Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa

Kandidaatintutkielma perehtyy projektinhallintaan IT-projekteissa asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavalla asiakaslähtöisyys on osana onnistunutta projektinhallintaa IT-projekteissa. Tutkimuksen alussa käsitellään projektinhallintaa ja sitä, kuinka se m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niskakangas, Teemu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51539
_version_ 1826225796019126272
author Niskakangas, Teemu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niskakangas, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niskakangas, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niskakangas, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielma perehtyy projektinhallintaan IT-projekteissa asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavalla asiakaslähtöisyys on osana onnistunutta projektinhallintaa IT-projekteissa. Tutkimuksen alussa käsitellään projektinhallintaa ja sitä, kuinka se määrittelee onnistuneen projektin. Tämän jälkeen tutkielmassa määritellään IT-projektin ja sen projektinhallinnan pääpiirteitä. Lisäksi tarkastellaan asiakaslähtöisyyden merkitystä IT-projektien onnistumisessa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtymällä aihetta käsitteleviin artikkeleihin, kirjoihin sekä raportteihin. Tutkimuksesta käy ilmi, että asiakkaan tulee olla aktiivinen osa projektia heti sen alusta lähtien. Yrityksen ja asiakkaan välisen kommunikoinnin tulee myös olla riittävän hyvällä tasolla. Tällöin asiakkaan tarpeet tulee todennäköisesti paremmin ymmärretyksi ja lopputuloksesta halutunlainen. This Bachelor’s Thesis focuses on customer oriented approach in project man-agement of IT-projects. This study aims to explain the role of customer oriented approach in successful project management. At first, the study defines tradi-tional project management and how it determines project success. After that, IT-project management and its success factors are revealed and customer oriented approach is involved in. The study was executed as a literature review based on scientific articles, books, reports and conference papers about the topic. The study reveals that a customer must to be an active part and involved in the project from the very beginning of it. Communication channels between the company and the customer must also be at a sufficiently high level. In this case, the customer’s needs are likely to be better understood and the outcome is be-ing what is desired.
first_indexed 2024-09-11T08:50:56Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kollanus, Sami.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niskakangas, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-05T12:47:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-05T12:47:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51539", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielma perehtyy projektinhallintaan IT-projekteissa asiakasl\u00e4ht\u00f6isyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavalla asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys on osana onnistunutta projektinhallintaa IT-projekteissa. Tutkimuksen alussa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n projektinhallintaa ja sit\u00e4, kuinka se m\u00e4\u00e4rittelee onnistuneen projektin. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tutkielmassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n IT-projektin ja sen projektinhallinnan p\u00e4\u00e4piirteit\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastellaan asiakasl\u00e4ht\u00f6isyyden merkityst\u00e4 IT-projektien onnistumisessa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtym\u00e4ll\u00e4 aihetta k\u00e4sitteleviin artikkeleihin, kirjoihin sek\u00e4 raportteihin.\n\nTutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 asiakkaan tulee olla aktiivinen osa projektia heti sen alusta l\u00e4htien. Yrityksen ja asiakkaan v\u00e4lisen kommunikoinnin tulee my\u00f6s olla riitt\u00e4v\u00e4n hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla. T\u00e4ll\u00f6in asiakkaan tarpeet tulee todenn\u00e4k\u00f6isesti paremmin ymm\u00e4rretyksi ja lopputuloksesta halutunlainen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Bachelor\u2019s Thesis focuses on customer oriented approach in project man-agement of IT-projects. This study aims to explain the role of customer oriented approach in successful project management. At first, the study defines tradi-tional project management and how it determines project success. After that, IT-project management and its success factors are revealed and customer oriented approach is involved in. The study was executed as a literature review based on scientific articles, books, reports and conference papers about the topic.\n\nThe study reveals that a customer must to be an active part and involved in the project from the very beginning of it. Communication channels between the company and the customer must also be at a sufficiently high level. In this case, the customer\u2019s needs are likely to be better understood and the outcome is be-ing what is desired.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu Niskakangas (teeenisk) on 2016-10-05 12:47:40.227144. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-05T12:47:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610054276.pdf: 344062 bytes, checksum: 7c13057e964404935428e6108155e1d6 (MD5)\nlicense.html: 1117 bytes, checksum: 5bf6a6d13cbd1a19e503dfac0da7e6b3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-05T12:47:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610054276.pdf: 344062 bytes, checksum: 7c13057e964404935428e6108155e1d6 (MD5)\nlicense.html: 1117 bytes, checksum: 5bf6a6d13cbd1a19e503dfac0da7e6b3 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT-projektien projektinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "projektin onnistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610054276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-05T12:47:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51539
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niskakangas, Teemu Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa asiakaslähtöisyys IT-projektien projektinhallinta projektin onnistuminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa
title_full Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa
title_fullStr Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa
title_full_unstemmed Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa
title_short Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa
title_sort asiakaslähtöisyys osana onnistunutta it projektien projektinhallintaa
title_txtP Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa
topic asiakaslähtöisyys IT-projektien projektinhallinta projektin onnistuminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet IT-projektien projektinhallinta Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaslähtöisyys projektin onnistuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51539 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610054276
work_keys_str_mv AT niskakangasteemu asiakaslähtöisyysosanaonnistunuttaitprojektienprojektinhallintaa