"Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla

Pro Gradu – tutkielmassani keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä toimii Jeffrey Jensen Arnettin kehittämä muotoutuvan aikuisuuden teoria. Tämä teoria ilmentää nuoruuden ja aikuisuuden väliin jäävää ikävaihetta, jolloin yksilö ei vielä koe olevansa täysin aikuinen, eikä enää kuitenkaan identifioi i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Minna
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51926
_version_ 1826225762434285568
author Laitinen, Minna
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Minna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Minna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Pro Gradu – tutkielmassani keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä toimii Jeffrey Jensen Arnettin kehittämä muotoutuvan aikuisuuden teoria. Tämä teoria ilmentää nuoruuden ja aikuisuuden väliin jäävää ikävaihetta, jolloin yksilö ei vielä koe olevansa täysin aikuinen, eikä enää kuitenkaan identifioi itseään nuoreksi. Yksilö elää välitilassa, jossa sekä aikuisuuden että nuoruuden roolit ja odotukset vaihtelevat riippuen elämän osa-alueesta. Tämän teorian innoittamana vertasin tutkimuksessani yksilöllisiä nuorten aikuisten kokemuksia suhteessa muotoutuvan aikuisuuden teoriaan. Etsin vastauksia tutkimuskysymyksiini ”kuinka muotoutuva aikuisuus näyttäytyy nuorten aikuisten elämänpoluilla”, sekä ”saavatko muotoutuvan aikuisuuden teoriaa kritisoivat näkökulmat tukea nuorten aikuisten elämänpolkuja tarkasteltaessa”? Kehitysvaiheen nähdään ajoittuvan 18 – 29 ikävuoteen, joten kutsuin tutkimukseeni viisi tutkittavaa tämän ikäjakauman puitteissa. Aineistonkeruu toteutui puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jossa osa haastattelua toteutettiin visuaalisen elämänpolun koostamisen keinoin. Aineistoni analysoinnin taustalla toimivat muotoutuvan aikuisuuden keskeiset tunnuspiirteet Arnettin (2015, 9) teorian mukaan, jotka ovat 1)oman identiteetin tutkinta ja kokeilut, 2) epävakaisuus elämän eri osa-alueilla, 3) keskittyminen itseen itsenäisen elämän kynnyksellä, 4) tunne välitilassa elämisestä ja 5) mahdollisuuksien näkeminen sekä optimismi. Teemoittelun myötä jokainen tunnuspiirre ilmeni aineistosta. Antoisimmat teemat aineiston mukaan olivat aikuisuuden identiteetin etsintä ja muokkaaminen sekä tunne välitilassa elämisestä. Haastateltavien vastauksissa korostui myös omana teemanaan sosiaalisten tukiverkostojen merkitys muotoutuvassa aikuisuudessa. Vaikka tutkimustulokset olivat Arnettin (2015) teorian kanssa monessa suhteessa yhdenmukaisia, myös kriittiset näkemykset saivat tukea: nuoren aikuisen elämään koettiin kuuluvaksi myös muun muassa haasteita ja ahdistusta, jotka Arnettin (2015) teoriassa jäävät vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen merkityksellisyys juontaa siitä, että se tarjoaa julkiseen keskusteluun yksilön näkökulmaa nuoren aikuisen subjektiivisesta kokemuksesta muotoutuvan aikuisuuden elämänvaiheessa. Ohjausalan kannalta tutkimukseni tulokset voivat antaa suuntaviivoja siitä, millaisten teemojen kanssa ohjausalan ammattilaiset työskentelevät ohjatessaan nuoria aikuisia tässä ainutlaatuisessa elämänvaiheessa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-19T08:43:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-19T08:43:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1643266", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51926", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro Gradu \u2013 tutkielmassani keskeisen\u00e4 teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii Jeffrey Jensen Arnettin kehitt\u00e4m\u00e4 muotoutuvan aikuisuuden teoria. T\u00e4m\u00e4 teoria ilment\u00e4\u00e4 nuoruuden ja aikuisuuden v\u00e4liin j\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4 ik\u00e4vaihetta, jolloin yksil\u00f6 ei viel\u00e4 koe olevansa t\u00e4ysin aikuinen, eik\u00e4 en\u00e4\u00e4 kuitenkaan identifioi itse\u00e4\u00e4n nuoreksi. Yksil\u00f6 el\u00e4\u00e4 v\u00e4litilassa, jossa sek\u00e4 aikuisuuden ett\u00e4 nuoruuden roolit ja odotukset vaihtelevat riippuen el\u00e4m\u00e4n osa-alueesta.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n teorian innoittamana vertasin tutkimuksessani yksil\u00f6llisi\u00e4 nuorten aikuisten kokemuksia suhteessa muotoutuvan aikuisuuden teoriaan. Etsin vastauksia tutkimuskysymyksiini \u201dkuinka muotoutuva aikuisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy nuorten aikuisten el\u00e4m\u00e4npoluilla\u201d, sek\u00e4 \u201dsaavatko muotoutuvan aikuisuuden teoriaa kritisoivat n\u00e4k\u00f6kulmat tukea nuorten aikuisten el\u00e4m\u00e4npolkuja tarkasteltaessa\u201d?