Miten tulkita historiaa kuvallisesti? Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla

Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee uuden kuvallisen representaation luomista ja sitä varten luotua uutta menetelmää. Työ pyrkii vastaamaan kysymykseen, kuinka luoda menetelmä, jonka avulla ymmärtää ja tulkita historiallisia tapahtumia. Menetelmä on kehitetty useiden taidelähtöisten menetelmien,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saari, Anniina, Rysä, Katariina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52141
_version_ 1826225695639994368
author Saari, Anniina Rysä, Katariina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saari, Anniina Rysä, Katariina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saari, Anniina Rysä, Katariina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saari, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee uuden kuvallisen representaation luomista ja sitä varten luotua uutta menetelmää. Työ pyrkii vastaamaan kysymykseen, kuinka luoda menetelmä, jonka avulla ymmärtää ja tulkita historiallisia tapahtumia. Menetelmä on kehitetty useiden taidelähtöisten menetelmien, kuten etnodraaman, historiallisen elävöittämisen ja etnografisen valokuvauksen pohjalta. Näitä yhdistämällä tämän pro gradu -tutkielman tekemisen aikana on luotu Madonreikäkamera-menetelmä, jonka mahdollisuuksia on testattu 12 työpajassa vuosina 2015 ja 2016. Esimerkkitapauksena menetelmän kehityksessä ja sen testaamisessa on käytetty Jyväskylän seminaarin historiaa ja siellä vaikuttaneita henkilöitä. Tutkielman aikana on syntynyt representaatioita useista historiallisista henkilöistä ja nämä tulokset esitellään tiivistetysti myös tässä raportissa. Kuvallisten representaatioiden ja työpajan ohjenuorien lisäksi projektin aikana syntyi Kultakalamalliksi kutsuttu teoria siitä, kuinka tämän kaltaisella menetelmällä voidaan saavuttaa suurempi yleisö ja jakaa heille menetelmää varten kerättyä tietoa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Usvamaa-Routila, Sirkka-Liisa.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00e4\u00e4joki, Tarja.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saari, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rys\u00e4, Katariina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-01T18:56:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-01T18:56:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52141", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu-tutkielma k\u00e4sittelee uuden kuvallisen representaation luomista ja\r\nsit\u00e4 varten luotua uutta menetelm\u00e4\u00e4. Ty\u00f6 pyrkii vastaamaan kysymykseen, kuinka\r\nluoda menetelm\u00e4, jonka avulla ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja tulkita historiallisia tapahtumia.\r\nMenetelm\u00e4 on kehitetty useiden taidel\u00e4ht\u00f6isten menetelmien, kuten etnodraaman,\r\nhistoriallisen el\u00e4v\u00f6itt\u00e4misen ja etnografisen valokuvauksen pohjalta. N\u00e4it\u00e4\r\nyhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 t\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tekemisen aikana on luotu\r\nMadonreik\u00e4kamera-menetelm\u00e4, jonka mahdollisuuksia on testattu 12 ty\u00f6pajassa\r\nvuosina 2015 ja 2016. Esimerkkitapauksena menetelm\u00e4n kehityksess\u00e4 ja sen\r\ntestaamisessa on k\u00e4ytetty Jyv\u00e4skyl\u00e4n seminaarin historiaa ja siell\u00e4 vaikuttaneita\r\nhenkil\u00f6it\u00e4.\r\nTutkielman aikana on syntynyt representaatioita useista historiallisista henkil\u00f6ist\u00e4 ja\r\nn\u00e4m\u00e4 tulokset esitell\u00e4\u00e4n tiivistetysti my\u00f6s t\u00e4ss\u00e4 raportissa. Kuvallisten\r\nrepresentaatioiden ja ty\u00f6pajan ohjenuorien lis\u00e4ksi projektin aikana syntyi Kultakalamalliksi\r\nkutsuttu teoria siit\u00e4, kuinka t\u00e4m\u00e4n kaltaisella menetelm\u00e4ll\u00e4 voidaan\r\nsaavuttaa suurempi yleis\u00f6 ja jakaa heille menetelm\u00e4\u00e4 varten ker\u00e4tty\u00e4 tietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katariina Rys\u00e4 (talakary) on 2016-12-01 18:56:23.593082. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-01T18:56:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612014895.pdf: 16489219 bytes, checksum: f93dac9e6e59a290a852c15e397adced (MD5)\r\nlicense.html: 5219 bytes, checksum: 290c8ce586d64a54ebf8a939d51c57b3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-01T18:56:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612014895.pdf: 16489219 bytes, checksum: f93dac9e6e59a290a852c15e397adced (MD5)\r\nlicense.html: 5219 bytes, checksum: 290c8ce586d64a54ebf8a939d51c57b3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (98 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n seminaari", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelm\u00e4n avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelm\u00e4n avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612014895", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-01T18:56:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6pajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valokuvaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52141
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0058ec7c-cb8e-47b3-9ec9-e95e4a65cefa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612014895.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saari, Anniina Rysä, Katariina Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla Jyväskylän seminaari Taidekasvatus Art Education 311 työpajat valokuvaus eläytyminen taidekasvatus
title Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
title_alt Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
title_full Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
title_fullStr Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
title_full_unstemmed Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
title_short Miten tulkita historiaa kuvallisesti?
title_sort miten tulkita historiaa kuvallisesti jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
title_sub Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
title_txtP Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
topic Jyväskylän seminaari Taidekasvatus Art Education 311 työpajat valokuvaus eläytyminen taidekasvatus
topic_facet 311 Art Education Jyväskylän seminaari Taidekasvatus eläytyminen taidekasvatus työpajat valokuvaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52141 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612014895
work_keys_str_mv AT saarianniina mitentulkitahistoriaakuvallisestijyväskylänyliopistonopiskelijattulkitsemassasemina