Tytöt ja pojat lukijoina lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla

Marjaana Rajala 2015. Tytöt ja pojat lukijoina. Lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 81 s. ja 6 liitettä. Suomalaisten nuorten lukutaito on viimeisimpien PISA-tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rajala, Marjaana
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51541
_version_ 1828193116083978240
author Rajala, Marjaana
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rajala, Marjaana Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rajala, Marjaana Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rajala, Marjaana
datasource_str_mv jyx
description Marjaana Rajala 2015. Tytöt ja pojat lukijoina. Lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 81 s. ja 6 liitettä. Suomalaisten nuorten lukutaito on viimeisimpien PISA-tutkimusten mukaan heikentynyt. Erityisesti poikien lukutaidon heikkeneminen on herättänyt huolta. Poikien lukutaito on peruskoulun päättövaiheessa tyttöjen lukutaitoa heikompaa. Lukutaito ja lukuharrastuneisuus ovat toisiaan ruokkivia ja toisistaan riippuvaisia. Kansainvälisesti tarkasteltuna Suomessa luetaan paljon, ja perinteisesti tytöt ovat olleet erityisen ahkeria ja monipuolisia lukijoita. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, onko tyttöjen ja poikien välinen lukutaitoero havaittavissa jo alakoululuokilla. Tämä tutkimus tarkastelee alakoulun 2.–6. luokkien oppilaiden lukutaitoa ja 6 luokan oppilaiden lukuharrastuneisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin neljältä lounaissuomalaiselta alakoululta. Lukutaitoa kartoitettiin kansallisesti normitetun ALLU-testistön, eli Ala-asteen Lukutestin osatestien tuloksien yhteenlaskettujen pistemäärien pohjalta. ALLU-testistön osatestien pistemäärien summa kerättiin takautuvasti kuudensien luokkien oppilailta heidän 2.–6. luokkiensa ajalta. Tutkimuksen toisessa osiossa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten lukuharrastuneisuutta mukaillen Saarisen ja Korkiakankaan (2009) lukuharrastuneisuutta kartoittavaa kyselytutkimusta. Kyselytutkimus teetätettiin sähköisenä Webropol-kyselynä samoilla kouluilla lukutaitokartoituksen kanssa. Tässä tutkimuksessa tyttöjen lukutaito oli ALLU-testin pistemäärien perusteella poikia parempaa. Viidennellä luokalla sukupuolten välinen lukutaitoero oli tilastollisesti merkitsevä. Myös muilla luokka-asteilla, 3. luokkaa lukuun ottamatta, oli nähtävissä tyttöjen poikia parempi lukutaito. Vertailtaessa ALLU-testituloksia eri luokka-asteilla, oli tuloksissa selvä korrelaatio eri luokka-asteiden lukutaitoa kuvaavien pistemäärien välillä. Lukutaito 2. luokalla heijastui selvästi alakoulun viimeiselle luokalle saakka. Vaikka tytöt käyttivät kirjojen lukemiseen hieman enemmän aikaa kuin pojat, ei tyttöjen ja poikien välillä ollut havaittavissa eroja lukemisen monipuolisuudessa. Sukupuolten välillä ilmeni kuitenkin eroja luettujen kirjallisuustyyppien välillä. Tytöt suosivat romantiikkaa ja pojat huumoria ja erityisesti sarjakuvia. Nuoret lukevat myös samantyyppisiä kirjoja, kuten fantasiakirjoja. Luettujen lehtityyppien suhteen poikien ja tyttöjen välillä oli eroja. Pojat suosivat sarjakuva-, sanoma-, harraste- sekä tietokone- ja pelilehtiä selvästi tyttöjä enemmän. Tytöillä puolestaan nuortenlehdet olivat suosituin lehtiryhmä. Tytöt käyttivät hieman enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa kuin pojat, jotka puolestaan pelasivat selvästi enemmän. Tietokoneen ja älylaitteiden käytöllä ei ollut selvää yhteytä painettujen tekstimateriaalien lukemisen kanssa. Vaikka lukuharrastuneisuudessa ei esiintynyt oleellisia eroja, oli tyttöjen lukutaito poikia parempaa jo alaluokilla. Tämän vuoksi poikien lukutaidon kehittämiseen ja lukuinnon kehittämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
first_indexed 2024-09-11T08:49:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha T", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajala, Marjaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-05T19:07:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-05T19:07:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575578", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51541", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Marjaana Rajala 2015. Tyt\u00f6t ja pojat lukijoina. Lukutaito ja lukuharrastuneisuus nelj\u00e4ll\u00e4 lounaissuomalaisella alakoululla. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 81 s. ja 6 liitett\u00e4.\r\nSuomalaisten nuorten lukutaito on viimeisimpien PISA-tutkimusten mukaan heikentynyt. Erityisesti poikien lukutaidon heikkeneminen on her\u00e4tt\u00e4nyt huolta. Poikien lukutaito on peruskoulun p\u00e4\u00e4tt\u00f6vaiheessa tytt\u00f6jen lukutaitoa heikompaa. Lukutaito ja lukuharrastuneisuus ovat toisiaan ruokkivia ja toisistaan riippuvaisia. Kansainv\u00e4lisesti tarkasteltuna Suomessa luetaan paljon, ja perinteisesti tyt\u00f6t ovat olleet erityisen ahkeria ja monipuolisia lukijoita. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, onko tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4linen lukutaitoero havaittavissa jo alakoululuokilla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee alakoulun 2.