Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle

Pro gradu –tutkielmassani selvitän Tervareitti –hankkeeseen osallistuvien oppilaiden ja heidän huoltajien toiveita hankkeesta saatavalle ohjaukselle. Tervareitti –hanke toimii Valteri -koulu Tervaväylän alaisuudessa ja sen tavoitteena on kehittää osallistava toimintamalli yläkouluikäisten ohjaukseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kurula, Jenni
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51577
_version_ 1828193107547521024
author Kurula, Jenni
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kurula, Jenni Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kurula, Jenni Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kurula, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu –tutkielmassani selvitän Tervareitti –hankkeeseen osallistuvien oppilaiden ja heidän huoltajien toiveita hankkeesta saatavalle ohjaukselle. Tervareitti –hanke toimii Valteri -koulu Tervaväylän alaisuudessa ja sen tavoitteena on kehittää osallistava toimintamalli yläkouluikäisten ohjaukseen peruskoulun siirtymävaiheeseen. Tutkimukseni taustateoria muodostuu Tervareitti –hankkeessa käytettävän ICF-toimintakykyluokituksen pohjalta muodostetuista f-sanoista. Nämä f-sanat ovat 1) function eli toiminta, 2) family eli perhe, 3) fitness eli kunto, 4) fun eli hauskanpito, 5) friends eli ystävät ja 6) future eli tulevaisuus. Tutkimukseni aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän oppilasta ja heistä kuuden huoltaja tai huoltajat. Tutkimusme- netelmäksi valitsin teoriaohjaavan sisällönanalyysin tutkimusongelman ja aineiston luonteen perusteella. Tutkimusongelmani mukaisesti etsin vastausta kysymykseen ”Minkälaisia toiveita Tervareitti –hankkeeseen osallistuvilla oppilailla ja heidän huoltajillaan on hankkeesta saatavalle ohjaukselle?”. Sisällönanalyysissa aineistosta nousi esille kahdeksan teemaa, jotka kuvasivat oppilaiden ja heidän huoltajien toiveita Tervareitti –hankkeesta saatavalle ohjaukselle. Nämä teemat olivat: tulevaisuus, ryhmän ja vertaisten tuki, ystävät, itsenäisempi minä, harrastukset, ei toiveita, opiskelutaitojen kehittäminen ja hauskanpito. Tutkimukseni päätuloksena ovat Tulevaisuus sekä Ryhmän ja vertaisten tuki - teemat. Tulevaisuus -teema linkittyy laajemmin, ohjauksen näkökulmasta tarkasteltuna, elinikäiseen ohjaukseen. Ryhmän ja vertaisten tuki –teemassa on sen sijaan nähtävissä ryhmäohjauksen piirteitä. Tutkimukseni tuloksia on tarkoitus hyödyntää Tervareitti – hankkeessa seuraavan pilottiryhmän toimintaa suunniteltaessa. Tieto siitä, mitä oppilaat toivovat ohjaukselta hyödyttää Tervareitti –hankkeen lisäksi myös muita ohjausalalla toimivia henkilöitä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kurula, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-10T08:52:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-10T08:52:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575562", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013tutkielmassani selvit\u00e4n Tervareitti \u2013hankkeeseen osallistuvien oppilaiden ja heid\u00e4n huoltajien toiveita hankkeesta saatavalle ohjaukselle. Tervareitti \u2013hanke toimii Valteri -koulu Tervav\u00e4yl\u00e4n alaisuudessa ja sen tavoitteena on kehitt\u00e4\u00e4 osallistava toimintamalli yl\u00e4kouluik\u00e4isten ohjaukseen peruskoulun siirtym\u00e4vaiheeseen. \nTutkimukseni taustateoria muodostuu Tervareitti \u2013hankkeessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n ICF-toimintakykyluokituksen pohjalta muodostetuista f-sanoista. N\u00e4m\u00e4 f-sanat ovat 1) function eli toiminta, 2) family eli perhe, 3) fitness eli kunto, 4) fun eli hauskanpito, 5) friends eli yst\u00e4v\u00e4t ja 6) future eli tulevaisuus.\n\nTutkimukseni aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsem\u00e4n oppilasta ja heist\u00e4 kuuden huoltaja tai huoltajat. Tutkimusme- netelm\u00e4ksi valitsin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin tutkimusongelman ja aineiston luonteen perusteella. Tutkimusongelmani mukaisesti etsin vastausta kysymykseen \u201dMink\u00e4laisia toiveita Tervareitti \u2013hankkeeseen osallistuvilla oppilailla ja heid\u00e4n huoltajillaan on hankkeesta saatavalle ohjaukselle?\u201d. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysissa aineistosta nousi esille kahdeksan teemaa, jotka kuvasivat oppilaiden ja heid\u00e4n huoltajien toiveita Tervareitti \u2013hankkeesta saatavalle ohjaukselle. N\u00e4m\u00e4 teemat olivat: tulevaisuus, ryhm\u00e4n ja vertaisten tuki, yst\u00e4v\u00e4t, itsen\u00e4isempi min\u00e4, harrastukset, ei toiveita, opiskelutaitojen kehitt\u00e4minen ja hauskanpito.\n\nTutkimukseni p\u00e4\u00e4tuloksena ovat Tulevaisuus sek\u00e4 Ryhm\u00e4n ja vertaisten tuki - teemat. Tulevaisuus -teema linkittyy laajemmin, ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna, elinik\u00e4iseen ohjaukseen. Ryhm\u00e4n ja vertaisten tuki \u2013teemassa on sen sijaan n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 ryhm\u00e4ohjauksen piirteit\u00e4. Tutkimukseni tuloksia on tarkoitus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Tervareitti \u2013 hankkeessa seuraavan pilottiryhm\u00e4n toimintaa suunniteltaessa. Tieto siit\u00e4, mit\u00e4 oppilaat toivovat ohjaukselta hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 Tervareitti \u2013hankkeen lis\u00e4ksi my\u00f6s muita ohjausalalla toimivia henkil\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Kurula (jekakuru) on 2016-10-10 08:52:15.359163. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-10T08:52:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610104310.pdf: 531479 bytes, checksum: 16003ff283ba0606adbbcf61294c5533 (MD5)\nlicense.html: 4841 bytes, checksum: 6a4278bce2cecd360f980c9e05096eaf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-10T08:52:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610104310.pdf: 531479 bytes, checksum: 16003ff283ba0606adbbcf61294c5533 (MD5)\nlicense.html: 4841 bytes, checksum: 6a4278bce2cecd360f980c9e05096eaf (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityist\u00e4 tukea tarvitseva oppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintakykyluokitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610104310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-10T08:52:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ICF", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51577
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b2414869-f1d3-4219-922b-62d3760cf60a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610104310.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kurula, Jenni Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle erityistä tukea tarvitseva oppilas toimintakykyluokitus Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 102 ohjaus osallisuus erityisoppilaat ICF
title Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle
title_full Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle
title_fullStr Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle
title_full_unstemmed Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle
title_short Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen
title_sort osallistavaan ohjaukseen osallistuminen oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle
title_sub oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle
title_txtP Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle
topic erityistä tukea tarvitseva oppilas toimintakykyluokitus Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 102 ohjaus osallisuus erityisoppilaat ICF
topic_facet 102 ICF Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma erityisoppilaat erityistä tukea tarvitseva oppilas ohjaus osallisuus toimintakykyluokitus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51577 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610104310
work_keys_str_mv AT kurulajenni osallistavaanohjaukseenosallistuminenoppilaidenjahuoltajientoiveetohjaukselle