Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa

Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia positiiviseen pedagogiikkaan yhdistettäviä ulottuvuuksia alkuopetuksen opettajat hyödyntävät vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa. Tutkimus pyrki selvittämään, miten myönteistä ilmapiiriä voidaan rakentaa ja millainen merkitys sillä on. Lisäksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Soppela, Maiju
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51564
_version_ 1826225697366999040
author Soppela, Maiju
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Soppela, Maiju Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Soppela, Maiju Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Soppela, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia positiiviseen pedagogiikkaan yhdistettäviä ulottuvuuksia alkuopetuksen opettajat hyödyntävät vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa. Tutkimus pyrki selvittämään, miten myönteistä ilmapiiriä voidaan rakentaa ja millainen merkitys sillä on. Lisäksi selvitettiin, millaiset tekijät mahdollistavat oppilaan kiinnostuksen kohteiden ja vahvuuksien huomioimisen koulun arjessa. Tässä tutkimuksessa positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet ilmenevät oppilaiden kuulluksi tulemisena, osallisuuden mahdollistumisena, vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden hyödyntämisenä, palautteen avulla kehittymisenä ja yhdessä tekemisenä. Tutkimukseen osallistui viisi alkuopetuksessa toimivaa opettajaa. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla. Havainnointiai-neisto koostui opetuksen havainnoinnista luokkatilanteissa. Teemahaastattelut toteutettiin havainnointien jälkeen. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin mukaisesti. Havainnoinnista saatuja muistiinpanoja käytettiin rikastuttamaan aineistoa. Myönteinen ilmapiiri nähtiin opetuksen ja yhdessäolon pohjana. Opettajan oma asenne ja vaivannäkö olivat avainasemassa myönteisen ilmapiirin luomisessa. Opettajan halu välittää ja kuunnella oppilaitaan vahvisti ymmärtämään oppilaan vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Oppilaan elämän kokonaisvaltaisempi ymmärtäminen auttoi löytämään oppilaan vahvuuksia laajemmin. Oppilaiden oppimisen näkyväksi tekemisessä hyödynnettiin monipuolista palautteenantoa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Soppela, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-07T10:18:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-07T10:18:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575565", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51564", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia positiiviseen pedagogiikkaan yhdistett\u00e4vi\u00e4 ulottuvuuksia alkuopetuksen opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa. Tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten my\u00f6nteist\u00e4 ilmapiiri\u00e4 voidaan rakentaa ja millainen merkitys sill\u00e4 on. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaiset tekij\u00e4t mahdollistavat oppilaan kiinnostuksen kohteiden ja vahvuuksien huomioimisen koulun arjessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet ilmenev\u00e4t oppilaiden kuulluksi tulemisena, osallisuuden mahdollistumisena, vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden hy\u00f6dynt\u00e4misen\u00e4, palautteen avulla kehittymisen\u00e4 ja yhdess\u00e4 tekemisen\u00e4. Tutkimukseen osallistui viisi alkuopetuksessa toimivaa opettajaa. Tutkimusaineistoa ker\u00e4ttiin havainnoimalla ja haastattelemalla. Havainnointiai-neisto koostui opetuksen havainnoinnista luokkatilanteissa. Teemahaastattelut toteutettiin havainnointien j\u00e4lkeen. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin mukaisesti. Havainnoinnista saatuja muistiinpanoja k\u00e4ytettiin rikastuttamaan aineistoa. My\u00f6nteinen ilmapiiri n\u00e4htiin opetuksen ja yhdess\u00e4olon pohjana. Opettajan oma asenne ja vaivann\u00e4k\u00f6 olivat avainasemassa my\u00f6nteisen ilmapiirin luomisessa. Opettajan halu v\u00e4litt\u00e4\u00e4 ja kuunnella oppilaitaan vahvisti ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaan vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Oppilaan el\u00e4m\u00e4n kokonaisvaltaisempi ymm\u00e4rt\u00e4minen auttoi l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaan vahvuuksia laajemmin. Oppilaiden oppimisen n\u00e4kyv\u00e4ksi tekemisess\u00e4 hy\u00f6dynnettiin monipuolista palautteenantoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju Soppela (masosopp) on 2016-10-07 10:18:17.756781. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-07T10:18:18Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610074295.pdf: 777562 bytes, checksum: 75ed1440f3ea47e8fcc3d3273ad7f2a1 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: cdc6312dffd8c46cb9d0e3bdbfa00ed1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-07T10:18:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610074295.pdf: 777562 bytes, checksum: 75ed1440f3ea47e8fcc3d3273ad7f2a1 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: cdc6312dffd8c46cb9d0e3bdbfa00ed1 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (86 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6nteinen ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610074295", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-07T10:18:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuuleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vahvuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51564
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e546ca85-e7c8-4a9f-bba8-548f95d42bab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610074295.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Soppela, Maiju Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa myönteinen ilmapiiri Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivinen pedagogiikka alkuopetus positiivisuus kuuleminen palaute vahvuudet
title Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
title_full Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
title_fullStr Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
title_short Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
title_sort positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
title_txtP Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
topic myönteinen ilmapiiri Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivinen pedagogiikka alkuopetus positiivisuus kuuleminen palaute vahvuudet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus kuuleminen myönteinen ilmapiiri palaute positiivinen pedagogiikka positiivisuus vahvuudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51564 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610074295
work_keys_str_mv AT soppelamaiju positiivisenpedagogiikanulottuvuudetalkuopetuksessa