Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen

Suoratoistopalvelut ovat tämän hetken yksiä tärkeimpiä internetpalveluita. Käyttäjämäärien ja kilpailun lisääntyessä suoratoistopalveluiden täytyy kiinnittää yhä enemmän huomiota palvelun laatuun ja toimivuuteen. Tämä tarkoittaa keskittymistä käyttäjiin, sekä heidän tarpeisiinsa ja haluihinsa. Käyte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vihavainen, Severi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52166
_version_ 1828193214889197569
author Vihavainen, Severi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vihavainen, Severi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vihavainen, Severi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vihavainen, Severi
datasource_str_mv jyx
description Suoratoistopalvelut ovat tämän hetken yksiä tärkeimpiä internetpalveluita. Käyttäjämäärien ja kilpailun lisääntyessä suoratoistopalveluiden täytyy kiinnittää yhä enemmän huomiota palvelun laatuun ja toimivuuteen. Tämä tarkoittaa keskittymistä käyttäjiin, sekä heidän tarpeisiinsa ja haluihinsa. Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tutkiminen ja mittaaminen ovatkin keinoja, joiden avulla palvelua voidaan parantaa käyttäjän näkökulmasta. Tämän vuoksi suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tutkiminen ja mittaaminen on erittäin tärkeää. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoitus on esitellä suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijöitä, sekä mittaamista. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Mitkä ovat suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tärkeimmät tekijät? 2. Miten suoratoistopalveluiden käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta mitataan? Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähdekirjallisuudessa käytettiin suoratoisto-palveluiden käytettävyydestä ja käyttäjäkokemuksesta puhuttaessa termejä QoE ja QoS. Nämä termit olivat oleellisessa osassa tutkimuskysymyksiä käsiteltäessä. Tutkielman tulokset osoittivat, että suoratoistopalveluiden käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen vaikuttavat monet erilaiset tekijät. Nämä tekijät voitiin jakaa subjektiivisiin ja objektiivisiin tekijöihin. Tärkein yksittäinen tekijä oli videon ja audion pätkiminen ja siitä johtuva odotusaika. Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen mittaaminen voitiin jakaa subjektiivisiin, objektiivisiin ja näitä yhdisteleviin mittaustapoihin. Subjektiivinen mittaustapa oli käytetyin ja täsmällisin mittaustapa. Siinä käytettiin pääsääntöisesti testikäyttäjiä, jotka käyttivät palvelua ja arvioivat sitä omasta näkökulmastaan. Objektiivissa mittauksissa puolestaan mitattiin palvelun erilaisia teknisiä parametreja, kuten bittinopeutta. Näitä molempia mittaustapoja yhdistämällä oli mahdollista suorittaa moniulotteisia mittauksia. Standardinomaisia tekijöitä tai mittaustapoja ei kuitenkaan tässä tutkielmassa aiheesta löytynyt. Tämän vuoksi aihe kaipaa lisätutkimusta. Streaming services are one of the most important internet-based services in the world. As competition and the number of users increases streaming services have to pay more and more attention to the quality and the functionality of the service. This means that services have to focus on users and their wants and needs. By studying the usability and user experience it is possible to improve the quality and functionality of the services from a user point of view. This is why studying and measuring usability and user experience of streaming servi-ces is important. This bachelor’s thesis’ purpose is to present factors and measuring of usability and user experience of streaming services. The research questions of this thesis are: 1. What are the factors of usability and user experience in streaming services? 2. How are usability and user experience in streaming services measured? This thesis was executed as a literature review. QoE and QoS are terms that were used in the resource literature when speaking about usability and user experience of streaming services. These terms were much used when dealing with the research questions. The results of this thesis indicated that many factors have an impact on usability and user experience in streaming services. These factors could be divided into subjective and objective factors. The most essential factor was stalling of video or audio and the waiting time that results from it. The measurement of usability and user experience in streaming services could be divided into ways of measurement that were subjective, objective and the combination of both. Subjective way of measurement was the most used and accurate way. It was primarily executed with test users who used the service and evaluated it from their own perspective. In objective way of measurement different kinds of technical parameters like bitrate were measured. By combining these ways of measurement it was possible to execute multidimensional measurements. Standardized factors or measures were not found in this thesis. Because of that more research is needed.
