Music and learner autonomy in the EFL classroom

Asiantuntijuus ja taito oppia nopeasti uusia asioita ovat tärkeitä nykypäivän ja tulevaisuuden työelämässä. Oppimaan oppimisen taidot saavat pohjan peruskoulussa ja opettajien tulisikin tukea oppilaitaan kasvussa tehokkaiksi autonomisiksi oppijoiksi. Kaikkien aineiden opettajat voivat työssään tukea...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaukonen, Silja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51509
_version_ 1828193107518160896
author Kaukonen, Silja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaukonen, Silja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaukonen, Silja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaukonen, Silja
datasource_str_mv jyx
description Asiantuntijuus ja taito oppia nopeasti uusia asioita ovat tärkeitä nykypäivän ja tulevaisuuden työelämässä. Oppimaan oppimisen taidot saavat pohjan peruskoulussa ja opettajien tulisikin tukea oppilaitaan kasvussa tehokkaiksi autonomisiksi oppijoiksi. Kaikkien aineiden opettajat voivat työssään tukea oppilaidensa oppimistaitoja. Yksi tapa tukea oppimista on musiikin käyttö. Tässä tutkielmassa keskitytään englannin kieleen, ja siihen, miten musiikkia voi käyttää opetuksessa. Musiikin ja kielen oppimisen yhteyksiä on tutkittu paljon mutta tutkimuksia, jotka keskittyvät nuoriin oppilaisiin, on vähän. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ensinnäkin selvittää miten alakoulun kuudesluokkalaiset kokevat musiikin käytön englannin opetuksessa. Lisäksi haluttiin tietää toteutuuko oppijan autonomia silloin, kun englannin tunnilla käytetään musiikkia kielenoppimistarkoituksiin. Lopuksi haluttiin selvittää, käyttävätkö kuudesluokkalaiset metakognitiivisia taitoja kuunnellessaan englanninkielistä musiikkia vapaa-ajallaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatellen yhdeksää alakoulun kuudennen luokan oppilasta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan kuudesluokkalaiset pitävät musiikin käyttöä englannin opetuksessa positiivisena asiana. Oppijan autonomia ei juurikaan toteudu silloin kun musiikkia käytetään kielenoppimistarkoituksessa englannin opetuksessa. Suurin osa haastatelluista yrittää selvittää englanninkielisen laulun sanoja vapaa-ajallaan, eli he käyttävät metakognitiivisia taitoja. Lisää tutkimusta aiheesta kuitenkin kaivataan, jotta tuloksia voisi käyttää yleistäen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaukonen, Silja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-03T14:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-03T14:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575561", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51509", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiantuntijuus ja taito oppia nopeasti uusia asioita ovat t\u00e4rkeit\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n ja tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Oppimaan oppimisen taidot saavat pohjan peruskoulussa ja opettajien tulisikin tukea oppilaitaan kasvussa tehokkaiksi autonomisiksi oppijoiksi. Kaikkien aineiden opettajat voivat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tukea oppilaidensa oppimistaitoja. Yksi tapa tukea oppimista on musiikin k\u00e4ytt\u00f6. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n englannin kieleen, ja siihen, miten musiikkia voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessa. Musiikin ja kielen oppimisen yhteyksi\u00e4 on tutkittu paljon mutta tutkimuksia, jotka keskittyv\u00e4t nuoriin oppilaisiin, on v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli ensinn\u00e4kin selvitt\u00e4\u00e4 miten alakoulun kuudesluokkalaiset kokevat musiikin k\u00e4yt\u00f6n englannin opetuksessa. Lis\u00e4ksi haluttiin tiet\u00e4\u00e4 toteutuuko oppijan autonomia silloin, kun englannin tunnilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n musiikkia kielenoppimistarkoituksiin. Lopuksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 kuudesluokkalaiset metakognitiivisia taitoja kuunnellessaan englanninkielist\u00e4 musiikkia vapaa-ajallaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatellen yhdeks\u00e4\u00e4 alakoulun kuudennen luokan oppilasta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimustulosten mukaan kuudesluokkalaiset pit\u00e4v\u00e4t musiikin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 englannin opetuksessa positiivisena asiana. Oppijan autonomia ei juurikaan toteudu silloin kun musiikkia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kielenoppimistarkoituksessa englannin opetuksessa. Suurin osa haastatelluista yritt\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 englanninkielisen laulun sanoja vapaa-ajallaan, eli he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t metakognitiivisia taitoja. Lis\u00e4\u00e4 tutkimusta aiheesta kuitenkin kaivataan, jotta tuloksia voisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yleist\u00e4en.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Silja Kaukonen (sihimaka) on 2016-10-03 14:03:19.877702. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-03T14:03:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610034263.pdf: 527442 bytes, checksum: d978d0ae578a8e291ff4ab5458db8d51 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: a962f1b6a0bbabc2fdc5868f9b513d14 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-03T14:03:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610034263.pdf: 527442 bytes, checksum: d978d0ae578a8e291ff4ab5458db8d51 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: a962f1b6a0bbabc2fdc5868f9b513d14 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (54 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "music", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner autonomy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Music and learner autonomy in the EFL classroom", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610034263", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-03T14:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51509
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5e7aa8bc-c58d-4f13-977b-cde9a72e9f3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610034263.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaukonen, Silja Music and learner autonomy in the EFL classroom EFL music learner autonomy Englannin kieli English 301 musiikki opetus oppilas itseohjautuvuus
title Music and learner autonomy in the EFL classroom
title_full Music and learner autonomy in the EFL classroom
title_fullStr Music and learner autonomy in the EFL classroom Music and learner autonomy in the EFL classroom
title_full_unstemmed Music and learner autonomy in the EFL classroom Music and learner autonomy in the EFL classroom
title_short Music and learner autonomy in the EFL classroom
title_sort music and learner autonomy in the efl classroom
title_txtP Music and learner autonomy in the EFL classroom
topic EFL music learner autonomy Englannin kieli English 301 musiikki opetus oppilas itseohjautuvuus
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English itseohjautuvuus learner autonomy music musiikki opetus oppilas
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51509 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610034263
work_keys_str_mv AT kaukonensilja musicandlearnerautonomyintheeflclassroom