Summary: | Rockmusiikki oli 1960-luvun lopulla saavuttanut maailmanlaajuisen suosion. Etenkin blues-vaikutteisten brittiyhtyeiden menestyksen myötä osa musiikinharrastajista alkoi kiinnostua rockin juurista. Rock oli syntynyt blues- ja kantrimusiikin yhteensulautumana 1950-luvun Yhdysvalloissa. Erityisesti rockin afrikkalaisamerikkalaiset juuret kiehtoivat brittiläisiä musiikinharrastajia. Perustettiin muun muassa blues-, soul- ja ska-musiikkiin keskittyneitä yhdistyksiä ja pienlehtiä. Brittiläisten esikuvien mukaan myös Suomessa perustettiin afrikkalaisamerikkalaiseen musiikkiin laaja-alaisesti keskittyvä yhdistys, Finnish Blues Society (FBS) kesällä 1968. Samoihin aikoihin yhdistys alkoi julkaista jäsenlehteään Blues Newsiä, joka pyrki tekemään afrikkalaisamerikkalaista musiikkia ja kulttuuria tunnetuksi Suomessa.
Tässä tutkielmassa tarkastelen suomalaista afrikkalaisamerikkalaisen musiikin harrastamista vuosina 1968–1980. Blues- ja rock and roll-musiikin harrastukseen usein liittyvät aitouden ja autenttisuuden ideaalit sekä näiden tavoittelu muodostavat tutkielman pääteeman. Olen kiinnostunut niistä erityispiirteistä, joita afrikkalaisamerikkalaisen musiikin harrastajat liittävät mielestään oikeanlaiseen musiikkiin. Tutkielman toisen suuren teeman muodostaa musiikin yhteiskunnallisuus. Tutkin tapoja, miten Blues Newsissä kirjoitetaan afrikkalaisamerikkalaisista ja heidän kotimaassaan Yhdysvalloissa kohtaamastaan sorrosta. Aikaisempaa tutkimusta ei afrikkalaisamerikkalaisen musiikin harrastamisesta ja sen yhteiskunnallisuudesta ole Suomen historian näkökulmasta tehty. Aineistoni koostuu vuosina 1968–1980 ilmestyneistä Blues News -lehdistä. Diskurssianalyysin avulla tutkin tekstissä piileviä kielen käyttöä ohjaavia mentaliteetteja niiden historiallisessa kontekstissaan.
Blues Newsin alkutaipaleen innostuneisuus lähes kaikkeen afrikkalaisamerikkalaiseen musiikkiin liittyvään kypsyi 1970-luvun edetessä kriittiseksi musiikkijournalismiksi. Vuosikymmenen puolessa välissä lehdessä käytiin kiivasta keskustelua sen sisällöstä. Myös lehden lukijat osallistuivat keskusteluun. Vastakkain olivat muun muassa perinteisen bluesin kannattajat ja aihepiiriltään laaja-alaisen lehden puolestapuhujat. Mielipiteitä jakoivat esimerkiksi kysymykset bluesin kaupallisuudesta ja suhteesta populaarimusiikkiin. Lehti oli aihepiiriltään laajimmillaan 1970-luvun lopulla. Yhteiskunnallisten kysymysten käsittelyn apuvälineenä toimi vasemmistolainen retoriikka. 1960- ja 1970-luvuilla, etenkin opiskelijapiireissä saattoi esiintyä voimakasta Amerikan vastaisuutta. Blues Newsissä tämä ilmeni muun muassa yhdysvaltalaisen yhteiskunnan epäkohtien esille tuomisena ja solidaarisuutena kotimaassaan sorrettuja afrikkalaisamerikkalaisia kohtaan.
|