Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä

Tämä tutkimus pohjautui Jyväskylän yliopiston koordinoimaan Toimintakykyä edistävä ohjaus (TEO) -tutkimukseen keskittyen erityisesti Tukea tarvitsevan oppilaan toimintakykyä ja oppimista edistävä ohjaus kouluympäristössä (OTE) -osaprojektiin. Tutkimus liittyi Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Ruskik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lustig, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52028
_version_ 1826225776604741632
author Lustig, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lustig, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lustig, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lustig, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus pohjautui Jyväskylän yliopiston koordinoimaan Toimintakykyä edistävä ohjaus (TEO) -tutkimukseen keskittyen erityisesti Tukea tarvitsevan oppilaan toimintakykyä ja oppimista edistävä ohjaus kouluympäristössä (OTE) -osaprojektiin. Tutkimus liittyi Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Ruskiksen kehittämishankkeeseen, jonka päämääränä oli HOJKSin tavoitteiden vähentäminen, moniammatillisen yhteistyön lisääminen sekä oppilaslähtöisen työotteen vahvistaminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKSin tavoitteiden sisältöjä ICF-luokituksen ja oppilaslähtöisyyden pohjalta tarkasteltuna kahdeksan vuoden aikana Ruskiksen erityiskoulussa. Tutkimusasetelmana oli retrospektiivinen pitkittäistutkimus. Tutkimuksen aineisto koostui Ruskiksen oppilaiden HOJKSin kolmesta keskeisestä tavoitteesta sekä HOJKSiin kuuluvan oppilaan oman osion tavoitteista lukuvuosien 2008–2009, 2013–2014 ja 2015–2016 ajalta. Valitut ajankohdat perustuivat HOJKS-kehitystyön muutosten taitekohtiin. Tutkimusmenetelminä olivat teorialähtöinen sisällönanalyysi pohjautuen WHO:n yksiportaiseen ICF-luokitukseen (International Classification of Functioning) sekä luokitteleva sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin jälkeen aineisto kvantifioitiin ja analysoitiin tilastollisin menetelmin IBM SPSS 22.0 -ohjelmaa apuna käyttäen Wilcoxonin merkittyjen sijalukujen testillä sekä Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella. Tutkimukseen osallistui 13 Ruskiksen oppilasta (ikä ka 15.8, tyttöjä 54 %), joiden HOJKS-tavoitteita tarkasteltiin kaikkien kolmen lukuvuoden ajalta. Yhteensä ICF-luokituksen perusteella analysoitavia HOJKS-tavoitteita oli 112 ja oppilaslähtöisyyden perusteella analysoitavia HOJKS-tavoitteita 100. Kokonaisuudessaan 112 tavoitteesta muodostui 127 merkintää, joista ICF:n osa-alueeseen suoritukset ja osallistuminen (d) sijoittui 115 merkintää (103 % tavoitteista) tämän ollessa suurin osa-alue, erot tavoitteiden määrässä muihin osa-alueisiin verrattuna olivat tilastollisesti merkitseviä (p < 0.05). Suurimmat ICF:n pääluokat olivat oppiminen ja tiedon soveltaminen (d1) (34 %), kommunikointi (d3) (20 %) ja liikkuminen (d4) (19 %). Kolmen lukuvuoden välisiä tilastollisesti merkitseviä eroja tavoitteiden määrissä löytyi ICF:n pääluokista yleisluontoiset tehtävät ja vaateet (d2), liikkuminen (d4) ja itsestä huolehtiminen (d5), joista jokaiseen sijoittui lukuvuonna 2015–2016 keskimäärin vähemmän tavoitteita verrattuna lukuvuoteen 2013–2014 (d2) tai 2008–2009 (d4 ja d5) (p < 0.05). HOJKS-tavoitteista 60 prosenttia ei ollut oppilaslähtöisiä, erot tavoitteiden määrässä eri vertailuluokkien (kyllä–ei, osittain–ei) välillä olivat tilastollisesti merkitseviä (p < 0.05). Tavoitteiden sisällöt sijoittuivat konduktiivisen pedagogiikan periaatteiden mukaisesti ICF:n osa-alueeseen suoritukset ja osallistuminen (d), jossa korostui oppimisen, kommunikoinnin ja liikkumisen aihealueet. HOJKS-kehitystyön myötä liikkumiseen (d4), itsestä huolehtimiseen (d5) ja päivittäisiin vaateisiin (d2) liittyvät tavoitteet vähentyivät. Lukuvuonna 2015–2016 tavoitteiden sisällöissä painottuivat pääosin oppimisen ja kommunikoinnin aihealueet. Suurin osa tavoitteista ei ollut oppilaslähtöisiä. Moniammatillisen yhteistyön sekä oppilaslähtöisen työotteen vahvistaminen olisi jatkossa tärkeää. Tavoitteet eivät olleet yksiselitteisiä, minkä vuoksi myös tarkempaan tavoitteen asetteluun tulisi kiinnittää tulevaisuudessa huomiota. This study was a part of University of Jyväskylä coordinated research project TEO focusing on functional capability enhancing guidance. This study focused more specifically on learning enhancing and functional capability supportive guidance of the students with special needs in their school environment and is a part of sub-research called OTE. This study was based on the development project of Valteri Centre for Learning and Consulting, Ruskis that aimed to to lessen the total number of different goals in IEP, increase multidisciplinary co-operation and strengthen the student-centered approach. This longitudinal study aims to explore the content of the IEPs in Ruskis based on both the ICF classification and the student-centered approach within eight-year time frame retrospectively. The research material of the study consisted of the three main goals of the IEPs and the per-sonal goals of the students also documented in the IEP during the school years of 2008–2009, 2013–2014 and 2015–2016. These specific time periods were selected due to the changes in IEPs. The method of the study was theory based content analysis based on the ICF (International Classification of Functioning) one-level classification and classifying content analysis. After the content analysis the research material was quantified and further analyzed with Wilcoxon signed-rank test and Spearman's rank correlation coefficient in IBM SPSS 22.0 statistical analysis software. The research included 13 participants from Ruskis (mean age 15.8, girls 54 %). Altogether 112 IEP goals were analyzed based on the ICF classification. In addition, 100 IEP goals were analyzed based on the student-centered approach. These 112 IEP goals were divided into 127 notes. Activities and participation (d) was the largest ICF component with a total number of 115 notes (103 % of all goals), the difference to the other components was statistically significant (p < 0.05). The largest ICF chapters of the goals were learning and applying knowledge (d1) with 34 %, communication (d3) with 20 % and mobility (d4) with 19 % of all of the notes. Between these three different school years, statistically significant difference was found in chapters general tasks and demands (d2), mobility (d4) and self-care (d5) as the average number of these goals was decreased in the school year 2015–2016 compared to 2013–2014 (d2) and 2008–2009 (d4 and d5) (p < 0.05). In addition, 60 percent of the goals were not student-centered. Differences between categories were statistically significant (p < 0.05). Based on the principles of the conductive pedagogy, the content of the IEP goals was focused on the ICF component activities and participation (d) highlighting the areas of learning, com-munication and mobility. Due to the IEPs’ development project, number of goals related to mobilitity (d4) and self-care (d5) decreased from the year 2008–2009 and goals related to general tasks and demands (d2) decreased from the year 2013–2014 onwards. In 2015–2016 the content of the goals focused mainly on learning and communication. In general, most of the goals were not student-centered. The importance of the multidisciplinary co-operation and the student-centered approach should be emphasized in the future. In addition, there was a lot of ambiguous in the goals that should be noticed by means of more accuracy goal setting.
