Miten tulkita historiaa kuvallisesti? Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla

Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee uuden kuvallisen representaation luomista ja sitä varten luotua uutta menetelmää. Työ pyrkii vastaamaan kysymykseen, kuinka luoda menetelmä, jonka avulla ymmärtää ja tulkita historiallisia tapahtumia. Menetelmä on kehitetty useiden taidelähtöisten menetelmien,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saari, Anniina, Rysä, Katariina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52141
Description
Summary:Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee uuden kuvallisen representaation luomista ja sitä varten luotua uutta menetelmää. Työ pyrkii vastaamaan kysymykseen, kuinka luoda menetelmä, jonka avulla ymmärtää ja tulkita historiallisia tapahtumia. Menetelmä on kehitetty useiden taidelähtöisten menetelmien, kuten etnodraaman, historiallisen elävöittämisen ja etnografisen valokuvauksen pohjalta. Näitä yhdistämällä tämän pro gradu -tutkielman tekemisen aikana on luotu Madonreikäkamera-menetelmä, jonka mahdollisuuksia on testattu 12 työpajassa vuosina 2015 ja 2016. Esimerkkitapauksena menetelmän kehityksessä ja sen testaamisessa on käytetty Jyväskylän seminaarin historiaa ja siellä vaikuttaneita henkilöitä. Tutkielman aikana on syntynyt representaatioita useista historiallisista henkilöistä ja nämä tulokset esitellään tiivistetysti myös tässä raportissa. Kuvallisten representaatioiden ja työpajan ohjenuorien lisäksi projektin aikana syntyi Kultakalamalliksi kutsuttu teoria siitä, kuinka tämän kaltaisella menetelmällä voidaan saavuttaa suurempi yleisö ja jakaa heille menetelmää varten kerättyä tietoa.