Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten
kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen
työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden hyödyt ja
hyötyjät. Lisäksi selvitettiin opettajien työkokemuksen merkitsevyyttä samanaikaisopettajuuden
toimintamallien kuvailuun ja heidän kokemustensa laatuun.
Tutkimus toteutettiin lukuvuoden 2015-2016 aikana, kun mm. samanaikaisopettajuuteen
ja laaja-alaisen erityisopettajan asiantuntijuuteen kannustavan oppimisen
ja koulunkäynnin kolmiportaisen tuen ohjeistus oli ollut käytössä kouluissa
viiden vuoden ajan.
Tutkimuksen laadullisessa osassa havaittiin opettajien toivovan ja tarvitsevan
lisää tietoa ja kokemusta samanaikaisopettajuuden toimintamalleista.
Merkittävimmäksi hyödyksi opettajat nimesivät vastuun jakamisen ja vertaistuen
mahdollisuuden sekä oppilaiden yksilöllisemmän opetuksen kahden opettajan
toimiessa opetusryhmässä samanaikaisesti. Määrällisessä tarkastelussa
huomattiin, ettei työvuosien määrällä ollut tässä aineistossa merkittävää vaikutusta
opettajien kokemuksiin samanaikaisopettajuudesta.
|