Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen

Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää tunnistaa ennaltaehkäisyn tueksi. Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoituksena ol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hiekkanen, Rosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51787
_version_ 1826225719158505472
author Hiekkanen, Rosa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hiekkanen, Rosa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hiekkanen, Rosa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hiekkanen, Rosa
datasource_str_mv jyx
description Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää tunnistaa ennaltaehkäisyn tueksi. Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden siirtymäkokemusten kehitystä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli selvittää, onko erityisoppilaana oleminen yhteydessä siirtymäkokemuksien laatuun. Lisäksi tarkasteltiin, toimiiko erityisopetus selittävänä tekijänä kokemusten mahdollisille muutoksille senkin jälkeen, kun sukupuoli ja koulumenestys on vakioitu. Tutkimuksen aineisto on peräisin Itä-Suomen yliopiston ISKE-hankkeessa vuosina 2010-2012 kerätystä tutkimusaineistosta. Aineistossa oli oppilaiden uskomuksia kuudennella (N = 594) ja seitsemännellä luokalla (N = 591) akateemisesta minäpystyvyydestä, myönteisistä opettaja-oppilassuhteista ja vertaissuhteisiin liittyvistä peloista. Lisäksi tiedossa oli oppilaiden erityisopetusstatus, sukupuoli ja opettajan arvioima ylä- ja alakoulun koulumenestys. Tulosten perusteella koko ryhmän tasolla uskomukset akateemisesta minäpystyvyydestä pysyivät siirtymän yli melko samana. Uskomukset myönteisistä opettaja-oppilassuhteista heikkenivät. Vertaissuhteisiin liittyvät pelot vähenivät. Kuudennella luokalla saatu erityisopetus oli yhteydessä kaikkien kolmen siirtymämuuttujan yleiseen tasoon ja vertaissuhteisiin liittyvien pelkojen kehitykseen. Kuudennella luokalla tukea saaneilla oppilailla oli enemmän pelkoja, mutta nämä pelot eivät kuitenkaan toteutuneet seitsemännellä luokalla. Myös sukupuoli ja koulumenestys selittivät kuitenkin joitakin tuloksia, paikoittain enemmän kuin erityisopetusstatus. Kuudennella luokalla tulisi kiinnittää enemmän huomiota tehostettua tukea saaneiden oppilaiden siirtymään.
first_indexed 2023-03-22T09:57:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiekkanen, Rosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-01T14:30:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-01T14:30:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1611267", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51787", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nuorten syrj\u00e4ytymisest\u00e4 on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtym\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun toimii syrj\u00e4ytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkk\u00e4\u00e4n siirtym\u00e4aikaan liittyv\u00e4t riskitekij\u00e4t olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa ennaltaehk\u00e4isyn tueksi. T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden siirtym\u00e4kokemusten kehityst\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko erityisoppilaana oleminen yhteydess\u00e4 siirtym\u00e4kokemuksien laatuun. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, toimiiko erityisopetus selitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 kokemusten mahdollisille muutoksille senkin j\u00e4lkeen, kun sukupuoli ja koulumenestys on vakioitu.\r\nTutkimuksen aineisto on per\u00e4isin It\u00e4-Suomen yliopiston ISKE-hankkeessa vuosina 2010-2012 ker\u00e4tyst\u00e4 tutkimusaineistosta. Aineistossa oli oppilaiden uskomuksia kuudennella (N = 594) ja seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla (N = 591) akateemisesta min\u00e4pystyvyydest\u00e4, my\u00f6nteisist\u00e4 opettaja-oppilassuhteista ja vertaissuhteisiin liittyvist\u00e4 peloista. Lis\u00e4ksi tiedossa oli oppilaiden erityisopetusstatus, sukupuoli ja opettajan arvioima yl\u00e4- ja alakoulun koulumenestys.\r\nTulosten perusteella koko ryhm\u00e4n tasolla uskomukset akateemisesta min\u00e4pystyvyydest\u00e4 pysyiv\u00e4t siirtym\u00e4n yli melko samana. Uskomukset my\u00f6nteisist\u00e4 opettaja-oppilassuhteista heikkeniv\u00e4t. Vertaissuhteisiin liittyv\u00e4t pelot v\u00e4heniv\u00e4t. Kuudennella luokalla saatu erityisopetus oli yhteydess\u00e4 kaikkien kolmen siirtym\u00e4muuttujan yleiseen tasoon ja vertaissuhteisiin liittyvien pelkojen kehitykseen. Kuudennella luokalla tukea saaneilla oppilailla oli enemm\u00e4n pelkoja, mutta n\u00e4m\u00e4 pelot eiv\u00e4t kuitenkaan toteutuneet seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla. My\u00f6s sukupuoli ja koulumenestys selittiv\u00e4t kuitenkin joitakin tuloksia, paikoittain enemm\u00e4n kuin erityisopetusstatus.\r\nKuudennella luokalla tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota tehostettua tukea saaneiden oppilaiden siirtym\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Rosa Hiekkanen (roemhiek) on 2016-11-01 14:30:07.843190. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-01T14:30:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611014543.pdf: 974313 bytes, checksum: 39febed4530ec100eb727375158811a1 (MD5)\r\nlicense.html: 4887 bytes, checksum: eb5a06f83e3a2d3f214536546323baa2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-01T14:30:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611014543.pdf: 974313 bytes, checksum: 39febed4530ec100eb727375158811a1 (MD5)\r\nlicense.html: 4887 bytes, checksum: eb5a06f83e3a2d3f214536546323baa2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Siirtym\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Siirtym\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611014543", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-01T14:30:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51787
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3cb33491-30ef-4d2b-acf7-93e524710efb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611014543.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiekkanen, Rosa Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilas erityisopetus sukupuoli koulumenestys Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisoppilaat alakoulu yläkoulu siirtymävaihe ongelmat kokemukset opintomenestys siirtymäaika
title Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
title_alt Kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
title_full Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
title_fullStr Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
title_full_unstemmed Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
title_short Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana
title_sort siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana kokemusten sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
title_sub kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
title_txtP Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
topic Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilas erityisopetus sukupuoli koulumenestys Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisoppilaat alakoulu yläkoulu siirtymävaihe ongelmat kokemukset opintomenestys siirtymäaika
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Siirtymä alakoulusta yläkouluun Special Education alakoulu erityisopetus erityisoppilaat kokemukset koulumenestys ongelmat opintomenestys oppilas siirtymäaika siirtymävaihe sukupuoli yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51787 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611014543
work_keys_str_mv AT hiekkanenrosa siirtymäalakoulustayläkouluunoppilaankokemanakokemustensukupuolenjakoulumenestykse