Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana

Leppänen, Emmi ja Penttilä, Sonja. 2016. Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 70 sivua. Tässä tutkimuksessa tutkittiin onko esikoululaisen temperamentilla vaikutusta hänen ko...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leppänen, Emmi, Penttilä, Sonja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52072
_version_ 1826225727031214080
author Leppänen, Emmi Penttilä, Sonja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppänen, Emmi Penttilä, Sonja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppänen, Emmi Penttilä, Sonja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppänen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Leppänen, Emmi ja Penttilä, Sonja. 2016. Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 70 sivua. Tässä tutkimuksessa tutkittiin onko esikoululaisen temperamentilla vaikutusta hänen kouluvalmiuteensa vanhempien ollessa arvioitsijoina. Selvitimme sitä, mitkä taustatekijät vaikuttavat kouluvalmiuden osa-alueisiin sekä mitkä temperamenttipiirteet vaikuttavat kouluvalmiuteen. Lisäksi selvitimme millaista tämä yhteys on. Keskeisin temperamenttiteoria tässä tutkimuksessa on Thomasin ja Chessin yhdeksän temperamenttipiirrettä sisältävä teoria. Nämä piirteet ovat aktiivisuus, rytmisyys, lähestyminen uusissa tilanteissa, reaktioiden intensiivisyys, mielialan laatu, sinnikkyys, responsiivisuuskynnys, häirittävyys sekä sopeutuminen. Tutkimuksessa mukana olivat aktiivisuus, lähestyminen uusissa tilanteissa, mielialan laatu sekä häirittävyys. Kouluvalmiutta käsitellään Turun mallin mukaisesti ja se sisältää osa-alueet kielelliset valmiudet, omatoimisuus ja päivittäistoiminnot, sosiaaliset taidot ja tunneilmaisu, matemaattiset valmiudet, motorikka, visuomotoriikka ja hahmotus sekä työskentelytaidot ja käyttäytyminen oppimistilanteissa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin verkkokyselylomakkein keväällä 2015. Tutkimukseen vastasi 88 (n=88) esikouluikäisen lapsen vanhempaa kuudelta eri paikkakunnalta ympäri Suomen. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Lapsen sukupuolella ja syntymäkuukaudella oli vaikutusta kouluvalmiuteen. Perhetekijöillä ei puolestaan ollut juurikaan yhteyttä kouluvalmiuden kanssa. Aktiivisuus, lähestyminen uusissa tilanteissa, mielialan laatu ja häirittävyys olivat kaikki jossain määrin yhteydessä kouluvalmiuden kanssa. Aktiivisuus ja häirittävyys olivat yhteydessä lähes kaikkiin kouluvalmiuden osa-alueisiin, mutta lähestyminen uusissa tilanteissa oli yhteydessä ainoastaan sosiaalisiin taitoihin ja tunneilmaisuun. Lapsesta itsestään riippumattomat ominaisuudet olivat siis yhteydessä vanhempien arvioimaan kouluvalmiuteen. Se, miten lapsen koulunaloitus sujuu, on siis riippuvaista myös lapsen temperamentista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorisalo, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttil\u00e4, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-29T14:03:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-29T14:03:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644055", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52072", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lepp\u00e4nen, Emmi ja Penttil\u00e4, Sonja. 2016. Kouluvalmiuden ja temperamentin v\u00e4linen yhteys vanhemman arvioimana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 70 sivua.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin onko esikoululaisen temperamentilla vaikutusta h\u00e4nen kouluvalmiuteensa vanhempien ollessa arvioitsijoina. Selvitimme sit\u00e4, mitk\u00e4 taustatekij\u00e4t vaikuttavat kouluvalmiuden osa-alueisiin sek\u00e4 mitk\u00e4 temperamenttipiirteet vaikuttavat kouluvalmiuteen. Lis\u00e4ksi selvitimme millaista t\u00e4m\u00e4 yhteys on.