first_indexed 2023-03-22T10:00:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lustig, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-25T14:58:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-25T14:58:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1643637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52028", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus pohjautui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston koordinoimaan Toimintakyky\u00e4 edist\u00e4v\u00e4 ohjaus (TEO) -tutkimukseen keskittyen erityisesti Tukea tarvitsevan oppilaan toimintakyky\u00e4 ja oppimista edist\u00e4v\u00e4 ohjaus kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 (OTE) -osaprojektiin. Tutkimus liittyi Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Ruskiksen kehitt\u00e4mishankkeeseen, jonka p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli HOJKSin tavoitteiden v\u00e4hent\u00e4minen, moniammatillisen yhteisty\u00f6n lis\u00e4\u00e4minen sek\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isen ty\u00f6otteen vahvistaminen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKSin tavoitteiden sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ICF-luokituksen ja oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden pohjalta tarkasteltuna kahdeksan vuoden aikana Ruskiksen erityiskoulussa.\n\nTutkimusasetelmana oli retrospektiivinen pitkitt\u00e4istutkimus. Tutkimuksen aineisto koostui Ruskiksen oppilaiden HOJKSin kolmesta keskeisest\u00e4 tavoitteesta sek\u00e4 HOJKSiin kuuluvan oppilaan oman osion tavoitteista lukuvuosien 2008\u20132009, 2013\u20132014 ja 2015\u20132016 ajalta. Valitut ajankohdat perustuivat HOJKS-kehitysty\u00f6n muutosten taitekohtiin. Tutkimusmenetelmin\u00e4 olivat teorial\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi pohjautuen WHO:n yksiportaiseen ICF-luokitukseen (International Classification of Functioning) sek\u00e4 luokitteleva sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin j\u00e4lkeen aineisto kvantifioitiin ja analysoitiin tilastollisin menetelmin IBM SPSS 22.0 -ohjelmaa apuna k\u00e4ytt\u00e4en Wilcoxonin merkittyjen sijalukujen testill\u00e4 sek\u00e4 Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimella.\n\nTutkimukseen osallistui 13 Ruskiksen oppilasta (ik\u00e4 ka 15.8, tytt\u00f6j\u00e4 54 %), joiden HOJKS-tavoitteita tarkasteltiin kaikkien kolmen lukuvuoden ajalta. Yhteens\u00e4 ICF-luokituksen perusteella analysoitavia HOJKS-tavoitteita oli 112 ja oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden perusteella analysoitavia HOJKS-tavoitteita 100. Kokonaisuudessaan 112 tavoitteesta muodostui 127 merkint\u00e4\u00e4, joista ICF:n osa-alueeseen suoritukset ja osallistuminen (d) sijoittui 115 merkint\u00e4\u00e4 (103 % tavoitteista) t\u00e4m\u00e4n ollessa suurin osa-alue, erot tavoitteiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 muihin osa-alueisiin verrattuna olivat tilastollisesti merkitsevi\u00e4 (p < 0.05). Suurimmat ICF:n p\u00e4\u00e4luokat olivat oppiminen ja tiedon soveltaminen (d1) (34 %), kommunikointi (d3) (20 %) ja liikkuminen (d4) (19 %). Kolmen lukuvuoden v\u00e4lisi\u00e4 tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja tavoitteiden m\u00e4\u00e4riss\u00e4 l\u00f6ytyi ICF:n p\u00e4\u00e4luokista yleisluontoiset teht\u00e4v\u00e4t ja vaateet (d2), liikkuminen (d4) ja itsest\u00e4 huolehtiminen (d5), joista jokaiseen sijoittui lukuvuonna 2015\u20132016 keskim\u00e4\u00e4rin v\u00e4hemm\u00e4n tavoitteita verrattuna lukuvuoteen 2013\u20132014 (d2) tai 2008\u20132009 (d4 ja d5) (p < 0.05). HOJKS-tavoitteista 60 prosenttia ei ollut oppilasl\u00e4ht\u00f6isi\u00e4, erot tavoitteiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 eri vertailuluokkien (kyll\u00e4\u2013ei, osittain\u2013ei) v\u00e4lill\u00e4 olivat tilastollisesti merkitsevi\u00e4 (p < 0.05).\n\nTavoitteiden sis\u00e4ll\u00f6t sijoittuivat konduktiivisen pedagogiikan periaatteiden mukaisesti ICF:n osa-alueeseen suoritukset ja osallistuminen (d), jossa korostui oppimisen, kommunikoinnin ja liikkumisen aihealueet. HOJKS-kehitysty\u00f6n my\u00f6t\u00e4 liikkumiseen (d4), itsest\u00e4 huolehtimiseen (d5) ja p\u00e4ivitt\u00e4isiin vaateisiin (d2) liittyv\u00e4t tavoitteet v\u00e4hentyiv\u00e4t. Lukuvuonna 2015\u20132016 tavoitteiden sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 painottuivat p\u00e4\u00e4osin oppimisen ja kommunikoinnin aihealueet. Suurin osa tavoitteista ei ollut oppilasl\u00e4ht\u00f6isi\u00e4. Moniammatillisen yhteisty\u00f6n sek\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isen ty\u00f6otteen vahvistaminen olisi jatkossa t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Tavoitteet eiv\u00e4t olleet yksiselitteisi\u00e4, mink\u00e4 vuoksi my\u00f6s tarkempaan tavoitteen asetteluun tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study was a part of University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 coordinated research project TEO focusing on functional capability enhancing guidance. This study focused more specifically on learning enhancing and functional capability supportive guidance of the students with special needs in their school environment and is a part of sub-research called OTE. This study was based on the development project of Valteri Centre for Learning and Consulting, Ruskis that aimed to to lessen the total number of different goals in IEP, increase