Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching

Tieto foneemisten aakkosten hallinnan tasosta on olennaista, koska suullinen viestintä on tärkeässä osassa opetussuunnitelmissa ja koska foneemisiin aakkosiin perustuvan opetusmetodin on todettu korjaavan väärinkäsityksiä kielen lausumisessa. Aiempi tutkimus on keskittynyt tutkimaan, millaiset ääntä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarelainen, Aino
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51721
_version_ 1826225749251588096
author Saarelainen, Aino
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saarelainen, Aino Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saarelainen, Aino Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saarelainen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tieto foneemisten aakkosten hallinnan tasosta on olennaista, koska suullinen viestintä on tärkeässä osassa opetussuunnitelmissa ja koska foneemisiin aakkosiin perustuvan opetusmetodin on todettu korjaavan väärinkäsityksiä kielen lausumisessa. Aiempi tutkimus on keskittynyt tutkimaan, millaiset ääntämisongelmat ovat tyypillisiä suomalaisille ja kuinka erilaisia lausumismalleja voidaan käyttää englannin opetuksessa. Aiemmin ei ole kuitenkaan tutkittu sitä, miten paljon ja millä tavoin lausumista opetetaan ja miten hyvin kirjoissa esiintyviä foneemisia merkkejä on hyödynnetty lukiotasolla. Tutkimuksessa etsittiin vastausta siihen, pitävätkö opiskelijat puhumista ja ääntämistä tärkeämpänä kuin kirjoittamista ja oikeinkirjoitusta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka paljon opiskelijoiden oman kokemuksen mukaan heille on opetettu ääntämistä. Kolmantena tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka hyvin lukiolaiset tunnistavat foneemisia symboleita ja niillä tehtyä tarkekirjoitusta. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella. Kysely teetettiin Keski-Suomessa kuudessa koulussa oppitunneilla vuonna 2014. Opiskelijoiden vastauksia tulkittiin hyödyntämällä analyysissa pääosin prosentteja ja keskiarvoja. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat pitävät puhumista ja oikein lausumista tärkeämpänä kuin kirjoittamista ja oikeinkirjoitusta. Lisäksi tutkimustulos kertoo ääntämisen opetuksen vähentyvän alakoulusta lukioon vaikka ääntämistä opetettiinkin eniten yläasteella. Tutkimuksessa listattujen ääntämisen opetustapojen käyttö vähentyi opetussuunnitelmaa noudattaen alakoulusta lukioon. Opiskelijat pystyvät tunnistamaan foneemisia symboleita ja tarkekirjoitusta jossain määrin vaikka suomen foneemi-grafeemisuhde tekee siitä haastavaa. Selkeästi parhaiten foneemeista tunnistettiin sekä itsenäisinä foneemeina että tarkekirjoituksen sisällä ne foneemit, jotka ulkonäöllisesti muistuttivat eniten grafeemeja. Tutkimuksessa selvisi myös, että foneemien tunnistamisessa on lukiolaisten välillä suuria eroja. Tulevaisuudessa tulisi tutkia mm. sitä, mitä tarkekirjoitustapaa oppikirjat käyttävät ja millä eri tavoilla niitä opetetaan. Foneemien käyttöä ääntämisen opetuksessa myös oppitunneilla tulisi tutkia vielä lisää, jotta saataisiin selville, kuinka paljon symboleita todellisuudessa käytetään ja kuinka paljon vaihtelua on esimerkiksi eri luokka-asteiden välillä. Lisäksi symbolien käytön hyötyjen ja haittojen tutkimusta tarvitaan lisää.
