Jaettu opettajuus samanaikaisopettajuus opettajien kokemana

Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden hyödyt ja hyötyjät. Lisäksi selvitettiin opettajien työkokemuksen merkitsevyyttä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Soukkala, Riitta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51595
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden hyödyt ja hyötyjät. Lisäksi selvitettiin opettajien työkokemuksen merkitsevyyttä samanaikaisopettajuuden toimintamallien kuvailuun ja heidän kokemustensa laatuun. Tutkimus toteutettiin lukuvuoden 2015-2016 aikana, kun mm. samanaikaisopettajuuteen ja laaja-alaisen erityisopettajan asiantuntijuuteen kannustavan oppimisen ja koulunkäynnin kolmiportaisen tuen ohjeistus oli ollut käytössä kouluissa viiden vuoden ajan. Tutkimuksen laadullisessa osassa havaittiin opettajien toivovan ja tarvitsevan lisää tietoa ja kokemusta samanaikaisopettajuuden toimintamalleista. Merkittävimmäksi hyödyksi opettajat nimesivät vastuun jakamisen ja vertaistuen mahdollisuuden sekä oppilaiden yksilöllisemmän opetuksen kahden opettajan toimiessa opetusryhmässä samanaikaisesti. Määrällisessä tarkastelussa huomattiin, ettei työvuosien määrällä ollut tässä aineistossa merkittävää vaikutusta opettajien kokemuksiin samanaikaisopettajuudesta.