first_indexed 2024-09-11T08:49:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rousi, Rebekah", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihavainen, Severi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-02T13:19:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-02T13:19:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52166", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suoratoistopalvelut ovat t\u00e4m\u00e4n hetken yksi\u00e4 t\u00e4rkeimpi\u00e4 internetpalveluita. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4m\u00e4\u00e4rien ja kilpailun lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 suoratoistopalveluiden t\u00e4ytyy kiinnitt\u00e4\u00e4 yh\u00e4 enemm\u00e4n huomiota palvelun laatuun ja toimivuuteen. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa keskittymist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4jiin, sek\u00e4 heid\u00e4n tarpeisiinsa ja haluihinsa. K\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tutkiminen ja mittaaminen ovatkin keinoja, joiden avulla palvelua voidaan parantaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n vuoksi suoratoistopalveluiden k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tutkiminen ja mittaaminen on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4n kandidaatin tutkielman tarkoitus on esitell\u00e4 suoratoistopalveluiden k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00f6it\u00e4, sek\u00e4 mittaamista. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Mitk\u00e4 ovat suoratoistopalveluiden k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen t\u00e4rkeimm\u00e4t tekij\u00e4t? 2. Miten suoratoistopalveluiden k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta mitataan? T\u00e4m\u00e4 tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. L\u00e4hdekirjallisuudessa k\u00e4ytettiin suoratoisto-palveluiden k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksesta puhuttaessa termej\u00e4 QoE ja QoS. N\u00e4m\u00e4 termit olivat oleellisessa osassa tutkimuskysymyksi\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4ess\u00e4. Tutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 suoratoistopalveluiden k\u00e4ytett\u00e4vyyteen ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen vaikuttavat monet erilaiset tekij\u00e4t. N\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t voitiin jakaa subjektiivisiin ja objektiivisiin tekij\u00f6ihin. T\u00e4rkein yksitt\u00e4inen tekij\u00e4 oli videon ja audion p\u00e4tkiminen ja siit\u00e4 johtuva odotusaika. Suoratoistopalveluiden k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittaaminen voitiin jakaa subjektiivisiin, objektiivisiin ja n\u00e4it\u00e4 yhdisteleviin mittaustapoihin. Subjektiivinen mittaustapa oli k\u00e4ytetyin ja t\u00e4sm\u00e4llisin mittaustapa. Siin\u00e4 k\u00e4ytettiin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti testik\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4, jotka k\u00e4yttiv\u00e4t palvelua ja arvioivat sit\u00e4 omasta n\u00e4k\u00f6kulmastaan. Objektiivissa mittauksissa puolestaan mitattiin palvelun erilaisia teknisi\u00e4 parametreja, kuten bittinopeutta. N\u00e4it\u00e4 molempia mittaustapoja yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oli mahdollista suorittaa moniulotteisia mittauksia. Standardinomaisia tekij\u00f6it\u00e4 tai mittaustapoja ei kuitenkaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa aiheesta l\u00f6ytynyt. T\u00e4m\u00e4n vuoksi aihe kaipaa lis\u00e4tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Streaming services are one of the most important internet-based services in the world. As competition and the number of users increases streaming services have to pay more and more attention to the quality and the functionality of the service. This means that services have to focus on users and their wants and needs. By studying the usability and user experience it is possible to improve the quality and functionality of the services from a user point of view. This is why studying and measuring usability and user experience of streaming servi-ces is important. This bachelor\u2019s thesis\u2019 purpose is to present factors and measuring of usability and user experience of streaming services. The research questions of this thesis are: 1. What are the factors of usability and user experience in streaming services? 2. How are usability and user experience in streaming services measured? This thesis was executed as a literature review. QoE and QoS are terms that were used in the resource literature when speaking about usability and user experience of streaming services. These terms were much used when dealing with the research questions. The results of this thesis indicated that many factors have an impact on usability and user experience in streaming services. These factors could be divided into subjective and objective factors. The most essential factor was stalling of video or audio and the waiting time that results from it. The measurement of usability and user experience in streaming services could be divided into ways of measurement that were subjective, objective and the combination of both. Subjective way of measurement was the most used and accurate way. It was primarily executed with test users who used the service and evaluated it from their own perspective. In objective way of measurement different kinds of technical parameters like bitrate were measured. By combining these ways of measurement it was possible to execute multidimensional measurements. Standardized factors or measures were not found in this thesis. Because of that more research is needed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Severi Vihavainen (semaviha) on 2016-12-02 13:19:26.616338. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-02T13:19:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612024927.pdf: 434293 bytes, checksum: fc30556865167de3fe9187c07c75c433 (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: dd8d79bfb16e106a0323058f1faf57b3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-02T13:19:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201612024927.pdf: 434293 bytes, checksum: fc30556865167de3fe9187c07c75c433 (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: dd8d79bfb16e106a0323058f1faf57b3 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoratoisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suoratoistopalveluiden k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00e4t ja mittaaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612024927", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-02T13:19:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52166
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:52Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c94412e2-095f-43d3-a311-e157287ef18a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612024927.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vihavainen, Severi Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen suoratoisto käytettävyys käyttäjäkokemus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen
title_full Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen
title_fullStr Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen
title_full_unstemmed Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen
title_short Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen
title_sort suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen
title_txtP Suoratoistopalveluiden käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tekijät ja mittaaminen
topic suoratoisto käytettävyys käyttäjäkokemus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käytettävyys käyttäjäkokemus suoratoisto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52166 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612024927
work_keys_str_mv AT vihavainenseveri suoratoistopalveluidenkäytettävyydenjakäyttäjäkokemuksentekijätjamittaaminen