Ideologian jäljillä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on lainsäädännön ohella merkittävin asiakirja, jolla perusopetuksen toimintaa ohjataan ja määritellään Suomessa. Tässä tutkimuksessa tarkastelen POPS2014-opetussuunnitelmaa poliittisena dokumenttina, joka on syntynyt eri intressiryhmien valtataistelun tulo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tervasmäki, Tuomas
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51582
_version_ 1826225701885313024
author Tervasmäki, Tuomas
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tervasmäki, Tuomas Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tervasmäki, Tuomas Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tervasmäki, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on lainsäädännön ohella merkittävin asiakirja, jolla perusopetuksen toimintaa ohjataan ja määritellään Suomessa. Tässä tutkimuksessa tarkastelen POPS2014-opetussuunnitelmaa poliittisena dokumenttina, joka on syntynyt eri intressiryhmien valtataistelun tuloksena. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia ideologisia piirteitä opetussuunnitelman arvoperustaan on artikuloitu ja millaisilla artikulaatioilla hegemoniaa pyritään rakentamaan. Tutkimus perustuu laclaulaiseen diskurssiteoriaan, joka on jälkifoundationalistinen viitekehys ja ongelmalähtöinen metodi. Tässä tutkimuksessa lähestymistapa mahdollistaa neutraaleilta ja luonnollisilta näyttävien opetussuunnitelman ilmiöiden politisoinnin eli niiden poliittisen ja ideologisen aspektin esille tuomisen opetussuunnitelman konsensustekstistä. Analysoin aineistosta artikuloituja kiinnekohtia ja yhtäläisyyden ketjuja. Yhtäläisyyden ketjujen kautta määritin kiinnekohtien partikulaarin sisällön ja nimesin ideologiset piirteet Heywoodin (2012) jaotteluun perustuen. Kiinnekohdat pyrkivät perustelemaan oman tarpeellisuutensa ja edustamansa ideologiset piirteet edistettäviksi kiinnittymällä universaalien merkitsijöiden, kuten tasa-arvo, yhteyteen. Opetussuunnitelman arvopohjan yhtenäisyyttä horjuttavia, ristiriitaisia sisältöjä artikuloidaan itsestäänselvien merkitsijöiden ja tyhjän merkitsijän logiikan kautta. Politisoiva analyysi tuo esiin opetussuunnitelman sosiaalisesti rakentuneen luonteen ja mahdollistaa nykyisten merkityksenantojen avoimen arvioinnin, vaihtoehtojen pohtimisen sekä vallitsevien artikulaatioiden haastamisen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Okkolin, Mari-Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tervasm\u00e4ki, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-11T07:38:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-11T07:38:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575530", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51582", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n ohella merkitt\u00e4vin asiakirja, jolla perusopetuksen toimintaa ohjataan ja m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n Suomessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen POPS2014-opetussuunnitelmaa poliittisena dokumenttina, joka on syntynyt eri intressiryhmien valtataistelun tuloksena. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ideologisia piirteit\u00e4 opetussuunnitelman arvoperustaan on artikuloitu ja millaisilla artikulaatioilla hegemoniaa pyrit\u00e4\u00e4n rakentamaan.\nTutkimus perustuu laclaulaiseen diskurssiteoriaan, joka on j\u00e4lkifoundationalistinen viitekehys ja ongelmal\u00e4ht\u00f6inen metodi. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa l\u00e4hestymistapa mahdollistaa neutraaleilta ja luonnollisilta n\u00e4ytt\u00e4vien opetussuunnitelman ilmi\u00f6iden politisoinnin eli niiden poliittisen ja ideologisen aspektin esille tuomisen opetussuunnitelman konsensustekstist\u00e4.\n\nAnalysoin aineistosta artikuloituja kiinnekohtia ja yht\u00e4l\u00e4isyyden ketjuja. Yht\u00e4l\u00e4isyyden ketjujen kautta m\u00e4\u00e4ritin kiinnekohtien partikulaarin sis\u00e4ll\u00f6n ja nimesin ideologiset piirteet Heywoodin (2012) jaotteluun perustuen. Kiinnekohdat pyrkiv\u00e4t perustelemaan oman tarpeellisuutensa ja edustamansa ideologiset piirteet edistett\u00e4viksi kiinnittym\u00e4ll\u00e4 universaalien merkitsij\u00f6iden, kuten tasa-arvo, yhteyteen. Opetussuunnitelman arvopohjan yhten\u00e4isyytt\u00e4 horjuttavia, ristiriitaisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 artikuloidaan itsest\u00e4\u00e4nselvien merkitsij\u00f6iden ja tyhj\u00e4n merkitsij\u00e4n logiikan kautta.\n\nPolitisoiva analyysi tuo esiin opetussuunnitelman sosiaalisesti rakentuneen luonteen ja mahdollistaa nykyisten merkityksenantojen avoimen arvioinnin, vaihtoehtojen pohtimisen sek\u00e4 vallitsevien artikulaatioiden haastamisen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomas Tervasm\u00e4ki (tuilterv) on 2016-10-11 07:38:03.965913. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-11T07:38:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610114326.pdf: 1390377 bytes, checksum: 3e3c38f5d6268fe7dd4c5579d610a69c (MD5)\nlicense.html: 4870 bytes, checksum: d0d54d21d88e48b242f77047649aa88f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-11T07:38:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610114326.pdf: 1390377 bytes, checksum: 3e3c38f5d6268fe7dd4c5579d610a69c (MD5)\nlicense.html: 4870 bytes, checksum: d0d54d21d88e48b242f77047649aa88f (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (114 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "n\u00e4enn\u00e4iskonsensus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ideologian j\u00e4ljill\u00e4 : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610114326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutussosiologian ja -politiikan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-11T07:38:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ideologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poliitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "artikulaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laclaulainen diskurssiteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konsensus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51582
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cc7bc141-56d8-4296-a82c-368fa477deaf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610114326.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tervasmäki, Tuomas Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi näennäiskonsensus Koulutussosiologian ja -politiikan maisteriohjelma 102 ideologia opetussuunnitelmat poliitiikka artikulaatio koulutuspolitiikka laclaulainen diskurssiteoria konsensus
title Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
title_alt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
title_full Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
title_fullStr Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
title_full_unstemmed Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
title_short Ideologian jäljillä
title_sort ideologian jäljillä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
title_sub perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
title_txtP Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
topic näennäiskonsensus Koulutussosiologian ja -politiikan maisteriohjelma 102 ideologia opetussuunnitelmat poliitiikka artikulaatio koulutuspolitiikka laclaulainen diskurssiteoria konsensus
topic_facet 102 Koulutussosiologian ja -politiikan maisteriohjelma artikulaatio ideologia konsensus koulutuspolitiikka laclaulainen diskurssiteoria näennäiskonsensus opetussuunnitelmat poliitiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51582 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610114326
work_keys_str_mv AT tervasmäkituomas ideologianjäljilläperusopetuksenopetussuunnitelmanperusteidenarvoperustanpoliit