Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat

Tässä tutkimuksessa selvitettiin millaista markkinointiviestintää Lapuan hiippakunnan seurakunnissa tällä hetkellä tehdään, ja miten asiakaslähtöistä toimintaa ja viestintää seurakunnissa toteutetaan. Nykytilannetta verrattiin seurakuntien käytössä olevan Jäsen 360° -segmentointityökalun dataan seur...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiipakka, Emilia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51896
_version_ 1826225707773067264
author Hiipakka, Emilia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hiipakka, Emilia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hiipakka, Emilia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hiipakka, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin millaista markkinointiviestintää Lapuan hiippakunnan seurakunnissa tällä hetkellä tehdään, ja miten asiakaslähtöistä toimintaa ja viestintää seurakunnissa toteutetaan. Nykytilannetta verrattiin seurakuntien käytössä olevan Jäsen 360° -segmentointityökalun dataan seurakuntien alueella asuvan väestön mediankäytöstä sekä suhtautumisesta seurakunnan jäsenyyteen ja viestintään. Kahden aineiston valossa pyrittiin muodostamaan kokonaisnäkemys seurakuntien tekemästä viestinnästä – onko se relevanttia, ovatko resurssit suunnattu oikein ja mitä seurakunnissa voitaisiin tehdä toisin. Tutkimus on kohdeorganisaation tarpeista ja lähtökohdista käsin toteutettu tapaustutkimus. Mukana tutkimuksessa oli 22 seurakuntaa hiippakunnan alueelta. Tutkimus toteutettiin seurakuntien viestintävastaaville lähetetyllä kyselytutkimuksella, Jäsen 360° -työkalun datan analyysillä ja vertaamalla näitä kahta aineistoa keskenään. Tutkimuksessa eroja löytyi erityisesti seurakuntien tällä hetkellä hyödyntämistä markkinointiviestinnän keinoista ja mediakanavista, sekä viestinnän tavoitteista ja teemoista. Tutkimustulokset antavat seurakunnille selkeitä viitteitä entistä jäsenlähtöisemmän viestinnän toteuttamiseen. Maaperä seurakuntien viestinnälle ei ole kuitenkaan hedelmällinen. Viestinnän halutaan jäävän etäiseksi, eikä sitä haluta kuluttaa yksilöitynä tai henkilökohtaiseksi koetuissa kanavissa. Tutkimustulosten mukaan myös seurakuntien jäsenlähtöisessä toiminnassa löytyi ristiriitaisuuksia. Tutkittavat seurakunnat tietävät millaista jäsenlähtöisyyden pitäisi olla, ja ne arvioivat itsensä keskimääräistä jäsenlähtöisemmäksi. Aitoa jäsenymmärryksen omaksumista jarruttavat kuitenkin rajalliset resurssit ja sisäänpäinkääntynyt toimintakulttuuri.
first_indexed 2023-03-22T09:59:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Asunta, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiipakka, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-16T09:25:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-16T09:25:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1643051", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51896", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin millaista markkinointiviestint\u00e4\u00e4 Lapuan hiippakunnan seurakunnissa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n, ja miten asiakasl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 toimintaa ja viestint\u00e4\u00e4 seurakunnissa toteutetaan. Nykytilannetta verrattiin seurakuntien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan J\u00e4sen 360\u00b0 -segmentointity\u00f6kalun dataan seurakuntien alueella asuvan v\u00e4est\u00f6n mediank\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 suhtautumisesta seurakunnan j\u00e4senyyteen ja viestint\u00e4\u00e4n. Kahden aineiston valossa pyrittiin muodostamaan kokonaisn\u00e4kemys seurakuntien tekem\u00e4st\u00e4 viestinn\u00e4st\u00e4 \u2013 onko se relevanttia, ovatko resurssit suunnattu oikein ja mit\u00e4 seurakunnissa voitaisiin tehd\u00e4 toisin.