\r\n\r\nKehitysvaiheen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n ajoittuvan 18 \u2013 29 ik\u00e4vuoteen, joten kutsuin tutkimukseeni viisi tutkittavaa t\u00e4m\u00e4n ik\u00e4jakauman puitteissa. Aineistonkeruu toteutui puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jossa osa haastattelua toteutettiin visuaalisen el\u00e4m\u00e4npolun koostamisen keinoin. Aineistoni analysoinnin taustalla toimivat muotoutuvan aikuisuuden keskeiset tunnuspiirteet Arnettin (2015, 9) teorian mukaan, jotka ovat 1)oman identiteetin tutkinta ja kokeilut, 2) ep\u00e4vakaisuus el\u00e4m\u00e4n eri osa-alueilla, 3) keskittyminen itseen itsen\u00e4isen el\u00e4m\u00e4n kynnyksell\u00e4, 4) tunne v\u00e4litilassa el\u00e4misest\u00e4 ja 5) mahdollisuuksien n\u00e4keminen sek\u00e4 optimismi.\r\n\r\nTeemoittelun my\u00f6t\u00e4 jokainen tunnuspiirre ilmeni aineistosta. Antoisimmat teemat aineiston mukaan olivat aikuisuuden identiteetin etsint\u00e4 ja muokkaaminen sek\u00e4 tunne v\u00e4litilassa el\u00e4misest\u00e4. Haastateltavien vastauksissa korostui my\u00f6s omana teemanaan sosiaalisten tukiverkostojen merkitys muotoutuvassa aikuisuudessa. Vaikka tutkimustulokset olivat Arnettin (2015) teorian kanssa monessa suhteessa yhdenmukaisia, my\u00f6s kriittiset n\u00e4kemykset saivat tukea: nuoren aikuisen el\u00e4m\u00e4\u00e4n koettiin kuuluvaksi my\u00f6s muun muassa haasteita ja ahdistusta, jotka Arnettin (2015) teoriassa j\u00e4\u00e4v\u00e4t v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle.\r\n\r\nTutkimuksen merkityksellisyys juontaa siit\u00e4, ett\u00e4 se tarjoaa julkiseen keskusteluun yksil\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmaa nuoren aikuisen subjektiivisesta kokemuksesta muotoutuvan aikuisuuden el\u00e4m\u00e4nvaiheessa. Ohjausalan kannalta tutkimukseni tulokset voivat antaa suuntaviivoja siit\u00e4, millaisten teemojen kanssa ohjausalan ammattilaiset ty\u00f6skentelev\u00e4t ohjatessaan nuoria aikuisia t\u00e4ss\u00e4 ainutlaatuisessa el\u00e4m\u00e4nvaiheessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Laitinen (minkaala) on 2016-11-19 08:43:12.845550. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-19T08:43:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611194680.pdf: 562218 bytes, checksum: 3dc6d723fbc7d36e7cc51926f560b63b (MD5)\r\nlicense.html: 4886 bytes, checksum: 66c0159ecaafa28cb333cd81ae8bd87d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-19T08:43:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611194680.pdf: 562218 bytes, checksum: 3dc6d723fbc7d36e7cc51926f560b63b (MD5)\r\nlicense.html: 4886 bytes, checksum: 66c0159ecaafa28cb333cd81ae8bd87d (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muotoutuva aikuisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuori aikuisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemahaastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Et v\u00e4lill\u00e4 tuntee olevansa ihan penikka ja v\u00e4lill\u00e4 jotain muuta\" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten el\u00e4m\u00e4npoluilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten el\u00e4m\u00e4npoluilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611194680", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Teemahaastattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-19T08:43:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51926
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe82e268-221b-4e8c-9d81-4d5c541157ee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611194680.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Minna "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla muotoutuva aikuisuus nuori aikuisuus teemahaastattelu Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Teemahaastattelu 102 nuoret aikuiset aikuistuminen
title "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
title_alt Muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
title_full "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
title_fullStr "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
title_full_unstemmed "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
title_short "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta"
title_sort et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
title_sub muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
title_txtP "Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
topic muotoutuva aikuisuus nuori aikuisuus teemahaastattelu Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Teemahaastattelu 102 nuoret aikuiset aikuistuminen
topic_facet 102 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Teemahaastattelu aikuistuminen muotoutuva aikuisuus nuoret aikuiset nuori aikuisuus teemahaastattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51926 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611194680
work_keys_str_mv AT laitinenminna etvälillätunteeolevansaihanpenikkajavälilläjotainmuutamuotoutuvaaikuisuusnuortenai