Sisarusten hoidon järjestäminen kun perheeseen syntyy vauva

TIIVISTELMÄ Huupponen Mari. 2016. Sisarusten hoidon järjestäminen kun perheeseen syntyy vauva. Varhaiskasvatustieteen pro gradu–tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Varhaiskasvatuksen laitos. 70 sivua. Tässä tutkimuksessa perehdyin sisarusten hoidon järjestämiseen kun perheeseen syntyy vauva. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huupponen, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51877
Kuvaus
Yhteenveto:TIIVISTELMÄ Huupponen Mari. 2016. Sisarusten hoidon järjestäminen kun perheeseen syntyy vauva. Varhaiskasvatustieteen pro gradu–tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Varhaiskasvatuksen laitos. 70 sivua. Tässä tutkimuksessa perehdyin sisarusten hoidon järjestämiseen kun perheeseen syntyy vauva. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville kuinka yleistä on viedä sisarus päivähoitoon ja mitkä syyt vaikuttavat päätökseen hoitopaikasta. Aiheeseen perehdyin lasten kasvu- ja toimintaympäristöjen kautta, jotka tässä tutkimuksessa ovat koti- ja päivähoitoympäristöt. Vanhemmuutta tarkastelin mm Rautiaisen (2001) vanhemmuuden roolikartan sekä erilaisten kasvatusilmapiirien (Alasuutari 2003; Ugaste 2005) kautta. Lasten kasvuun ja kehitykseen vaikuttaa sisarukset ja vertaissuhteet (Salmivalli 2005; Hutchin 2013; Laaksonen 2014), joilla voi olla sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia kehitykseen riippuen siitä miten lapsi kokee tulleensa kohdatuksi. Tutkimus on kvantitatiivinen ja se toteutettiin verkkokyselyllä keväällä ja kesällä 2015. Kysely oli suunnattu äideille, jotka olivat vanhempainrahakaudella. Kyselyyn vastasi 59 vastaaja. Tuloksissa selviää, että noin puolet sisaruksista hoidetaan kotona ja puolet päivähoidossa. Syyt päivähoidolle ovat lasten sosiaaliset suhteet sekä äidin jaksaminen, kotihoidossa olevista lapsista ei nähty tarvetta viedä päivähoitoon. Vanhemmat kokivat, että kotihoidossa olevat lapset tulevat paremmin kohdatuiksi kuin päivähoidossa olevat. Toisaalta päivähoidossa lasten koettiin oppivat paremmin sosiaalisia taitoja. Vauvan syntymän myötä noin puolilla sisaruksilla oli negatiivisia tai positiivisia muutoksia käyttäytymisessä.