\r\n\r\nTutkimus on kohdeorganisaation tarpeista ja l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin toteutettu tapaustutkimus. Mukana tutkimuksessa oli 22 seurakuntaa hiippakunnan alueelta. Tutkimus toteutettiin seurakuntien viestint\u00e4vastaaville l\u00e4hetetyll\u00e4 kyselytutkimuksella, J\u00e4sen 360\u00b0 -ty\u00f6kalun datan analyysill\u00e4 ja vertaamalla n\u00e4it\u00e4 kahta aineistoa kesken\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nTutkimuksessa eroja l\u00f6ytyi erityisesti seurakuntien t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 markkinointiviestinn\u00e4n keinoista ja mediakanavista, sek\u00e4 viestinn\u00e4n tavoitteista ja teemoista. Tutkimustulokset antavat seurakunnille selkeit\u00e4 viitteit\u00e4 entist\u00e4 j\u00e4senl\u00e4ht\u00f6isemm\u00e4n viestinn\u00e4n toteuttamiseen. Maaper\u00e4 seurakuntien viestinn\u00e4lle ei ole kuitenkaan hedelm\u00e4llinen. Viestinn\u00e4n halutaan j\u00e4\u00e4v\u00e4n et\u00e4iseksi, eik\u00e4 sit\u00e4 haluta kuluttaa yksil\u00f6ityn\u00e4 tai henkil\u00f6kohtaiseksi koetuissa kanavissa. Tutkimustulosten mukaan my\u00f6s seurakuntien j\u00e4senl\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 toiminnassa l\u00f6ytyi ristiriitaisuuksia. Tutkittavat seurakunnat tiet\u00e4v\u00e4t millaista j\u00e4senl\u00e4ht\u00f6isyyden pit\u00e4isi olla, ja ne arvioivat itsens\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 j\u00e4senl\u00e4ht\u00f6isemm\u00e4ksi. Aitoa j\u00e4senymm\u00e4rryksen omaksumista jarruttavat kuitenkin rajalliset resurssit ja sis\u00e4\u00e4np\u00e4ink\u00e4\u00e4ntynyt toimintakulttuuri.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emilia Hiipakka (emelsaar) on 2016-11-16 09:25:24.743568. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-16T09:25:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611164636.pdf: 1480349 bytes, checksum: d0b6d728c68ac494217c9c7a49df7ac2 (MD5)\r\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 254789b7a0c44f37bed01624389b18b4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-16T09:25:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611164636.pdf: 1480349 bytes, checksum: d0b6d728c68ac494217c9c7a49df7ac2 (MD5)\r\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 254789b7a0c44f37bed01624389b18b4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (136 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lapuan hiippakunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "J\u00e4senl\u00e4ht\u00f6inen markkinointiviestint\u00e4 seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611164636", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-16T09:25:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "order", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "evankelis-luterilainen kirkko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seurakunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleishy\u00f6dylliset yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4senet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51896
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/83aef324-134e-48c8-9b06-76c731aaa075\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611164636.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiipakka, Emilia Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat Lapuan hiippakunta Yhteisöviestintä Organizational Communication Tapaustutkimus Kyselytutkimus 3131 evankelis-luterilainen kirkko seurakunnat yleishyödylliset yhteisöt markkinointiviestintä jäsenet asiakaslähtöisyys
title Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat
title_full Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat
title_fullStr Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat
title_full_unstemmed Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat
title_short Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa
title_sort jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa case lapuan hiippakunnan seurakunnat
title_sub Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat
title_txtP Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat
topic Lapuan hiippakunta Yhteisöviestintä Organizational Communication Tapaustutkimus Kyselytutkimus 3131 evankelis-luterilainen kirkko seurakunnat yleishyödylliset yhteisöt markkinointiviestintä jäsenet asiakaslähtöisyys
topic_facet 3131 Kyselytutkimus Lapuan hiippakunta Organizational Communication Tapaustutkimus Yhteisöviestintä asiakaslähtöisyys evankelis-luterilainen kirkko jäsenet markkinointiviestintä seurakunnat yleishyödylliset yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51896 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611164636
work_keys_str_mv AT hiipakkaemilia jäsenlähtöinenmarkkinointiviestintäseurakunnissacaselapuanhiippakunnanseurakunnat