Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa

Ympäristö- ja luonnontiedon luokanopettajankoulutukseen panostamista ja opettajien jatkokouluttamista suositellaan opetushallituksen (2006) tekemässä luonnontieteiden oppimistulosten arviointia koskevassa tutkimuksessa. (ks. Salmio 2006) Dialoginen tutkiva oppiminen on yksi vaihtoehto kehittää luon-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väyrynen, Ville
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51558
_version_ 1826225749247393792
author Väyrynen, Ville
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väyrynen, Ville Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väyrynen, Ville Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väyrynen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Ympäristö- ja luonnontiedon luokanopettajankoulutukseen panostamista ja opettajien jatkokouluttamista suositellaan opetushallituksen (2006) tekemässä luonnontieteiden oppimistulosten arviointia koskevassa tutkimuksessa. (ks. Salmio 2006) Dialoginen tutkiva oppiminen on yksi vaihtoehto kehittää luon-nontieteiden opetuksen laatua sekä lisätä oppilaiden mielenkiintoa luonnon-tieteitä kohtaan. Dialoginen tutkiva oppiminen pitää sisällään tutkivan oppi-misen ja dialogisen opettamisen suosituksia. Luonnontieteen tutkijoilla, päät-täjillä ja opetussuunnitelmien tekijöillä on yhtenäinen näkemys siitä, että tut-kivaan oppimisen työtapoja käyttämällä saadaan kehitettyä oppilaiden luon-nontieteellistä ymmärrystä ja taitoja sekä tuetaan oppilaiden mielenkiintoa luonnontieteitä kohtaan. (ks. AAAS 1993; Goodrum ym. 2000; Lewis & Lewis 2008) Tutkivan oppimisen yhtenä puutteena pidetään sosiaalisen näkökannan puuttumista. (Lehesvuori, Ratinen, Kulhomäki, Lappi & Viiri 2011, 141). Dia-loginen opettaminen tuo sosiaalisen näkökannan mukaan opetukseen. Dialogi-seen opettamiseen liittyy aidot, aiheisiin oleellisesti liittyvät kysymykset opet-tajan osalta ja vuorovaikutuksen laatu näiden kysymysten käsittelyssä luok-kayhteisön jäsenten kesken (ks. Lehesvuori 2013, 23; Alexander 2006, 28; Ale-xander 2008, 99. 15). Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia kahden vastavalmistuneen luokanopettajan dialogisen tutkivan oppimisen työtapojen käyttöä opetukses-saan sekä heidän mielipiteitään sen soveltumisesta opetukseen. Tutkimus suo-ritettiin videoimalla molempien opettajien oppitunteja. Lisäksi opettajia haas-tateltiin oppituntien jälkeen. Molemmat opettajat olivat tutustuneet syvällisesti dialogisen tutkivan oppimisen työtapoihin opiskeluaikanaan. Tutkimuksessa selvisi, että vastavalmistuneiden luokanopettajien käyt-tämät työtavat ja viestinnälliset lähestymistavat vastasivat heikosti dialogisen tutkivan oppimisen suosituksia. Opettajankoulutuksen aikana opitut teoreetti-set tiedot dialogisesta tutkivasta oppimisesta eivät siirtyneet vastavalmistu-neiden opettajien opetukseen. Vastavalmistuneiden luokanopettajien mielestä dialoginen tutkiva oppiminen kuitenkin sopii alakoulun ympäristö- ja luon-nontiedon joidenkin sisältöjen opettamiseen. Tämä tutkimus osoitti, että opettajankoulutukseen ja jatkokoulutukseen on panostettava, jotta dialoginen tutkiva oppiminen saadaan opetustavaksi alakoulun ympäristö- ja luonnontiedon opetukseen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viiri, Jouni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4yrynen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-06T15:43:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-06T15:43:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575521", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6- ja luonnontiedon luokanopettajankoulutukseen panostamista ja opettajien jatkokouluttamista suositellaan opetushallituksen (2006) tekem\u00e4ss\u00e4 luonnontieteiden oppimistulosten arviointia koskevassa tutkimuksessa. (ks. Salmio 2006) Dialoginen tutkiva oppiminen on yksi vaihtoehto kehitt\u00e4\u00e4 luon-nontieteiden opetuksen laatua sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden mielenkiintoa luonnon-tieteit\u00e4 kohtaan. Dialoginen tutkiva oppiminen pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n tutkivan oppi-misen ja dialogisen opettamisen suosituksia. Luonnontieteen tutkijoilla, p\u00e4\u00e4t-t\u00e4jill\u00e4 ja opetussuunnitelmien tekij\u00f6ill\u00e4 on yhten\u00e4inen n\u00e4kemys siit\u00e4, ett\u00e4 tut-kivaan oppimisen ty\u00f6tapoja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 saadaan kehitetty\u00e4 oppilaiden luon-nontieteellist\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ja taitoja sek\u00e4 tuetaan oppilaiden mielenkiintoa luonnontieteit\u00e4 kohtaan. (ks. AAAS 1993; Goodrum ym. 2000; Lewis & Lewis 2008) Tutkivan oppimisen yhten\u00e4 puutteena pidet\u00e4\u00e4n sosiaalisen n\u00e4k\u00f6kannan puuttumista. (Lehesvuori, Ratinen, Kulhom\u00e4ki, Lappi & Viiri 2011, 141). Dia-loginen opettaminen tuo sosiaalisen n\u00e4k\u00f6kannan mukaan opetukseen. Dialogi-seen opettamiseen liittyy aidot, aiheisiin oleellisesti liittyv\u00e4t kysymykset opet-tajan osalta ja vuorovaikutuksen laatu n\u00e4iden kysymysten k\u00e4sittelyss\u00e4 luok-kayhteis\u00f6n j\u00e4senten kesken (ks. Lehesvuori 2013, 23; Alexander 2006, 28; Ale-xander 2008, 99. 