\u20136. luokkien oppilaiden lukutaitoa ja 6 luokan oppilaiden lukuharrastuneisuutta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin nelj\u00e4lt\u00e4 lounaissuomalaiselta alakoululta. Lukutaitoa kartoitettiin kansallisesti normitetun ALLU-testist\u00f6n, eli Ala-asteen Lukutestin osatestien tuloksien yhteenlaskettujen pistem\u00e4\u00e4rien pohjalta. ALLU-testist\u00f6n osatestien pistem\u00e4\u00e4rien summa ker\u00e4ttiin takautuvasti kuudensien luokkien oppilailta heid\u00e4n 2.\u20136. luokkiensa ajalta. Tutkimuksen toisessa osiossa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten lukuharrastuneisuutta mukaillen Saarisen ja Korkiakankaan (2009) lukuharrastuneisuutta kartoittavaa kyselytutkimusta. Kyselytutkimus teet\u00e4tettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 Webropol-kyselyn\u00e4 samoilla kouluilla lukutaitokartoituksen kanssa.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tytt\u00f6jen lukutaito oli ALLU-testin pistem\u00e4\u00e4rien perusteella poikia parempaa. Viidennell\u00e4 luokalla sukupuolten v\u00e4linen lukutaitoero oli tilastollisesti merkitsev\u00e4. My\u00f6s muilla luokka-asteilla, 3. luokkaa lukuun ottamatta, oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 tytt\u00f6jen poikia parempi lukutaito. Vertailtaessa ALLU-testituloksia eri luokka-asteilla, oli tuloksissa selv\u00e4 korrelaatio eri luokka-asteiden lukutaitoa kuvaavien pistem\u00e4\u00e4rien v\u00e4lill\u00e4. Lukutaito 2. luokalla heijastui selv\u00e4sti alakoulun viimeiselle luokalle saakka.\r\nVaikka tyt\u00f6t k\u00e4yttiv\u00e4t kirjojen lukemiseen hieman enemm\u00e4n aikaa kuin pojat, ei tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 ollut havaittavissa eroja lukemisen monipuolisuudessa. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ilmeni kuitenkin eroja luettujen kirjallisuustyyppien v\u00e4lill\u00e4. Tyt\u00f6t suosivat romantiikkaa ja pojat huumoria ja erityisesti sarjakuvia. Nuoret lukevat my\u00f6s samantyyppisi\u00e4 kirjoja, kuten fantasiakirjoja. Luettujen lehtityyppien suhteen poikien ja tytt\u00f6jen v\u00e4lill\u00e4 oli eroja. Pojat suosivat sarjakuva-, sanoma-, harraste- sek\u00e4 tietokone- ja pelilehti\u00e4 selv\u00e4sti tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n. Tyt\u00f6ill\u00e4 puolestaan nuortenlehdet olivat suosituin lehtiryhm\u00e4. Tyt\u00f6t k\u00e4yttiv\u00e4t hieman enemm\u00e4n aikaa sosiaalisessa mediassa kuin pojat, jotka puolestaan pelasivat selv\u00e4sti enemm\u00e4n. Tietokoneen ja \u00e4lylaitteiden k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 ei ollut selv\u00e4\u00e4 yhteyt\u00e4 painettujen tekstimateriaalien lukemisen kanssa. Vaikka lukuharrastuneisuudessa ei esiintynyt oleellisia eroja, oli tytt\u00f6jen lukutaito poikia parempaa jo alaluokilla. T\u00e4m\u00e4n vuoksi poikien lukutaidon kehitt\u00e4miseen ja lukuinnon kehitt\u00e4miseen tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjaana Rajala (mabielra) on 2016-10-05 19:07:25.795880. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-05T19:07:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201610054278.pdf: 892068 bytes, checksum: 386440747969ffc577c9592dd453c3a1 (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 875efc3fe85818e059abb4613e623cb1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-05T19:07:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201610054278.pdf: 892068 bytes, checksum: 386440747969ffc577c9592dd453c3a1 (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 875efc3fe85818e059abb4613e623cb1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuharrastus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuharrastukseen sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tyt\u00f6t ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus nelj\u00e4ll\u00e4 lounaissuomalaisella alakoululla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610054278", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-05T19:07:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukuharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51541
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:57Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3bf377d-25f2-4a81-991f-51a894e70b63\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610054278.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajala, Marjaana Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla Lukutaito lukuharrastus lukuharrastukseen sitoutuminen sukupuoli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito sitoutuminen
title Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla
title_full Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla
title_fullStr Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla
title_full_unstemmed Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla
title_short Tytöt ja pojat lukijoina
title_sort tytöt ja pojat lukijoina lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla
title_sub lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla
title_txtP Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla
topic Lukutaito lukuharrastus lukuharrastukseen sitoutuminen sukupuoli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito sitoutuminen
topic_facet 103 Lukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education lukuharrastukseen sitoutuminen lukuharrastus lukutaito sitoutuminen sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51541 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610054278
work_keys_str_mv AT rajalamarjaana tytötjapojatlukijoinalukutaitojalukuharrastuneisuusneljällälounaissuomalaisellaal