Herkkyys elämänkulun varrella aineistolähtöinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus herkkyyden kokemuksista

Tässä tutkielmassa tarkastelen, miten kokemukset herkkyydestä ilmenevät elämänkulun varrella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten tutkimukseen osallistuneet kuvailevat kokemuksiaan herkkyydestä elämänsä varrella ja millaisia merkityksiä he antavat kokemuksilleen. Tutkimuksen aineistona...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmela, Henna
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52164
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tarkastelen, miten kokemukset herkkyydestä ilmenevät elämänkulun varrella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten tutkimukseen osallistuneet kuvailevat kokemuksiaan herkkyydestä elämänsä varrella ja millaisia merkityksiä he antavat kokemuksilleen. Tutkimuksen aineistona ovat 27 henkilöiden elämäntarinat, jotka on kerätty avoimen kyselyn avulla. Kirjoitelmat on analysoitu sisällönanalyysin avulla fenomenologis-hermeneuttisen metodin keinoin. Tutkimuksen analysoinnin tuloksena syntyi viisi pääteemaa, joita ovat haavoittuva minuus elämänkulussa, ristiriidat ihmisten välisessä viestinnässä, pyrkimys eheyteen ja yksilöitymiseen, törmäykset sisäisessä maailmassa suhteessa ulkoiseen maailmaan ja reagoiminen sosiaaliseen ympäristöön. Synteesissä tarkasteltiin pääteemojen välisiä suhteita, joissa haavoittuva minuus ja törmäykset sisäisessä maailmassa suhteessa ulkoiseen maailmaan olivat korostuvia pääteemoja. Tutkimus osoittaa, että kokemukset herkkyydestä ilmenevät elämänkulun varrella ihmisen suhteena ympäristöön. Pääteemat haavoittuva minuus ja törmäykset sisäisessä maailmassa suhteessa ulkoiseen maailmaan linkittyivät laajalti identiteetin käsitteeseen, sisältäen toiseuden kokemuksen sekä minäkäsityksen. Konstruktivistinen lähestymistapa tukee ohjattavan identiteetin rakentumista.