15).\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia kahden vastavalmistuneen luokanopettajan dialogisen tutkivan oppimisen ty\u00f6tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetukses-saan sek\u00e4 heid\u00e4n mielipiteit\u00e4\u00e4n sen soveltumisesta opetukseen. Tutkimus suo-ritettiin videoimalla molempien opettajien oppitunteja. Lis\u00e4ksi opettajia haas-tateltiin oppituntien j\u00e4lkeen. Molemmat opettajat olivat tutustuneet syv\u00e4llisesti dialogisen tutkivan oppimisen ty\u00f6tapoihin opiskeluaikanaan. \nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 vastavalmistuneiden luokanopettajien k\u00e4yt-t\u00e4m\u00e4t ty\u00f6tavat ja viestinn\u00e4lliset l\u00e4hestymistavat vastasivat heikosti dialogisen tutkivan oppimisen suosituksia. Opettajankoulutuksen aikana opitut teoreetti-set tiedot dialogisesta tutkivasta oppimisesta eiv\u00e4t siirtyneet vastavalmistu-neiden opettajien opetukseen. Vastavalmistuneiden luokanopettajien mielest\u00e4 dialoginen tutkiva oppiminen kuitenkin sopii alakoulun ymp\u00e4rist\u00f6- ja luon-nontiedon joidenkin sis\u00e4lt\u00f6jen opettamiseen. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajankoulutukseen ja jatkokoulutukseen on panostettava, jotta dialoginen tutkiva oppiminen saadaan opetustavaksi alakoulun ymp\u00e4rist\u00f6- ja luonnontiedon opetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ville V\u00e4yrynen (vivavayr) on 2016-10-06 15:43:29.725285. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-06T15:43:30Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610064289.doc: 713216 bytes, checksum: 00f97aefc0fbb98b715eac8f4a92b237 (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: dcbc21bf1982d84292f0ac98ad799be2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-06T15:43:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610064289.doc: 713216 bytes, checksum: 00f97aefc0fbb98b715eac8f4a92b237 (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: dcbc21bf1982d84292f0ac98ad799be2 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (96 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialoginen opettaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dialogisen tutkivan oppimisen ty\u00f6tavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610064289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-06T15:43:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6- ja luonnontieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51558
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81d098cb-6c40-4cf7-a428-109670af2b1c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610064289.doc","source":"jyx","mediaType":"application\/msword"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väyrynen, Ville Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa dialoginen opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tutkiva oppiminen ympäristö- ja luonnontieto opettajankoulutus vaikuttavuus
title Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
title_full Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
title_fullStr Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
title_full_unstemmed Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
title_short Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
title_sort dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
title_txtP Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
topic dialoginen opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tutkiva oppiminen ympäristö- ja luonnontieto opettajankoulutus vaikuttavuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education dialoginen opettaminen opettajankoulutus tutkiva oppiminen vaikuttavuus ympäristö- ja luonnontieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51558 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610064289
work_keys_str_mv AT väyrynenville dialogisentutkivanoppimisentyötavatvastavalmistuneidenluokanopettajienopetuksessa