Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla

Mäkäläinen, S. & Nurminen, J. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 68s. Useat aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet liikunn...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäkäläinen, Sakari, Nurminen, Janne
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51580
_version_ 1826225774110179328
author Mäkäläinen, Sakari Nurminen, Janne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkäläinen, Sakari Nurminen, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkäläinen, Sakari Nurminen, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkäläinen, Sakari
datasource_str_mv jyx
description Mäkäläinen, S. & Nurminen, J. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 68s. Useat aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet liikunnan hyötyjä ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille. Lisäksi liikunnan harrastamisella, hyvällä fyysisellä kunnolla sekä monipuolisilla liikuntataidoilla on todettu olevan positiivisia yhteyksiä oppimiseen ja koulumenestykseen. Aiempi tutkimus ei ole kuitenkaan vertaillut fyysisen aktiivisuuden, kunnon ja motoristen taitojen yhteyttä kouluaineisiin samalla aineistolla. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteyttä koulumenestykseen äidinkielessä, matematiikassa ja A1-kielessä. Tutkimuksen otanta koostui 1272 (653 poikaa ja 619 tyttöä) oppilaasta. Aineisto on kerätty Opetushallituksen liikunnan oppimistulosarvioinnissa vuonna 2010. Tässä tutkimuksessa käytettiin kyselyillä kerättyä tietoa oppilaiden kouluarvosanoista ja fyysisen aktiivisuuden määrästä sekä objektiivisesti mitattuja kunto- ja liikehallintatestien tuloksia. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimella sekä lineaarisella regressioanalyysilla. Fyysinen kunto, motoriset taidot ja fyysinen aktiivisuus olivat positiivisessa yhteydessä etenkin äidinkielen ja matematiikan arvosanaan sekä tytöillä että pojilla. Yhteys A1-kielen arvosanaan jäi kuitenkin muita oppiaineita selvästi heikommaksi. Tytöillä fyysinen kunto, motoriset taidot ja fyysinen aktiivisuus selittivät paremmin oppiaineiden kouluarvosanojen vaihtelua kuin pojilla. Tytöillä korkein selityaste havaittiin matematiikan arvosanassa ja pojilla äidinkielen arvosanassa. Fyysinen kunto selitti parhaiten koulumenestystä molemmilla sukupuolilla. Tämän tutkimuksen mukaan liikunnan osatekijöillä havaittiin positiivinen yhteys koulumenestykseen. Tutkittujen muuttujien ja koulumenestyksen välinen yhteys ei oppimisprosessien monimuotoisen luonteen vuoksi ole kuitenkaan kovin vahva. Monipuolinen koululiikunta tavoittaa jokaisen nuoren luoden mahdollisuuksia toimintakyvyn ja taitojen kehittämiseen, millä on fyysistä aktiivisuutta lisäävä vaikutus. Tämä tutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia siten, että nuoruuden liikunnallinen elämäntapa tukee terveyden ja hyvinvoinnin lisäksi myös nuoren koulumenestystä. Mäkäläinen, S. & Nurminen, J. 2016. Connection of physical activity, physical fitness and motor skills to academic achievement on 9th graders. Department of Physical Education, University of Jyvskylä, Master´s Thesis of Sports Pedagogy, 68pp. Several previous studies have shown the benefits of physical activity on human health and well-being. In addition, through exercise, good physical fitness, as well as a multitude of sports skills have been found to have positive links with learning and school success. However previous research has not yet compared the correlation between the academic achievements and physical activity, physical fitness and motor skills in one group. This Master´s Thesis aims to examine the association of physical activity, physical fitness and motor skills of ninth-graders to their success in three school subjects; Finnish language, mathemathics and A1-level foreign language. In addition, the correlation between these factors and school grades are examined using linear regression analysis. The sample consists of 1272 (653 boys and 619 girls) students throughout Finland. The data is collected and implemented by the Finnish National Board of Education. In this study, the data collected from surveys is used to examine the information of students’ school grades as well as the amount of physical activity and results of physical tests. Associations between the variables are examined with the Pearson correlation coefficient and linear regression analysis. Physical activity, physical fitness and motor skills had a positive association with Finnish language and mathemathics in particurlar, with both boys and girls. However, the association to A1-level foreign language was clearly weaker. With girls the physical activity, physical fitness and motor skills explained the variation in school grades better than with boys. With girls, the strongest coeifficient of determination was noticed to be with mathematics grade, and with boys with Finnish language grade. For boys and girls, the strongest association to academic achievement was noticed with physical fitness. This study shows that elements of physical activity have a positive association to academic achievement. The association between the studied variables and the academic achievement is not strong because of complex learning process. Versatile physical education reaches every young creating opportunities to develope physical competence and skills, which has the effect of increasing physical activity. This study confirms previous research results that the youth active lifestyle supports not only health and well-being, but also adolecents academic achievement.
