00e4llaisen yht\u00e4 tavoitetta varten perustetun ryhm\u00e4n kehitykseen. \n\n \n\nMusikaaliprojekti ja ryhm\u00e4ss\u00e4 toimiminen itsess\u00e4\u00e4n oli oppimiskokemus: toisten huomioon ottaminen, erilaisuuden \narvostaminen, ongelmien rakentava ratkaiseminen, neuvottelutaidot ja itsest\u00e4 oppiminen erilaisissa ryhm\u00e4-\ntilanteissa. Ryhm\u00e4kokemus on jatkuva kokemuksellisen oppimisen prosessi. Ohjaajan rooli onkin auttaa ryhm\u00e4n \nj\u00e4seni\u00e4 oppimaan my\u00f6s ryhm\u00e4kokemuksestaan. Ryhm\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6skentelyn kokemus kehitti oppilaiden itsetuntemusta, \nsosiaalisia ja yhteistoiminnallisia taitoja. Yhdess\u00e4 tekeminen ja yhteis\u00f6llisyyden kokeminen oli suurin yksitt\u00e4inen \npositiiviseksi koettu asia, joka tuli ilmi teemahaastatteluissani. \n\n \n\nTutkimukseni perusteella uskon, ett\u00e4 luokattomassa lukiossa tarvitaan juuri t\u00e4m\u00e4n kaltaisia luovia taide-\nkasvatuksellisia projekteja. Niiss\u00e4 opiskelijat saavat t\u00e4rkeit\u00e4 pitk\u00e4lle heid\u00e4n tulevaisuuteensa vaikuttavia yhdess\u00e4 \ntekemisen \u2013 yhteis\u00f6llisyyden \u2013 kokemuksia, joissa opitaan niin toisista kuin itsest\u00e4kin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2016-12-07 05:43:00.473222. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-07T05:43:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612074966.pdf: 882842 bytes, checksum: 5fc4c2cd855fc8be5ff4203eea1e4322 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-07T05:43:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612074966.pdf: 882842 bytes, checksum: 5fc4c2cd855fc8be5ff4203eea1e4322 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ryhm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4prosessi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen el\u00e4m\u00e4kerta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musikaaliprojekti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologinen tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612074966", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-07T05:43:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musikaalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52195
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87df12f5-0d25-4528-b746-6533b14f655f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612074966.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vanhanen, Petri Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista Ryhmä ryhmäprosessi musiikillinen elämäkerta musikaaliprojekti fenomenologinen tapaustutkimus Musiikkikasvatus Music Education Fenomenologia Tapaustutkimus 3052 ryhmät musikaalit musiikki musiikkikasvatus
title Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
title_full Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
title_fullStr Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
title_full_unstemmed Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
title_short Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
title_sort tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
title_txtP Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
topic Ryhmä ryhmäprosessi musiikillinen elämäkerta musikaaliprojekti fenomenologinen tapaustutkimus Musiikkikasvatus Music Education Fenomenologia Tapaustutkimus 3052 ryhmät musikaalit musiikki musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Fenomenologia Music Education Musiikkikasvatus Ryhmä Tapaustutkimus fenomenologinen tapaustutkimus musiikillinen elämäkerta musiikki musiikkikasvatus musikaaliprojekti musikaalit ryhmäprosessi ryhmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52195 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612074966
work_keys_str_mv AT vanhanenpetri tapaustutkimuslukionmusikaaliprojektinkasvattavistavaikutuksista