Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa Case SatsElixia

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia liikuntakeskus SatsElixian asiakkaiden kokeman arvon vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Lisäksi haluttiin selvittää tyytyväisyyden ja uskollisuuden välistä suhdetta testaamalla sitä koettujen vaihtokustannusten sekä vaihtoehtoisten palveluntarjoajien houkuttelevuud...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaakkola, Anni
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51899
_version_ 1826225723447181312
author Jaakkola, Anni
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jaakkola, Anni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jaakkola, Anni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jaakkola, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia liikuntakeskus SatsElixian asiakkaiden kokeman arvon vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Lisäksi haluttiin selvittää tyytyväisyyden ja uskollisuuden välistä suhdetta testaamalla sitä koettujen vaihtokustannusten sekä vaihtoehtoisten palveluntarjoajien houkuttelevuuden mediaatiovaikutusten kautta. Vaikka aiempia tutkimuksia asiakkaiden kokemasta arvosta sekä tyytyväisyyden ja uskollisuuden välisestä suhteesta löytyi paljon, oli kuitenkin mielekästä tutkia käsitteiden välisiä suhteita juuri jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa testaamalla niiden lujuutta vaihtokustannusten ja vaihtoehtoisten palveluntarjoajien mediaatiovaikutuksilla. Teoriaosuudessa käsitellyistä keskeisistä käsitteistä koettu arvo, tyytyväisyys, uskollisuus, koetut vaihtokustannukset sekä vaihtoehtoisten palveluntarjoajien houkuttelevuus koostettiin tutkimuksen pohjana käytetty integroitu tutkimusmalli, joka yhdisteli Wangin ym. (2004) tutkimuksen arvoulottuvuuksia Castron ym. (2014) luomaan tyytyväisyyden ja uskollisuuden suhdetta testaavaan mediaatiomalliin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille sähköpostiosoitteensa luovuttaneille Elixia Seppälän jäsenasiakkaille. Aineiston analysointiin käytettiin Spss- ja Spss Amos 22.0 tilasto-ohjelmia. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lähes kaikki tutkimusmallin käsitteiden väliset suhteet olivat erittäin merkitsevillä tasoilla. Kohtalaista vaihtokustannusten mediaatiovaikutusta havaittiin tyytyväisyyden ja uskollisuuden välillä, mutta vaihtoehtoisten palveluntarjoajien osalta sitä ei havaittu ollenkaan. Tutkimuksen tulokset tukevat pääosin aiempia tutkimustuloksia, joskin pieniä eroavaisuuksia aiempiin tutkimuksiin voidaan löytää. Tutkimusmallin toimivuutta ja tulosten luotettavuutta olisi kuitenkin voitu parantaa suuremmalla otoskoolla, sillä tutkimusmallia jouduttiin muokkaamaan joidenkin muuttujien liiallisen korrelaation vuoksi.
first_indexed 2023-03-22T09:57:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaakkola, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-16T20:42:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-16T20:42:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1643053", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51899", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia liikuntakeskus SatsElixian asiakkaiden kokeman arvon vaikutusta asiakastyytyv\u00e4isyyteen. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 tyytyv\u00e4isyyden ja uskollisuuden v\u00e4list\u00e4 suhdetta testaamalla sit\u00e4 koettujen vaihtokustannusten sek\u00e4 vaihtoehtoisten palveluntarjoajien houkuttelevuuden mediaatiovaikutusten kautta.\r\n\r\nVaikka aiempia tutkimuksia asiakkaiden kokemasta arvosta sek\u00e4 tyytyv\u00e4isyyden ja uskollisuuden v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta l\u00f6ytyi paljon, oli kuitenkin mielek\u00e4st\u00e4 tutkia k\u00e4sitteiden v\u00e4lisi\u00e4 suhteita juuri j\u00e4senyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa testaamalla niiden lujuutta vaihtokustannusten ja vaihtoehtoisten palveluntarjoajien mediaatiovaikutuksilla. Teoriaosuudessa k\u00e4sitellyist\u00e4 keskeisist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00e4 koettu arvo, tyytyv\u00e4isyys, uskollisuus, koetut vaihtokustannukset sek\u00e4 vaihtoehtoisten palveluntarjoajien houkuttelevuus koostettiin tutkimuksen pohjana k\u00e4ytetty integroitu tutkimusmalli, joka yhdisteli Wangin ym. (2004) tutkimuksen arvoulottuvuuksia Castron ym. (2014) luomaan tyytyv\u00e4isyyden ja uskollisuuden suhdetta testaavaan mediaatiomalliin. \r\n\r\nTutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 Webropol -kyselylomakkeella, joka l\u00e4hetettiin kaikille s\u00e4hk\u00f6postiosoitteensa luovuttaneille Elixia Sepp\u00e4l\u00e4n j\u00e4senasiakkaille. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin Spss- ja Spss Amos 22.0 tilasto-ohjelmia. Tutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki tutkimusmallin k\u00e4sitteiden v\u00e4liset suhteet olivat eritt\u00e4in merkitsevill\u00e4 tasoilla. Kohtalaista vaihtokustannusten mediaatiovaikutusta havaittiin tyytyv\u00e4isyyden ja uskollisuuden v\u00e4lill\u00e4, mutta vaihtoehtoisten palveluntarjoajien osalta sit\u00e4 ei havaittu ollenkaan. Tutkimuksen tulokset tukevat p\u00e4\u00e4osin aiempia tutkimustuloksia, joskin pieni\u00e4 eroavaisuuksia aiempiin tutkimuksiin voidaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4. Tutkimusmallin toimivuutta ja tulosten luotettavuutta olisi kuitenkin voitu parantaa suuremmalla otoskoolla, sill\u00e4 tutkimusmallia jouduttiin muokkaamaan joidenkin muuttujien liiallisen korrelaation vuoksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Jaakkola (aniisoja) on 2016-11-16 20:42:39.529432. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-16T20:42:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611164640.pdf: 1276228 bytes, checksum: f88b0958700efc57527a7f2d97a37fbf (MD5)\r\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 3458ee3a0b6328712e8ed1995a125cfc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-16T20:42:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611164640.pdf: 1276228 bytes, checksum: f88b0958700efc57527a7f2d97a37fbf (MD5)\r\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 3458ee3a0b6328712e8ed1995a125cfc (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SatsElixia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakasuskollisuuden muodostuminen j\u00e4senyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611164640", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-16T20:42:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakeskukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51899
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8a2383a-665c-40c8-8f5e-018b7956932b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611164640.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaakkola, Anni Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia SatsElixia Markkinointi Marketing Kvantitatiivinen tutkimus 20423 liikuntakeskukset asiakasuskollisuus asiakastyytyväisyys
title Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia
title_full Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia
title_fullStr Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia
title_full_unstemmed Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia
title_short Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa
title_sort asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa case satselixia
title_sub Case SatsElixia
title_txtP Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia
topic SatsElixia Markkinointi Marketing Kvantitatiivinen tutkimus 20423 liikuntakeskukset asiakasuskollisuus asiakastyytyväisyys
topic_facet 20423 Kvantitatiivinen tutkimus Marketing Markkinointi SatsElixia asiakastyytyväisyys asiakasuskollisuus liikuntakeskukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51899 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611164640
work_keys_str_mv AT jaakkolaanni asiakasuskollisuudenmuodostuminenjäsenyyteenperustuvienpalvelujenkontekstissacasesa