first_indexed 2024-09-11T08:50:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4k\u00e4l\u00e4inen, Sakari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurminen, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-10T16:48:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-10T16:48:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575986", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51580", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4k\u00e4l\u00e4inen, S. & Nurminen, J. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 68s.\r\nUseat aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet liikunnan hy\u00f6tyj\u00e4 ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille. Lis\u00e4ksi liikunnan harrastamisella, hyv\u00e4ll\u00e4 fyysisell\u00e4 kunnolla sek\u00e4 monipuolisilla liikuntataidoilla on todettu olevan positiivisia yhteyksi\u00e4 oppimiseen ja koulumenestykseen. Aiempi tutkimus ei ole kuitenkaan vertaillut fyysisen aktiivisuuden, kunnon ja motoristen taitojen yhteytt\u00e4 kouluaineisiin samalla aineistolla.\r\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella yhdeks\u00e4sluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteytt\u00e4 koulumenestykseen \u00e4idinkieless\u00e4, matematiikassa ja A1-kieless\u00e4. Tutkimuksen otanta koostui 1272 (653 poikaa ja 619 tytt\u00f6\u00e4) oppilaasta. Aineisto on ker\u00e4tty Opetushallituksen liikunnan oppimistulosarvioinnissa vuonna 2010. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kyselyill\u00e4 ker\u00e4tty\u00e4 tietoa oppilaiden kouluarvosanoista ja fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 objektiivisesti mitattuja kunto- ja liikehallintatestien tuloksia. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimella sek\u00e4 lineaarisella regressioanalyysilla.\r\nFyysinen kunto, motoriset taidot ja fyysinen aktiivisuus olivat positiivisessa yhteydess\u00e4 etenkin \u00e4idinkielen ja matematiikan arvosanaan sek\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 ett\u00e4 pojilla. Yhteys A1-kielen arvosanaan j\u00e4i kuitenkin muita oppiaineita selv\u00e4sti heikommaksi. Tyt\u00f6ill\u00e4 fyysinen kunto, motoriset taidot ja fyysinen aktiivisuus selittiv\u00e4t paremmin oppiaineiden kouluarvosanojen vaihtelua kuin pojilla. Tyt\u00f6ill\u00e4 korkein selityaste havaittiin matematiikan arvosanassa ja pojilla \u00e4idinkielen arvosanassa. Fyysinen kunto selitti parhaiten koulumenestyst\u00e4 molemmilla sukupuolilla.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan liikunnan osatekij\u00f6ill\u00e4 havaittiin positiivinen yhteys koulumenestykseen. Tutkittujen muuttujien ja koulumenestyksen v\u00e4linen yhteys ei oppimisprosessien monimuotoisen luonteen vuoksi ole kuitenkaan kovin vahva. Monipuolinen koululiikunta tavoittaa jokaisen nuoren luoden mahdollisuuksia toimintakyvyn ja taitojen kehitt\u00e4miseen, mill\u00e4 on fyysist\u00e4 aktiivisuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4 vaikutus. T\u00e4m\u00e4 tutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia siten, ett\u00e4 nuoruuden liikunnallinen el\u00e4m\u00e4ntapa tukee terveyden ja hyvinvoinnin lis\u00e4ksi my\u00f6s nuoren koulumenestyst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4k\u00e4l\u00e4inen, S. & Nurminen, J. 2016. Connection of physical activity, physical fitness and motor skills to academic achievement on 9th graders. Department of Physical Education, University of Jyvskyl\u00e4, Master\u00b4s Thesis of Sports Pedagogy, 68pp.\r\nSeveral previous studies have shown the benefits of physical activity on human health and well-being. In addition, through exercise, good physical fitness, as well as a multitude of sports skills have been found to have positive links with learning and school success. However previous research has not yet compared the correlation between the academic achievements and physical activity, physical fitness and motor skills in one group.\r\nThis Master\u00b4s Thesis aims to examine the association of physical activity, physical fitness and motor skills of ninth-graders to their success in three school subjects; Finnish language, mathemathics and A1-level foreign language. In addition, the correlation between these factors and school grades are examined using linear regression analysis. The sample consists of 1272 (653 boys and 619 girls) students throughout Finland. The data is collected and implemented by the Finnish National Board of Education. In this study, the data collected from surveys is used to examine the information of students\u2019 school grades as well as the amount of physical activity and results of physical tests. Associations between the variables are examined with the Pearson correlation coefficient and linear regression analysis.\r\nPhysical activity, physical fitness and motor skills had a positive association with Finnish language and mathemathics in particurlar, with both boys and girls. However, the association to A1-level foreign language was clearly weaker. With girls the physical activity, physical fitness and motor skills explained the variation in school grades better than with boys. With girls, the strongest coeifficient of determination was noticed to be with mathematics grade, and with boys with Finnish language grade. For boys and girls, the strongest association to academic achievement was noticed with physical fitness.\r\nThis study shows that elements of physical activity have a positive association to academic achievement. The association between the studied variables and the academic achievement is not strong because of complex learning process. Versatile physical education reaches every young creating opportunities to develope physical competence and skills, which has the effect of increasing physical activity. This study confirms previous research results that the youth active lifestyle supports not only health and well-being, but also adolecents academic achievement.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janne Nurminen (jamajonu) on 2016-10-10 16:48:47.448560. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-10T16:48:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201610104319.pdf: 729187 bytes, checksum: 45c91e83942b219bd90b3bfec15bf5b1 (MD5)\r\nlicense.html: 5191 bytes, checksum: a140739322f3cd009a9e8c5ca2691516 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-10T16:48:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201610104319.pdf: 729187 bytes, checksum: 45c91e83942b219bd90b3bfec15bf5b1 (MD5)\r\nlicense.html: 5191 bytes, checksum: a140739322f3cd009a9e8c5ca2691516 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen kunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motoriset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610104319", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-10T16:48:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51580
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:26Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e942ec20-b739-4f19-b9ef-f2b18fdb1238\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610104319.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkäläinen, Sakari Nurminen, Janne Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto motoriset taidot koulumenestys oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opintomenestys
title Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
title_full Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
title_fullStr Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
title_full_unstemmed Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
title_short Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
title_sort fyysisen aktiivisuuden fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9 luokkalaisilla
title_txtP Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
topic fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto motoriset taidot koulumenestys oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opintomenestys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto koulumenestys motoriset taidot opintomenestys oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51580 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610104319
work_keys_str_mv AT mäkäläinensakari fyysisenaktiivisuudenfyysisenkunnonjamotoristentaitojenyhteyskoulumenestykseen9