"Me saatiin meidän laps takas" äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys sairaalaopetusinterventiolla oli ollut oppilaille äitien kokemusten mukaan. Tutkimus kartoittaa lisäksi, millaiset tapahtumat koulussa johtivat sairaalakoulujaksolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineist...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Piipponen, Liisa, Urvikko, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52044
_version_ 1828193108208123904
author Piipponen, Liisa Urvikko, Essi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Piipponen, Liisa Urvikko, Essi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Piipponen, Liisa Urvikko, Essi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Piipponen, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys sairaalaopetusinterventiolla oli ollut oppilaille äitien kokemusten mukaan. Tutkimus kartoittaa lisäksi, millaiset tapahtumat koulussa johtivat sairaalakoulujaksolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto koostuu neljän sellaisen äidin syvähaastatteluista, joiden lapsi oli ollut sairaalakoulussa lukuvuonna 2013–2014 sosioemotionaalisten pulmien vuoksi. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimus osoitti, että sairaalakoulujaksolle johtaneita tekijöitä lasten omissa kouluissa olivat tuen tarpeiden laiminlyönti ja pedagoginen tahdittomuus, lasta huomioimaton vuorovaikutus sekä epäkunnioittava kodin ja koulun välinen yhteistyö. Sairaalakoulun merkitys oli siinä, että lapsi sai riittävästi tukea ja ohjausta, mikä laittoi alulle hänen eheytymisprosessinsa. Eheytyminen sisältää seuraavat kolme tekijää, jotka olivat lapsen kokonaisvaltainen psyykkinen vahvistuminen, koulusta ja oppimisesta kiinnostuminen sekä lasta eheyttävä kodin ja koulun välinen yhteistyö. Tutkimuksen perusteella päättelemme, että perusopetuslakia ja opetussuunnitelman tavoitteita tarkastellessa koulu epäonnistui tehtävässään, mikä johti siihen, että kohderyhmämme lapset siirrettiin sairaalakouluun. Tuen tarpeiden laiminlyönti ja lasta huomioimaton vuorovaikutus johtivat lapsen psyykkiseen oireiluun, jota koulussa ei pystytty kohtaamaan. Sairaalakoulu toimi eheyttävänä erityisen tuen interventiona, joka palautti lapset koulukuntoisiksi.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piipponen, Liisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Urvikko, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-28T12:08:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-28T12:08:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704716", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52044", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen merkitys sairaalaopetusinterventiolla oli ollut oppilaille \u00e4itien kokemusten mukaan. Tutkimus kartoittaa lis\u00e4ksi, millaiset tapahtumat koulussa johtivat sairaalakoulujaksolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto koostuu nelj\u00e4n sellaisen \u00e4idin syv\u00e4haastatteluista, joiden lapsi oli ollut sairaalakoulussa lukuvuonna 2013\u20132014 sosioemotionaalisten pulmien vuoksi. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 sairaalakoulujaksolle johtaneita tekij\u00f6it\u00e4 lasten omissa kouluissa olivat tuen tarpeiden laiminly\u00f6nti ja pedagoginen tahdittomuus, lasta huomioimaton vuorovaikutus sek\u00e4 ep\u00e4kunnioittava kodin ja koulun v\u00e4linen yhteisty\u00f6. Sairaalakoulun merkitys oli siin\u00e4, ett\u00e4 lapsi sai riitt\u00e4v\u00e4sti tukea ja ohjausta, mik\u00e4 laittoi alulle h\u00e4nen eheytymisprosessinsa. Eheytyminen sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 seuraavat kolme tekij\u00e4\u00e4, jotka olivat lapsen kokonaisvaltainen psyykkinen vahvistuminen, koulusta ja oppimisesta kiinnostuminen sek\u00e4 lasta eheytt\u00e4v\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4linen yhteisty\u00f6.\r\nTutkimuksen perusteella p\u00e4\u00e4ttelemme, ett\u00e4 perusopetuslakia ja opetussuunnitelman tavoitteita tarkastellessa koulu ep\u00e4onnistui teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 johti siihen, ett\u00e4 kohderyhm\u00e4mme lapset siirrettiin sairaalakouluun. Tuen tarpeiden laiminly\u00f6nti ja lasta huomioimaton vuorovaikutus johtivat lapsen psyykkiseen oireiluun, jota koulussa ei pystytty kohtaamaan. Sairaalakoulu toimi eheytt\u00e4v\u00e4n\u00e4 erityisen tuen interventiona, joka palautti lapset koulukuntoisiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Essi Urvikko (essuurvi) on 2016-11-28 12:08:53.703723. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-28T12:08:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611284802.pdf: 512560 bytes, checksum: 799ecb96c22847a3bbddfde61c01886e (MD5)\r\nlicense.html: 5157 bytes, checksum: e640e2ad650d79262d22d325c33d6176 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-28T12:08:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611284802.pdf: 512560 bytes, checksum: 799ecb96c22847a3bbddfde61c01886e (MD5)\r\nlicense.html: 5157 bytes, checksum: e640e2ad650d79262d22d325c33d6176 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalisen tuen tarve", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen kuntoutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Me saatiin meid\u00e4n laps takas\" : \u00e4itien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "\u00c4itien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611284802", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-28T12:08:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaalaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52044
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:15Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piipponen, Liisa Urvikko, Essi "Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä sosioemotionaalisen tuen tarve pedagoginen kuntoutus Erityispedagogiikka Special Education 101 sairaalaopetus käyttäytymishäiriöt henkinen hyvinvointi kolmiportainen tuki
title "Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
title_alt Äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
title_full "Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
title_fullStr "Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä "Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
title_full_unstemmed "Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä "Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
title_short "Me saatiin meidän laps takas"
title_sort me saatiin meidän laps takas äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
title_sub äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
title_txtP "Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
topic sosioemotionaalisen tuen tarve pedagoginen kuntoutus Erityispedagogiikka Special Education 101 sairaalaopetus käyttäytymishäiriöt henkinen hyvinvointi kolmiportainen tuki
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education henkinen hyvinvointi kolmiportainen tuki käyttäytymishäiriöt pedagoginen kuntoutus sairaalaopetus sosioemotionaalisen tuen tarve
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52044 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611284802
work_keys_str_mv AT piipponenliisa mesaatiinmeidänlapstakasäitienkokemuksiasairaalakoulujaksonmerkityksestä