\r\nKeskeisin temperamenttiteoria t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on Thomasin ja Chessin yhdeks\u00e4n temperamenttipiirrett\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4 teoria. N\u00e4m\u00e4 piirteet ovat aktiivisuus, rytmisyys, l\u00e4hestyminen uusissa tilanteissa, reaktioiden intensiivisyys, mielialan laatu, sinnikkyys, responsiivisuuskynnys, h\u00e4iritt\u00e4vyys sek\u00e4 sopeutuminen. Tutkimuksessa mukana olivat aktiivisuus, l\u00e4hestyminen uusissa tilanteissa, mielialan laatu sek\u00e4 h\u00e4iritt\u00e4vyys. Kouluvalmiutta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n Turun mallin mukaisesti ja se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 osa-alueet kielelliset valmiudet, omatoimisuus ja p\u00e4ivitt\u00e4istoiminnot, sosiaaliset taidot ja tunneilmaisu, matemaattiset valmiudet, motorikka, visuomotoriikka ja hahmotus sek\u00e4 ty\u00f6skentelytaidot ja k\u00e4ytt\u00e4ytyminen oppimistilanteissa.\r\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena, jonka aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselylomakkein kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015. Tutkimukseen vastasi 88 (n=88) esikouluik\u00e4isen lapsen vanhempaa kuudelta eri paikkakunnalta ymp\u00e4ri Suomen. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.\r\nLapsen sukupuolella ja syntym\u00e4kuukaudella oli vaikutusta kouluvalmiuteen. Perhetekij\u00f6ill\u00e4 ei puolestaan ollut juurikaan yhteytt\u00e4 kouluvalmiuden kanssa. Aktiivisuus, l\u00e4hestyminen uusissa tilanteissa, mielialan laatu ja h\u00e4iritt\u00e4vyys olivat kaikki jossain m\u00e4\u00e4rin yhteydess\u00e4 kouluvalmiuden kanssa. Aktiivisuus ja h\u00e4iritt\u00e4vyys olivat yhteydess\u00e4 l\u00e4hes kaikkiin kouluvalmiuden osa-alueisiin, mutta l\u00e4hestyminen uusissa tilanteissa oli yhteydess\u00e4 ainoastaan sosiaalisiin taitoihin ja tunneilmaisuun.\r\nLapsesta itsest\u00e4\u00e4n riippumattomat ominaisuudet olivat siis yhteydess\u00e4 vanhempien arvioimaan kouluvalmiuteen. Se, miten lapsen koulunaloitus sujuu, on siis riippuvaista my\u00f6s lapsen temperamentista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Penttil\u00e4 (somapent) on 2016-11-29 14:03:00.185419. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-29T14:03:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611294830.pdf: 737739 bytes, checksum: 9df63e474cdd5a85195f41942080e6ad (MD5)\r\nlicense.html: 5143 bytes, checksum: 492d8c66a5c62cac73f113fda0100fe1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-29T14:03:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611294830.pdf: 737739 bytes, checksum: 9df63e474cdd5a85195f41942080e6ad (MD5)\r\nlicense.html: 5143 bytes, checksum: 492d8c66a5c62cac73f113fda0100fe1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Temperamentti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvalmius", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun aloitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluvalmiuden ja temperamentin v\u00e4linen yhteys vanhemman arvioimana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611294830", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-29T14:03:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukypsyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52072
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4e31d45-a24b-4759-87f9-2b41ea360bfc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611294830.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Emmi Penttilä, Sonja Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana Temperamentti kouluvalmius esiopetus koulun aloitus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 temperamentti koulukypsyys koulu
title Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
title_full Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
title_fullStr Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
title_full_unstemmed Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
title_short Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
title_sort kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
title_txtP Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
topic Temperamentti kouluvalmius esiopetus koulun aloitus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 temperamentti koulukypsyys koulu
topic_facet 104 Early Childhood Education Temperamentti Varhaiskasvatus esiopetus koulu koulukypsyys koulun aloitus kouluvalmius temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52072 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611294830
work_keys_str_mv AT leppänenemmi kouluvalmiudenjatemperamentinvälinenyhteysvanhemmanarvioimana