Hashtagin kaappaaminen Twitterissä huumoria, kritiikkiä ja huutelua

Sosiaalinen media tuo organisaatiot ja yleisöt yhteiselle areenalle, jossa organisaatioiden on keksittävä uusia tapoja saadakseen yleisöjen huomion sekä pitääkseen viestinsä pinnalla ja jossa yleisöillä on mahdollisuus kyseenalaistaa organisaatioita. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virolainen, Mia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51850
_version_ 1826225717077082112
author Virolainen, Mia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virolainen, Mia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virolainen, Mia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virolainen, Mia
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen media tuo organisaatiot ja yleisöt yhteiselle areenalle, jossa organisaatioiden on keksittävä uusia tapoja saadakseen yleisöjen huomion sekä pitääkseen viestinsä pinnalla ja jossa yleisöillä on mahdollisuus kyseenalaistaa organisaatioita. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tilannetta, jossa yleisö kaappaa organisaation Twitter- kampanjan hashtagin ja kääntää kampanjan organisaatiota vastaan. Tutkimuksessa selvitetään, millainen prosessi hashtagin kaappaaminen on ja millaisia kaappauksia hashtagilla on tutkimalla kahvilaketju Starbucksin maaliskuussa 2015 lanseeraaman racetogether-kampanjan hashtagia. Tutkimusaineistoksi kerättiin tuhat #racetogether-hashtagilla merkittyä twiittiä suoraan Twitteristä. Aineisto analysoitiin aikaisempaa brändivastarintaan liittyvää tutkimusta hyödyntäen teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä aihetta taustoitettiin muun muassa sosiaalisen median ja Twitterin, word-of-mouth-viestinnän, brändien merkityksen yhdessäluomisen sekä brändivastarinnan näkökulmista. Tutkimuksessa selvisi, että hashtagin kaappaaminen on Twitterin teknisten ominaisuuksien vuoksi nopeasti etenevä tapahtumasarja, jossa hitaasti ja vähäsanaisesti reagoiva organisaatio jää altavastaajaksi, kun itseään ja yleisöään viihdyttävien humoristien, kampanjaa ja organisaatiota parjaavien kriitikoiden sekä negatiivisten huutelijoiden twiitit ylittävät uutiskynnyksen verkkomediassa. Verkkomedian tuottamia artikkeleita tapahtuneesta jaetaan Twitterissä edelleen, ja hashtagin kaappaamisesta tulee itseään voimistava kehä. Suuri negatiivisen word-of-mouthin aalto menee kuitenkin ohi, eikä hashtagin kaappaamisella ole välttämättä ainakaan välittömiä taloudellisia vaikutuksia brändin arvoon.
first_indexed 2024-09-11T08:52:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virolainen, Mia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-10T08:52:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-10T08:52:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1642675", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51850", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen media tuo organisaatiot ja yleis\u00f6t yhteiselle areenalle, jossa organisaatioiden on keksitt\u00e4v\u00e4 uusia tapoja saadakseen yleis\u00f6jen huomion sek\u00e4 pit\u00e4\u00e4kseen viestins\u00e4 pinnalla ja jossa yleis\u00f6ill\u00e4 on mahdollisuus kyseenalaistaa organisaatioita.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 tilannetta, jossa yleis\u00f6 kaappaa organisaation Twitter- kampanjan hashtagin ja k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 kampanjan organisaatiota vastaan. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, millainen prosessi hashtagin kaappaaminen on ja millaisia kaappauksia hashtagilla on tutkimalla kahvilaketju Starbucksin maaliskuussa 2015 lanseeraaman racetogether-kampanjan hashtagia.\r\n\r\nTutkimusaineistoksi ker\u00e4ttiin tuhat #racetogether-hashtagilla merkitty\u00e4 twiitti\u00e4 suoraan Twitterist\u00e4. Aineisto analysoitiin aikaisempaa br\u00e4ndivastarintaan liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta hy\u00f6dynt\u00e4en teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 aihetta taustoitettiin muun muassa sosiaalisen median ja Twitterin, word-of-mouth-viestinn\u00e4n, br\u00e4ndien merkityksen yhdess\u00e4luomisen sek\u00e4 br\u00e4ndivastarinnan n\u00e4k\u00f6kulmista.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 hashtagin kaappaaminen on Twitterin teknisten ominaisuuksien vuoksi nopeasti etenev\u00e4 tapahtumasarja, jossa hitaasti ja v\u00e4h\u00e4sanaisesti reagoiva organisaatio j\u00e4\u00e4 altavastaajaksi, kun itse\u00e4\u00e4n ja yleis\u00f6\u00e4\u00e4n viihdytt\u00e4vien humoristien, kampanjaa ja organisaatiota parjaavien kriitikoiden sek\u00e4 negatiivisten huutelijoiden twiitit ylitt\u00e4v\u00e4t uutiskynnyksen verkkomediassa. Verkkomedian tuottamia artikkeleita tapahtuneesta jaetaan Twitteriss\u00e4 edelleen, ja hashtagin kaappaamisesta tulee itse\u00e4\u00e4n voimistava keh\u00e4. Suuri negatiivisen word-of-mouthin aalto menee kuitenkin ohi, eik\u00e4 hashtagin kaappaamisella ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ainakaan v\u00e4litt\u00f6mi\u00e4 taloudellisia vaikutuksia br\u00e4ndin arvoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mia Virolainen (mimaviro) on 2016-11-10 08:52:40.115788. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-10T08:52:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611104603.pdf: 4156633 bytes, checksum: 8de91b91106c0b9befe40e50a3e3c243 (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 97946c279c67863f894836834bd0fba4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-10T08:52:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611104603.pdf: 4156633 bytes, checksum: 8de91b91106c0b9befe40e50a3e3c243 (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 97946c279c67863f894836834bd0fba4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hashtagit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaappaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4jien luoma sis\u00e4lt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "word-of-mouth", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hashtagin kaappaaminen Twitteriss\u00e4 : huumoria, kritiikki\u00e4 ja huutelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611104603", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-10T08:52:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastarinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51850
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7e5e3b7-f6bd-4f32-ba1d-a74f167d381c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611104603.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virolainen, Mia Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua hashtagit kaappaus käyttäjien luoma sisältö word-of-mouth Yhteisöviestintä Organizational Communication Tapaustutkimus 3131 Twitter sosiaalinen media brändit vastarinta
title Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua
title_full Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua
title_fullStr Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua
title_full_unstemmed Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua
title_short Hashtagin kaappaaminen Twitterissä
title_sort hashtagin kaappaaminen twitterissä huumoria kritiikkiä ja huutelua
title_sub huumoria, kritiikkiä ja huutelua
title_txtP Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua
topic hashtagit kaappaus käyttäjien luoma sisältö word-of-mouth Yhteisöviestintä Organizational Communication Tapaustutkimus 3131 Twitter sosiaalinen media brändit vastarinta
topic_facet 3131 Organizational Communication Tapaustutkimus Twitter Yhteisöviestintä brändit hashtagit kaappaus käyttäjien luoma sisältö sosiaalinen media vastarinta word-of-mouth
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51850 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611104603
work_keys_str_mv AT virolainenmia hashtaginkaappaaminentwitterissähuumoriakritiikkiäjahuutelua