Pillipiipari vai kitarasankari? peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan

Tutkimukseni esittelee 7-luokkalaisten asenteita kolmea koulusoitinta kohtaan: nokkahuilua, kitaraa ja ukulelea. Olen tarkastellut asenteita kolmikomponenttimallin pohjalta. Sen mukaan reaktiot voidaan jakaa affektiivisiin, kognitiivisiin ja toiminnallisiin. Näiden lisäksi olen tutkinut myös opettaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Joelsson, Jutta-Maija
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52050
_version_ 1826225761350057984
author Joelsson, Jutta-Maija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Joelsson, Jutta-Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Joelsson, Jutta-Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Joelsson, Jutta-Maija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni esittelee 7-luokkalaisten asenteita kolmea koulusoitinta kohtaan: nokkahuilua, kitaraa ja ukulelea. Olen tarkastellut asenteita kolmikomponenttimallin pohjalta. Sen mukaan reaktiot voidaan jakaa affektiivisiin, kognitiivisiin ja toiminnallisiin. Näiden lisäksi olen tutkinut myös opettajan vaikutusta oppilaiden asenteisiin. Asenteet vaikuttavat oppilaiden oppimiseen musiikintunneilla. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esille näitä asenteita, ja antaa erilaisia näkökulmia siihen, mitä syitä näiden asenteiden taustalla voisi olla. Pidän tärkeänä sitä, että oppilaiden asenteet otetaan opetuksessa huomioon. Silloin opettaja voi saada opetuksesta vielä entistä oppilaslähtöisempää. Tutkimuskysymyksiä tutkielmassani on kaksi. Selvitän, minkälaisia asenteita 7-luokkalaisilla on koulusoittimia kohtaan, ja minkälaisia syitä näiden asenteiden taustalla on. Tarkastelen soittimien soittimien välisiä eroja eri osa-alueiden asenteissa. Affektiivisen osa-alueen asenteissa syvennyn sukupuolten välisiin asenne-eroihin sekä alakoulun nokkahuilun soiton vaikutukseen asenteita kohtaan. Lisäksi tarkastelen musiikkiharrastuksien vaikutusta kognitiivisen osa-alueen asenteisiin sekä opettajan vaikutusta toiminnallisen osa-alueen asenteisiin. Näiden lisäksi tutkin kodin soittimien, soittimen äänen ja ihailun vaikutusta sekä musiikinopettajaan liittyviä asenteita. Teoriataustassani määrittelen asenteen sekä esittelen muutamia asenneteorioita. Käsittelen myös asenteen ja oppimisen yhteyttä sekä motivaatiota. Esittelen muutamia tutkimuksia minun tutkielmaani käsittelevistä soittimista ja niiden käytöstä koulumaailmassa. Sivuan teoriaosuudessa myös musiikinopetusta yleisesti sekä entistä että tämänhetkistä opetussuunnitelmaa. Keräsin aineistoni kyselylomakkeella 70:ltä 7-luokkalaiselta. Analysoin tulokset määrällisin menetelmiin SPSS-ohjelmalla. Tulokset osoittivat, että asenne-eroja näiden kolmen tutkittavan soittimen väliltä löytyy. Nokkahuiluun suhtauduttiin yleisesti ottaen kaikkein negatiivisimmin ja kitaraan kaikista positiivisimmin. Tyttöjen asenteet näyttäytyivät affektiivisessa osa-alueessa kaikkien soittimien kohdalla positiivisempina kuin poikien. Soittimien välisiin asenne-eroihin vaikuttavat muun muassa kuuntelutottumukset, musiikkiharrastukset, kotoa löytyvät soittimet ja soittimen ääni. Myös tutkittavien oppilaiden opettajat vastasivat heille lähetettyyn kyselyyn. Kyselyiden vastaukset osoittivat, että opettajat pitävät itse erityisesti kitaran ja ukulelen opettamisesta ja soittamisesta. Myös oppilaat pitävät omien musiikinopettajiensa asenteita nokkahuilua, kitaraa ja ukulelea kohtaan hyvänä. Jokaisen musiikinopettajan on hyvä muistaa, että opettajan rohkaisulla musiikintunneilla on myönteinen vaikutus oppilaiden asenteisiin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Louhivuori, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Joelsson, Jutta-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-28T21:26:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-28T21:26:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1643967", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52050", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni esittelee 7-luokkalaisten asenteita kolmea koulusoitinta kohtaan: nokkahuilua, kitaraa ja ukulelea. Olen tarkastellut asenteita kolmikomponenttimallin pohjalta. Sen mukaan reaktiot voidaan jakaa affektiivisiin, kognitiivisiin ja toiminnallisiin. N\u00e4iden lis\u00e4ksi olen tutkinut my\u00f6s opettajan vaikutusta oppilaiden asenteisiin. Asenteet vaikuttavat oppilaiden oppimiseen musiikintunneilla. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esille n\u00e4it\u00e4 asenteita, ja antaa erilaisia n\u00e4k\u00f6kulmia siihen, mit\u00e4 syit\u00e4 n\u00e4iden asenteiden taustalla voisi olla. Pid\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden asenteet otetaan opetuksessa huomioon. Silloin opettaja voi saada opetuksesta viel\u00e4 entist\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isemp\u00e4\u00e4. \r\n\r\nTutkimuskysymyksi\u00e4 tutkielmassani on kaksi. Selvit\u00e4n, mink\u00e4laisia asenteita 7-luokkalaisilla on koulusoittimia kohtaan, ja mink\u00e4laisia syit\u00e4 n\u00e4iden asenteiden taustalla on. Tarkastelen soittimien soittimien v\u00e4lisi\u00e4 eroja eri osa-alueiden asenteissa. Affektiivisen osa-alueen asenteissa syvennyn sukupuolten v\u00e4lisiin asenne-eroihin sek\u00e4 alakoulun nokkahuilun soiton vaikutukseen asenteita kohtaan. Lis\u00e4ksi tarkastelen musiikkiharrastuksien vaikutusta kognitiivisen osa-alueen asenteisiin sek\u00e4 opettajan vaikutusta toiminnallisen osa-alueen asenteisiin. N\u00e4iden lis\u00e4ksi tutkin kodin soittimien, soittimen \u00e4\u00e4nen ja ihailun vaikutusta sek\u00e4 musiikinopettajaan liittyvi\u00e4 asenteita. \r\n\r\nTeoriataustassani m\u00e4\u00e4rittelen asenteen sek\u00e4 esittelen muutamia asenneteorioita. K\u00e4sittelen my\u00f6s asenteen ja oppimisen yhteytt\u00e4 sek\u00e4 motivaatiota. Esittelen muutamia tutkimuksia minun tutkielmaani k\u00e4sittelevist\u00e4 soittimista ja niiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koulumaailmassa. Sivuan teoriaosuudessa my\u00f6s musiikinopetusta yleisesti sek\u00e4 entist\u00e4 ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4nhetkist\u00e4 opetussuunnitelmaa.\r\n\r\nKer\u00e4sin aineistoni kyselylomakkeella 70:lt\u00e4 7-luokkalaiselta. Analysoin tulokset m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmiin SPSS-ohjelmalla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 asenne-eroja n\u00e4iden kolmen tutkittavan soittimen v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyy. Nokkahuiluun suhtauduttiin yleisesti ottaen kaikkein negatiivisimmin ja kitaraan kaikista positiivisimmin. Tytt\u00f6jen asenteet n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t affektiivisessa osa-alueessa kaikkien soittimien kohdalla positiivisempina kuin poikien. Soittimien v\u00e4lisiin asenne-eroihin vaikuttavat muun muassa kuuntelutottumukset, musiikkiharrastukset, kotoa l\u00f6ytyv\u00e4t soittimet ja soittimen \u00e4\u00e4ni.\r\n\r\nMy\u00f6s tutkittavien oppilaiden opettajat vastasivat heille l\u00e4hetettyyn kyselyyn. Kyselyiden vastaukset osoittivat, ett\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t itse erityisesti kitaran ja ukulelen opettamisesta ja soittamisesta. My\u00f6s oppilaat pit\u00e4v\u00e4t omien musiikinopettajiensa asenteita nokkahuilua, kitaraa ja ukulelea kohtaan hyv\u00e4n\u00e4. Jokaisen musiikinopettajan on hyv\u00e4 muistaa, ett\u00e4 opettajan rohkaisulla musiikintunneilla on my\u00f6nteinen vaikutus oppilaiden asenteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jutta-Maija Joelsson (jutajoel) on 2016-11-28 21:26:34.163944. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-28T21:26:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611284816.pdf: 1584398 bytes, checksum: 3b1fa786a19468caa81fee8be0be6101 (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 2460edc01b84f24236d869f01389237c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-28T21:26:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611284816.pdf: 1584398 bytes, checksum: 3b1fa786a19468caa81fee8be0be6101 (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 2460edc01b84f24236d869f01389237c (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ukulele", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsem\u00e4sluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Peruskoulun seitsem\u00e4sluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611284816", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-28T21:26:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nokkahuilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kitara", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52050
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/157dae87-228f-479c-985a-370b03ae4655\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611284816.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Joelsson, Jutta-Maija Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan ukulele Musiikkikasvatus Music Education 3052 soittimet musiikkikasvatus asenteet motivaatio oppiminen nokkahuilu kitara
title Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan
title_alt Peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan
title_full Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan
title_fullStr Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan
title_full_unstemmed Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan
title_short Pillipiipari vai kitarasankari?
title_sort pillipiipari vai kitarasankari peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan
title_sub peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan
title_txtP Pillipiipari vai kitarasankari? : peruskoulun seitsemäsluokkalaisten asenteet koulusoittimia kohtaan
topic ukulele Musiikkikasvatus Music Education 3052 soittimet musiikkikasvatus asenteet motivaatio oppiminen nokkahuilu kitara
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus asenteet kitara motivaatio musiikkikasvatus nokkahuilu oppiminen soittimet ukulele
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52050 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611284816
work_keys_str_mv AT joelssonjuttamaija pillipiiparivaikitarasankariperuskoulunseitsemäsluokkalaistenasenteetkoulusoi