first_indexed 2023-03-22T09:58:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarelainen, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-30T18:14:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-30T18:14:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1579094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51721", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto foneemisten aakkosten hallinnan tasosta on olennaista, koska suullinen viestint\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa opetussuunnitelmissa ja koska foneemisiin aakkosiin perustuvan opetusmetodin on todettu korjaavan v\u00e4\u00e4rink\u00e4sityksi\u00e4 kielen lausumisessa. Aiempi tutkimus on keskittynyt tutkimaan, millaiset \u00e4\u00e4nt\u00e4misongelmat ovat tyypillisi\u00e4 suomalaisille ja kuinka erilaisia lausumismalleja voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 englannin opetuksessa. Aiemmin ei ole kuitenkaan tutkittu sit\u00e4, miten paljon ja mill\u00e4 tavoin lausumista opetetaan ja miten hyvin kirjoissa esiintyvi\u00e4 foneemisia merkkej\u00e4 on hy\u00f6dynnetty lukiotasolla.\r\nTutkimuksessa etsittiin vastausta siihen, pit\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opiskelijat puhumista ja \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin kirjoittamista ja oikeinkirjoitusta. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s, kuinka paljon opiskelijoiden oman kokemuksen mukaan heille on opetettu \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4. Kolmantena tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, kuinka hyvin lukiolaiset tunnistavat foneemisia symboleita ja niill\u00e4 tehty\u00e4 tarkekirjoitusta. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella. Kysely teetettiin Keski-Suomessa kuudessa koulussa oppitunneilla vuonna 2014. Opiskelijoiden vastauksia tulkittiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 analyysissa p\u00e4\u00e4osin prosentteja ja keskiarvoja.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t puhumista ja oikein lausumista t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin kirjoittamista ja oikeinkirjoitusta. Lis\u00e4ksi tutkimustulos kertoo \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen v\u00e4hentyv\u00e4n alakoulusta lukioon vaikka \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opetettiinkin eniten yl\u00e4asteella. Tutkimuksessa listattujen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetustapojen k\u00e4ytt\u00f6 v\u00e4hentyi opetussuunnitelmaa noudattaen alakoulusta lukioon.\r\nOpiskelijat pystyv\u00e4t tunnistamaan foneemisia symboleita ja tarkekirjoitusta jossain m\u00e4\u00e4rin vaikka suomen foneemi-grafeemisuhde tekee siit\u00e4 haastavaa. Selke\u00e4sti parhaiten foneemeista tunnistettiin sek\u00e4 itsen\u00e4isin\u00e4 foneemeina ett\u00e4 tarkekirjoituksen sis\u00e4ll\u00e4 ne foneemit, jotka ulkon\u00e4\u00f6llisesti muistuttivat eniten grafeemeja. Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 foneemien tunnistamisessa on lukiolaisten v\u00e4lill\u00e4 suuria eroja.\r\nTulevaisuudessa tulisi tutkia mm. sit\u00e4, mit\u00e4 tarkekirjoitustapaa oppikirjat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja mill\u00e4 eri tavoilla niit\u00e4 opetetaan. Foneemien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa my\u00f6s oppitunneilla tulisi tutkia viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4, jotta saataisiin selville, kuinka paljon symboleita todellisuudessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja kuinka paljon vaihtelua on esimerkiksi eri luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi symbolien k\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6tyjen ja haittojen tutkimusta tarvitaan lis\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino Saarelainen (ailesaar) on 2016-10-30 18:14:13.355479. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-30T18:14:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201610304498.pdf: 2244027 bytes, checksum: 2db9074d67cb6827b9e02b7100e365c6 (MD5)\r\nlicense.html: 4840 bytes, checksum: 703f01c3956667b84ea710a213c9487d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-30T18:14:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201610304498.pdf: 2244027 bytes, checksum: 2db9074d67cb6827b9e02b7100e365c6 (MD5)\r\nlicense.html: 4840 bytes, checksum: 703f01c3956667b84ea710a213c9487d (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (105 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610304498", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-30T18:14:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "foneemit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkekirjoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51721
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc562099-a84b-4364-9626-db883f2f3d54\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610304498.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarelainen, Aino Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching Kielen oppiminen englannin kieli äänteet opetus Englannin kieli English 301 kielen oppiminen foneemit ääntäminen tarkekirjoitus
title Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching
title_full Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching
title_fullStr Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching
title_full_unstemmed Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching
title_short Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching
title_sort mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching
title_txtP Mastery of phonemic symbols and student experiences in pronunciation teaching
topic Kielen oppiminen englannin kieli äänteet opetus Englannin kieli English 301 kielen oppiminen foneemit ääntäminen tarkekirjoitus
topic_facet 301 Englannin kieli English Kielen oppiminen englannin kieli foneemit kielen oppiminen opetus tarkekirjoitus äänteet ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51721 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610304498
work_keys_str_mv AT saarelainenaino masteryofphonemicsymbolsandstudentexperiencesinpronunciationteaching