multidisciplinary co-operation and strengthen the student-centered approach. This longitudinal study aims to explore the content of the IEPs in Ruskis based on both the ICF classification and the student-centered approach within eight-year time frame retrospectively. \n\nThe research material of the study consisted of the three main goals of the IEPs and the per-sonal goals of the students also documented in the IEP during the school years of 2008\u20132009, 2013\u20132014 and 2015\u20132016. These specific time periods were selected due to the changes in IEPs. The method of the study was theory based content analysis based on the ICF (International Classification of Functioning) one-level classification and classifying content analysis. After the content analysis the research material was quantified and further analyzed with Wilcoxon signed-rank test and Spearman's rank correlation coefficient in IBM SPSS 22.0 statistical analysis software.\n\nThe research included 13 participants from Ruskis (mean age 15.8, girls 54 %). Altogether 112 IEP goals were analyzed based on the ICF classification. In addition, 100 IEP goals were analyzed based on the student-centered approach. These 112 IEP goals were divided into 127 notes. Activities and participation (d) was the largest ICF component with a total number of 115 notes (103 % of all goals), the difference to the other components was statistically significant (p < 0.05). The largest ICF chapters of the goals were learning and applying knowledge (d1) with 34 %, communication (d3) with 20 % and mobility (d4) with 19 % of all of the notes. Between these three different school years, statistically significant difference was found in chapters general tasks and demands (d2), mobility (d4) and self-care (d5) as the average number of these goals was decreased in the school year 2015\u20132016 compared to 2013\u20132014 (d2) and 2008\u20132009 (d4 and d5) (p < 0.05). In addition, 60 percent of the goals were not student-centered. Differences between categories were statistically significant (p < 0.05).\n\nBased on the principles of the conductive pedagogy, the content of the IEP goals was focused on the ICF component activities and participation (d) highlighting the areas of learning, com-munication and mobility. Due to the IEPs\u2019 development project, number of goals related to mobilitity (d4) and self-care (d5) decreased from the year 2008\u20132009 and goals related to general tasks and demands (d2) decreased from the year 2013\u20132014 onwards. In 2015\u20132016 the content of the goals focused mainly on learning and communication. In general, most of the goals were not student-centered. The importance of the multidisciplinary co-operation and the student-centered approach should be emphasized in the future. In addition, there was a lot of ambiguous in the goals that should be noticed by means of more accuracy goal setting.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Lustig (laemlust) on 2016-11-25 14:58:51.907424. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-25T14:58:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201611254790.pdf: 1166218 bytes, checksum: 4219d2a63d1af6747a50e45d2f5f5c70 (MD5)\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: 574c6e5b1454c8b0d98e7966ad78b2a7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-25T14:58:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201611254790.pdf: 1166218 bytes, checksum: 4219d2a63d1af6747a50e45d2f5f5c70 (MD5)\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: 574c6e5b1454c8b0d98e7966ad78b2a7 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (55 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityist\u00e4 tukea tarvitsevat lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611254790", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-25T14:58:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ICF", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOJKS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "GAS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52028
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/523ff28a-a57a-4400-9be2-7c2ace640fbe\/download","text":"Pro Gradu -tutkielma Lustig.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lustig, Laura Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä erityistä tukea tarvitsevat lapset Fysioterapia Physiotherapy 50422 ICF HOJKS GAS tavoitteet oppilaslähtöisyys
title Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä
title_full Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä
title_fullStr Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä
title_full_unstemmed Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä
title_short Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä
title_sort erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden hojks tavoitteet icf viitekehyksessä
title_txtP Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä
topic erityistä tukea tarvitsevat lapset Fysioterapia Physiotherapy 50422 ICF HOJKS GAS tavoitteet oppilaslähtöisyys
topic_facet 50422 Fysioterapia GAS HOJKS ICF Physiotherapy erityistä tukea tarvitsevat lapset oppilaslähtöisyys tavoitteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52028 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611254790
work_keys_str_mv AT lustiglaura erityistätukeatarvitsevienoppilaidenhojkstavoitteeticfviitekehyksessä